Godīgās tirdzniecības preču zīme pasaulē attīstās aizvien vairāk

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem un 8 mēnešiem.

Arī Latvijā kustības ietvaros var iegādāties kafiju, šokolādi, tēju, žāvētus augļus un citus produktus, kuri vesti no trešās pasaules valstīm.

Arī Latvijā kustības ietvaros var iegādāties kafiju, šokolādi, tēju, žāvētus augļus un citus produktus, kuri vesti no trešās pasaules valstīm. Godīga atlīdzība, papildu samaksa, mazāk starpnieku, darba tiesību ievērošana, vides vērtības, kā arī cilvēktiesību aizsardzība: tie ir galvenie iemesli, kāpēc globāli kustību atbalstīt.

Pircējam nevis starpniekiem vai tirgotājiem jānosaka, kādas preces tiks pārdotas. Godīgā tirdzniecība jeb Fair trade ir globāla kustība, kas aizvien turpina izplesties. Jau tagad tajā iesaistītas vairāk kā 1 miljons saimniecību visā pasaulē no 60 valstīm. Cilvēkiem, kas ražo šos produktus, gan pārtiku, gan apģērbu vai saimniecības preces, tā ir papildus peļņa, stabilitāte un labāki darba apstākļi.

Grāmatnīcā un birojnīcā Berga bazārā jau ilgāku laiku iespējams iegādāties šokolādi, kafiju, tēju, kā arī augļu batoniņus un citas uzkodas, uz kurām gozējas Fair trade simbols. Cilvēki, kas iegādājas šos produktos tajos meklē ekoloģisko skaidro birojnīcas vadītāja Aija Tukiša, kas pati godīgās tirdzniecības zīmē saskata arī rietumu vērtējumu mazāk attīstītām valstīm.

Fair trade produkti bieži ir dārgāki kā citi, tāpēc arī katra pircēja ziņā ir izlemt vai atdot naudu par mazāk attīstītas valsts zemnieku iespējām, vai atbalstīt savas zemes zemniekus.

Biedrības "Zaļā brīvība" vadītājs Jānis Brizga uzskata, ka pasaulei kļūstot globālākai nelielu kopienu tradīcijas un kultūra iegūst aizvien lielāku nozīmi.

Sociālantropoloģe Dace Dzenovska skaidro, ka cilvēki izvēlēsies godīgās tirdzniecības produktus un svarīgi, ka tā māca arī saprast, ka tirgošanās nav tikai zemnieka un patērētāja attiecības.

Godīgās tirdzniecības sistēma izveidota jau 19 gadsimta beigās kopā ar Meksikas kafijas ražotājiem. Tās kritērijus nosaka jumta organizācija, kas pati nepiedalās tirdzniecībā bet kontrolē, licencē marķējuma izmantošanu, kā arī veic pētījumus un informē par projekta sasniegumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti