Gulbenes dzelzceļa stacijā ierīkota izstāde saņem starptautisku balvu

Augstu novērtējumu Eiropas mēroga konkursā "Ilgtspējīgs kultūras tūrisma galamērķis" ieguvis Gulbenes dzelzceļa stacijā izveidotais interaktīvais centrs "Dzelzceļš un Tvaiks" galveno balvu kategorijā "Dzelzceļa mantojums kultūras tūrismā". Centrs izveidots pirms trim gadiem, un tajā var ne vien izzināt dzelzceļa vēsturi, bet arī iejusties lokomotīves mašīnista lomā, kā arī veikt dažādus citus izzinošus uzdevumus. Tos izmēģināt devās arī Latvijas Radio.

Gulbenes dzelzceļa stacijā ierīkota izstāde saņem starptautisku balvu
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

"Šeit ir aptuvenais skats no vilciena un šeit ir jāspēj nobremzēt vilciens, pirms viņš saduras ar automašīnu, jāskatās un jāreaģē," centra "Dzelzceļš un Tvaiks" vadītājs Aleksandrs Lustiks demonstrē vienu no 30 interaktīvajām ierīcēm.

Lustiks rādīja: "Kā redzam, tagad uzbrauc mašīna, mēs nepaspējām nospiest sarkano pogu, avārija, un tagad viņš sāks atkal no jauna, būs šķērslis jau citā vietā, no citas puses, atkal jāskatās uz visām pusēm, kā mašīnistam vilcienā, mums ir jāmēģina nobremzēt vilciens, spēlē nobremzē 3-4 sekundēs, īstajā dzīvē tas ir atkarīgs no vilciena svara un ātruma."

Nākamā interaktīvā ierīce, kuru viņš demonstrēja, domāta drošībai uz dzelzceļa, proti, ar uzliktām austiņām, kurās skan skaļa mūzika, ir jāspēj pamanīt vilcienu, kas tuvojas.

"Jāmēģina dzirdēt braucošais vilciens. Ja dzirdam, kāpjam nost, ja nedzirdam, tad mūs virtuāli nobrauc. Tūlīt nodemonstrēsim, kā tas izskatās – līdzīgi, kā videospēlēs. Bet šī ir motordrezīna, viņa ir pilnībā restaurēta, viņa ir ejošā stāvoklī, divas piekabes, kādreiz tā pa sliežu ceļu pārvietojās dzelzceļa darbinieki. Bērniem patīk uzkāpt virsū, pasēdēt, kloķus paraustīt," viņš sacīja.

Centrā ir arī  iespēja noskaidrot, izmēģināt un redzēt, kā darbojas dīzeļdzinējs, trīša mehānisms un arī daudzas citas aizraujošas aktivitātes. Par te redzamajiem eksponātiem Lustiks sacīja – šī nu ir tā vieta, kur gandrīz vai visu var aptaustīt, izmēģināt, izņemot vienu – dzelzceļa maketu.

Centra vadītājs norādīja: "Viņš piesaista jebkuru cilvēku, neatkarīgi, cik mazs vai liels, jauns vai vecs. Katrā ziņā šī miniatūrā dzelzceļa pasaule piesaista, un svarīgi ir arī tas, ka trīs gadu laikā viņš ir arī papildināts ar lokomotīvēm, gan arī ar dabas objektiem."

Bet savs stāsts ir arī par pašu Gulbenes dzelzceļa staciju, kur izveidots interaktīvais centrs.

"Stacija ir uzcelta 1926. gadā pēc Pētera Federa projekta un joprojām ir viena no lielākajām un greznākajām dzelzceļa stacijas ēkām Latvijā. Pirmajā stāvā tika izveidotas uzgaidāmās telpas, kafejnīca, otrajā stāvā bija telpas paredzētas stacijas darbiniekiem. Diemžēl mūsdienās dzelzceļa satiksmei samazinoties, stacijas ēka kļuva tukša. Senāk vēsturē Gulbenē bija piektais lielākais dzelzceļa mezgls Latvijā," teica centra vadītājs.

Braucēju esot bijis gana. "Pēc vecāku cilvēku nostāstiem,  piemēram, kafejnīcas telpās visiem ēdājiem vietas nepietika, esot bijuši galdi pat uz perona, tā, ka bija braucēji kādreiz, protams, bija," viņš sacīja.

Ritot laikam, ēka kļuva arvien tukšāka un, lai tai būtu savs pielietojums, radās doma par šo centru. Tā īstenošanā iesaistījās arī vietējie uzņēmēji.

Aģentūras "Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centrs" direktore Simona Sniķe pastāstīja: "Pirms centra izveides šeit staciju pavisam nedaudz izmantoja bānīša pasažieri. Tad aģentūra ziemas mēnešos šeit rīkoja Zaļos tirdziņus, bet tas arī bija reizi mēnesī un būtībā viss. Pateicoties šī centra izveidei un aktīvai darbībai šeit, tūrisma plūsmai, par ko arī ir liels prieks, Gulbenē šogad ir atjaunots vilciena reiss Rīga-Gulbene, kas nāk piektdienās, sestdienās, svētdienās uz Gulbeni, un arī tas viss ir tikai tāpēc, ka ir tapis šis piedāvājums un tas ir apaudzis ar citām lietām, ko šeit darīt, tā kā vēl klāt vilciens, par ko esam gandarīti."

Pirmspandēmijas laikā, kad to varēja apmeklēt arī lielākas skolēnu grupas, centrs savā ziņā kļuva par mācību klasi.

"Tas arī tikai tāpēc, lai dažādotu piedāvājumu, "Dzelzceļš un Tvaiks" ir arī sešas tematiskās nodarbības skolēnu grupām, ar kurām šeit darbinieki strādā, lai izglītotu skolēnus dzelzceļa nozarē, bet ar tādu radošu noskaņu, radošiem uzdevumiem un arī tādu komandas saliedēšanu, tādā veidā vēl vairāk dot to priekšstatu par dzelzceļa nozari," norādīja Sniķe.

Tagad interaktīvais centrs strādā Covid-19 "zaļajā režīmā" un atkal gaida apmeklētājus.

"Kovidlaikā ir tā, ka es uzskatu un arī pēc statistikas, vasaras mēnešos kovidlaiks vietējam tūrismam devis tikai labumu, pirmkārt, paši vietējie cilvēki var redzēt to, ko varbūt nezināja, ka kaut kas tāds vispār Latvijā ir," norādīja Lustiks.

Bet no Atēnām atvestā balva, konkursā "Ilgtspējīgs kultūras tūrisma galamērķis" tagad ir rosinājums atkal uzrunāt uzņēmējus, lai taptu jauni eksponāti un interaktīvās ierīces.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt