Dienas ziņas

Igauņi degvielu joprojām iegādājas Latvijā

Dienas ziņas

Audžuģimenes tikās Jaungada pasākumā

Tērbatas iela atvērta gājējiem

Gājēji priecājas par autotransporta satiksmei slēgto Tērbatas ielu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

No sajūsmas līdz neslēptām dusmām – tik dažādas šodien bija iedzīvotāju reakcijas uz Rīgā vēl nebijušu eksperimentu, kad visas dienas garumā centrālo Tērbatas ielu atvēlēja tikai gājējiem un sabiedriskajam transportam. Līdzīga prakse brīvdienās ir arī daudzās citās Eiropas pilsētās.

Gājēji priecājas par autotransporta satiksmei slēgto Tērbatas ielu
00:00 / 04:04
Lejuplādēt

Ilgus gadus automašīnām draudzīgā Rīgas pašvaldība Tērbatas ielas slēgšanas eksperimentu atklāja ar pompu – dūdas, bungas, uzrunas un svinīga lentas griešana. Šī ir pirmā reize, kad ārpus svētkiem vai remontiem kādu galvaspilsētas ielu atvēl tikai gājējiem.

"Kā gājēja esmu sajūsmā,” saka Ainas kundze. „Nu, ļoti forši, ka var nākt ar kājām. Ļoti forši,” piekrīt Irina ar mazmeitu. „Ļoti labi, lai gaiss attīrās Rīgas centrā! Vajag tautu radināt pie veselīgāka dzīvesveida, staigāšanas, riteņbraukšanas,” priecājas Nadīna.

Spītējot dzestram janvāra vējam, iespēju staigāt pa Tērbatas ielas vidu izmanto daudzi. Kāds iznesis dīvānu, citi fotografējas. Rīgas centra iedzīvotāju biedrības vadītājs Jānis Aufmanis atzīst, ka tik liela rosība viņam ir pārsteigums.

„Mēs ceram, ka cilvēku kultūra un izpratne mazliet pārveidosies. Gribam radīt apstākļus, lai cilvēki pa centru vairāk staigā ar kājām. Tas uzlabo vides kvalitāti, ja uz ielām ir vairāk cilvēku, viņi vairāk sveicinās, pārvietojas pa ielām, nav izolēti savās darbavietās un mašīnās, bet izmanto šo koptelpu," saka Aufmanis.

Pašvaldības jauno ierosmi atbalsta arī pēdējos gados aktīvā apvienība „Pilsēta cilvēkiem”, kas daudz kritizējusi pilsētu par pārlieku autocentrismu.

"Šādas idejas par ielu slēgšanu brīvdienās nav tālu jāmeklē – piemēram, kaimiņu galvaspilsētā Viļņā katru nedēļas nogali Ģedimina prospektu slēdz automašīnām un atver gājējiem. Cilvēki jau ir pieraduši, iet tur pastaigāties, uzņēmēji izliek ārā galdiņus, jo zina, ka iela pieplūdīs pilna ar cilvēkiem," tā apvienības pārstāvis, arhitekts Oto Ozols.

Tērbatas ielā gan galdiņus vēl neredz, un uzņēmēji uz jauno eksperimentu raugās dažādi. Kafejnīcai „La Kanna” grūtības radījis preču piegādātājs, kas ieradies vien piecas minūtes pirms ielas slēgšanas, stāsta viesmīlis Māris:

„Preču piegāde mazliet nokavējās, tāpēc bija nelielas problēmas. Bet tā neko īpaši nejūt. Forši, ka iela ir tukša. Smukāk izskatās. Es esmu tikai par šādām lietām,” saka kafejnīcas „La Kanna” viesmīlis – bārmenis Māris.

Piegādes ierobežojumu dēļ agrāk diena sākusies ziedu salonam „Karkade”. Darbiniece Ilzīte saka: klusums aiz loga patīk personiski, bet ne biznesam.

„Varbūt ēstuvītēm tas nāk par labu, bet mums tas nav pats labākais. Klienti parasti mūs izvēlas tāpēc, ka ir laba stāvvieta, kur mašīnu nolikt. Tagad mums nevar piebraukt, tāpēc mums šis [eksperiments] nav pats pozitīvākais,” atzīst ziedu salona „Karkade” darbiniece Ilzīte.

Pie slēgtajiem Tērbatas ielas krustojumiem ik pa brīžam apgriežas automašīnas, dažs neapmierināti uzgāzē. Žanna savu auto nolikusi Blaumaņa ielā.

„Man tas ir pārsteigums. Jābūt Brīvības ielā, bet nevaru tur aizbraukt. Jāiet baigais gabals ar kājām. Kā vadītājam tas nav ērti, ja kaut kādas ielas būs ciet,” secina autovadītāja Žanna.

Bet gājēja Inese uzskata: labāk šādu dienu bez auto būtu rīkot svētdienā. „Sestdienā tomēr daudzi dodas iepirkties, tā ir darbīga diena tiem, kuri strādā. Zinu, ka arī citās Eiropas pilsētās notiek tādas lietas, bet parasti izvēlas svētdienu,” viņa norāda.

Atzinīgi eksperimentu ar ielas slēgšanu mašīnām vērtē Pilsētas attīstības departamenta pārstāvis Aigars Kušķis. Plānotāju vīzijā ir ielas ar prioritāti gājējiem.

„Mums līdz šim nevienas tādas nav, bet esam jau uzrakstījuši noteikumus, kādām tām jābūt, un Tērbatas iela ir viena no tādām. Līdzīgi arī Barona iela, atsevišķi Tērbatas ielas posmi, maršruti no Vecrīgas uz Barona un Tērbatas ielu: piemēram, ietves būtu paplašinātas, te jābūt kokiem, gājēju pārejās nevajadzētu būt ilgi jāgaida uz zaļo gaismu, pāreja varētu būt vienā līmenī ar ietvi. Tādu mēs redzam Tērbatas ielu," atzīst Kušķis.

Pilsētas vadība neapmierinātos aicina sūtīt kritiku un ierosinājumus, bet eksperimentu turpinās. Februārī uz vienu brīvdienu mašīnām slēgs Blaumaņa ielas posmu, martā – Barona ielas centra daļu. Vērtēs plusus un mīnusus, un nākotnē kādu no tām varētu slēgt katru nedēļas nogali.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti