Rīta Panorāma

Intervija ar Kristeru Grauzi un Līgu Keišu

Rīta Panorāma

Ukraiņu balsis Valsts Akadēmiskajā korī "Latvija"

Gaisa spēki papildināti ar divām Latvijā ražotām lidmašīnām

Gaisa spēki papildināti ar divām Latvijā ražotām lidmašīnām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Nacionālie bruņotie spēki (NBS) neilgi pirms valsts svētkiem tikuši pie divām jaunām lidmašīnām. Jaunie gaisa kuģi ražoti tepat Latvijā. Lidmašīnas ir ļoti manevrētspējīgas, var sasniegt ātrumu līdz pat 350 kilometriem stundā un patērē salīdzinoši niecīgu degvielas daudzumu.

Komandieris Linards Gurtiņš tikko veicis izmēģinājuma lidojumu ar "Tarragon" lidmašīnu, kas nonākusi NBS rīcībā. Par jauno gaisa kuģi viņš ir sajūsmā.

"Sajūtas foršas. Lidmašīna ir ļoti jaudīga, ātra un ļoti manevrētspējīga. Ātrumi ir līdz 350 kilometriem stundā. Gaisa spēkiem iepriekš šāda tipa lidmašīnas nav bijušas," stāstīja Aviācijas eskadriļas lidmašīnu posma komandieris Gurtiņš.

Sadarbojoties NBS un Latvijas ražotājam, Gaisa spēku rīcībā tagad būs divas jaunas šādas ultravieglā tipa lidmašīnās.

"Lidmašīnai vajag salīdzinoši mazu skrejceļu. Pietiek ar 200-300 metriem, lai nosēstos. Tas pats, lai paceltos. Līdz ar to lidlauka ziņā nav prasīga. Var sēsties arī uz grunts. Gruntij tikai jābūt līdzenai. Nedrīkst būt akmeņi un cita veida šķēršļi," piebilda Gurtiņš.

Gandarījumu par jaunajiem lidaparātiem neslēpj pulkvežleitnants Ģirts Pintāns. Primāri tās paredzētas gaisa atbalsta kontrolieru apmācībām.

"Gaisa atbalstu kontrolieru savienība visā pasaulē ir nonākusi pie secinājuma, ka ir ļoti dārgi izmantot kaujas platformas gaisa atbalsta kontroles apmācībā. Izmantojot ultravieglās lidmašīnas, mēs ekonomējam līdzekļus," norādīja Pintāns.

Lidmašīnu ražotājs Aivars Lejietis stāstīja, ka, salīdzinot ar citiem lidaparātiem, degvielas ekonomija šiem gaisa kuģiem patiešām ir būtiska.

"Degvielas patēriņš ir tiešām neliels. Tie ir apmēram no 20 – 25 litriem stundā kruīza režīmā. Ņemot vērā šo degvielas patēriņa apjomu pret ātrumu, jūs varat pietiekami tālu aizlidot. Pieņemsim, līdz Berlīnei pa 4,5 stundām, ja ir normāli laika apstākļi, jūs tiksiet," sacīja "Pelegrin" valdes priekšsēdētājs Aivars Lejietis.

Latvijā ražotās lidmašīnas ir ātrākie šāda tipa lidaparāti pasaulē. Uzņēmumam šī ir pirmā pieredze sadarbībā ar militāro sfēru, kas izrādījusies ļoti veiksmīga. Līdz šim ražotas lidmašīnas privātpersonām.

"Ja mēs nerunājam par standarta komponentēm, kas būtu dzinējs, propellers un avionika, tad faktiski pārējās komponentes visas ir ražotas šeit pat uz vietas Latvijā. Tā ir tā lielākā priekšrocība, ka visa lidmašīna ir gan salikta, samontēta, gan arī detaļas visas specifiskās ir ražotas šeit," sacīja Lejietis.

Latvijas armijas rīcībā nonākušie jaunie lidaparāti noderēs arī pilotu apmācībām un sadarbības spēju trenēšanai. Nepieciešamības gadījumā tās varētu izmantot arī izlūkošanas misijās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti