Vairāk nekā pusgadsimtu Rīgas autoostā pasažieru iekāpšana autobusos organizēta līdzās dzelzceļa uzbērumam, kur aizvien slejas pasažieriem tik ierastās nojumes. Pašlaik tur izlaiž autobusu reisu pasažierus. Taču jau drīz šis skats būs vēsture, jo tuvāko pāris nedēļu laikā nojumes noņems, lai sāktu dzelzceļa uzbēruma norakšanu nolūkā būvēt "Rail Baltica" dzelzceļa estakādi. To paredzēts īstenot līdz 2023. gada beigām. Tad vēl divus gadus turpināsies uzbēruma norakšana un "Latvijas dzelzceļa" sliežu ceļa izveide uz otras estakādes.
Autoosta darbu līdzās vērienīgajam būvprojektam pielāgo jau tagad – iekāpšana autobusos notiek kanālmalas pusē. Sākot uzbēruma noņemšanu, vairumā autobusu maršrutu pasažieru izkāpšanu organizēs pārdesmit metru tālāk – Maskavas ielā netālu no autoostas dispečeru punkta.
Būvsabiedrības "BERERIX" iesaistīto pušu attiecību vadītājs Andis Linde žurnālistus par turpmākajiem darbiem informēja: "Mēs sāksim nojaukt šīs nu jau ikoniskās autoostas nojumes. Februārī sāksim dzīt rievsienu un sāksim norakt daļu no uzbēruma."
Uzbēruma norakšana būšot laikietilpīga. Ieguvums gan būs – tā vietā būs estakāde, zem tās brīvi varēs iziet, vairs nebūs šķēršļa starp Centrāltirgu un Vecrīgu.
"Ērtība savienojumam starp Centrāltirgu un Vecrīgu būtiski uzlabosies, jo šī mākslīgā barjera, kura vēsturiski izveidojusies Rīgas centrā, vairs nebūs problēma. Uzbēruma vairs nebūs, būs estakādes," norādīja "Eiropas Dzelzceļa līnijas" Projektu ieviešanas departamenta direktors Einārs Jaunzems.
Darbu organizatori norāda, ka bez neērtībām autoostas pārbūve nav iespējama.
Būvsabiedrības "BERERIX" Uzraudzības padomes pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboliņš uzsvēra: "Tas nav vienkārši. Mūsu uzdevums ir uzbūvēt pilnīgi jaunu, ļoti sarežģītu infrastruktūru, neapstādinot pilsētu."
Informē pasažierus
Pārceltās pieturvietas ir tiešā autoostas tuvumā, lai nesagādātu liekas rūpes pasažieriem, kuriem Rīgā jāpārsēžas citā autobusā vai jāatrod galvaspilsētas sabiedriskais transports. Arī par izejošajiem reisiem informāciju pasažieriem nodrošina dažādos veidos, Latvijas Radio skaidroja Rīgas autoostas valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule.
"Kanālmalā ir gan tablo ar informāciju par autobusiem, atiešanas platformu numuri, kas parādās arī biļetēs. Arī kasieri informē katru pasažieri par mainīto kārtību. Ir izlikti info tablo, ir gan audio, gan lasāma informācija par izmaiņām, bet, protams, cilvēkiem, kuri pieraduši iet uz autobusu vairāk nekā 50 gadu vienā vietā, būs jāpielāgo ieradumi," viņa norādīja.
Līdz ar pasažieru izkāpšanas pieturvietas maiņu nedaudz tālāk – uz ģenerāļa Radziņa krastmalu pie Spīķeriem – no 17. janvāra pārcels pārvadātāju CATA un "Sabiedriskais autobuss" pasažieru izkāpšanu Rīgā no maršrutiem Kadagas, Carnikavas, Ādažu, Garkalnes, Vangažu virzienā.
Vienlaikus tuvāko pāris nedēļu laikā aktuāls būs jautājums, vai autoostas tuvumā pietiks vietu autobusu stāvēšanai laikā starp reisiem, skaidroja Autotransporta direkcijas vadītājs Kristians Godiņš.
"Šis ir labākais iespējamais kompromiss, jo rezerves variants bija Jugla, kas pasažieriem šajā virzienā sagādātu papildu neērtības. Es ļoti ceru, ka mums ar Rīgas domi izdosies arī turpmāk vienoties par otru svarīgu jautājumu, kur autobusi paliks laikā starp reisiem. Šobrīd ir ierādītas vietas, un, ja vajadzēs vēl, cerams, ka izdosies atrast tuvumā, jo jebkura pārbraukšana un vietas meklēšana ir arī papildu izmaksas," norādīja Godiņš.
Ko domā pasažieri
Latvijas Radio novēroja, ka autoostas darbinieki vajadzības gadījumā arī pie peroniem informēja cilvēkus par izmaiņām kārtībā attiecībā uz autobusiem. Informācijas pietiekot, atzina Latvijas Radio uzrunātie pasažieri:
"Mums jau šoferītis dod biļeti, uz tās nekas nav rakstīts. Braucu no Carnikavas, Ādažu puses. Tie saraksti jau tagad ir uzlikti, var visu tā kā saprast."
"Zinu, ka kārtība ir mainīta. Jau šodien jāiet uz turieni? Nezināju, paldies!"
"Pie kases visu izskaidroja. Es neesmu rīdziniece, ja man pasaka, ka uz autobusu jāiet kanālmalas pusē, tad man bija jādomā, – diez, kurā pusē tas ir?"
Abu dzelzceļa estakāžu izbūvi galvaspilsētas stacijas tuvumā plānots īstenot līdz 2026. gadam. Līdz ar šiem risinājumiem vide šajā vietā būtiski mainīsies. Pār Daugavu iecerēts uzbūvēt arī gājēju tiltu. Tas savienos Torņakalnu ar 11. novembra krastmalu un būs tālāk labiekārtoti un plaši savienojumi gājējiem un velosipēdistiem virzienā uz dzelzceļa staciju un Rīgas Centrāltirgu. Stacijas apkaime būs ērti sasniedzama arī no Vecrīgas puses.