FKTK aicina «PNB bankas» klientus nesteigties uz banku jau 22.augustā

Garantēto atlīdzību izmaksu „PNB bankas” klientiem sāks ceturtdien, 22.augustā, 17. augustā informēja Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK). Tie, kam pašlaik ir pieejami citi iztikas līdzekļi, aicināti nesteigties uz banku jau pirmajā dienā, lai neveidotos garas rindas un vispirms varētu apkalpot tos, kam „PNB bankā” palikusi vienīgā nauda. Viņiem līdz ceturtdienai būs jāpaļaujas uz ģimenes atbalstu vai jālūdz palīdzība pašvaldības sociālajā dienestā.

"PNB bankas" klientiem garantēto atlīdzību sāks izmaksāt 22. augustāMāra Rozenberga

    Garantētās atlīdzības "PNB bankas" klientiem sāks izmaksāt piektajā darba dienā pēc bankas darbības apturēšanas. Lai gan tas ir agrāk par valsts noteikto maksimumu – astoņām darba dienām, kopā ar šo nedēļas nogali klientiem bez bankā iesaldētās naudas būs jāiztiek gandrīz nedēļu. Īpaši aktuāls šis jautājums ir tādēļ, ka vairāk nekā 38 tūkstoši cilvēku „PNB bankā” bija izvēlējušies saņemt pensiju.

    „Ko tad darīt tiem cilvēkiem, kas nevar šo 22.augustu sagaidīt, jo viņi tik tiešām palikuši bez iztikas līdzekļiem?” Labklājības ministrijas valsts sekretārs Ingus Alliks norāda, ka

    visu pašvaldību sociālajiem dienestiem lūgts to uzlūkot kā krīzes situāciju un iespēju robežās palīdzēt.

    „Atsevišķās pašvaldībās, kur ir vairāk šo klientu, piemēram, Liepājas un Daugavpils sociālie dienesti jau ir strādājuši paaugstinātā intensitātē un meklējuši veidus, kā individuāli cilvēkiem palīdzēt. Mēs aicinām līdz 22.augustam pašvaldībām ļoti

    individuāli izvērtēt situāciju un sniegt palīdzību, gan izmaksājot [vienreizējus krīzes] pabalstus skaidrā naudā, gan atsevišķās pašvaldībās jau ir pieņemts lēmums, atzīstot šos cilvēkus par krīzes situācijā nonākušiem, piešķirt viņiem pārtikas pakas,” stāsta Alliks.

    Bet kā tad rīkoties no 22.augusta? Tā kā Finanšu un kapitāla tirgus komisija lēmusi garantēto atlīdzību izmaksu uzticēt bankai „Citadele”, vispirms jāsaprot, kurā klientu grupā esat. Ja „PNB bankā” palicis pabalsts vai pensija, bet jums jau ir konts arī „Citadelē”, uz banku nav jāiet – garantēto atlīdzību uz „Citadeles” kontu jums pārskaitīs automātiski. Kā rīkoties tiem pensiju un pabalstu saņēmējiem, kam konta bankā „Citadele” nav, skaidro Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Noregulējuma un garantiju fondu daļas vadītāja Jeļena Ļebedeva:

    „Ja „PNB bankas” klients nav „Citadele banka” klients, tad viņam jānāk uz tām „PNB bankas” filiālēm, kas norādītas mājaslapā. Nestrādās visas „PNB bankas” filiāles, kuras viņiem ir vairāk nekā 40. Strādās 20 filiāles, par kurām informācija būs gan FKTK, gan „Citadeles”, gan „PNB bankas” mājaslapā.”

    Šajās filiālēs strādās gan „PNB bankas”, gan „Citadeles” speciālisti, kas palīdzēs atvērt kontu „Citadelē” un noformēt karti.

    Garantēto atlīdzību kontā ieskaitīs uzreiz, un uz to pārskaitīs arī nākamos pabalstus un pensijas. Bet klients var lūgt arī mainīt kontu uz citu banku,

    skaidro „Citadele banka” valdes loceklis Vladislavs Mironovs.

    „Visi pārējie rezidenti varēs doties uz jebkuru no 14 „Citadeles” filiālēm, kuru saraksts būs publicēts arī bankas mājaslapā, un vai nu atvērt kontu „Citadelē”, vai arī aizpildīt iesniegumu par atlīdzības saņemšanu jebkurā finanšu iestādē. Savukārt nerezidentiem un juridiskām personām ir jāsazinās ar „Citadeli” pa informācijas tālruni un jāvienojas, kad viņi atnāks, lai atvērtu kontu,” norāda Mironovs,

    Savukārt par kontu, uz kuru turpmāk saņemt pensiju vai pabalstu, pēc iespējas drīz jāpaziņo Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai.

    To var darīt gan klātienē VSAA filiālē, gan rakstot iesniegumu portālā „latvija.lv”, gan pie viena, atverot kontu „Citadelē”, ja izvēlaties palikt šajā bankā. Aģentūras direktore Inese Šmitiņa uzsver – visātrāk tas jāizdara tiem klientiem, kuriem pensija gaidāma jau nākamnedēļ.

    „Liela daļa klientu šobrīd apsver iespēju atgriezties pie pensijas piegādes mājās. Arī tāda iespēja ir, jo objektīvu iemeslu dēļ varbūt bankas tuvākajā apkārtnē nav pieejamas. Pensionāriem ir jākonsultējas gan šajās nosauktajās iestādēs, gan pie saviem tuviniekiem, var vērsties arī pie mums, lai atrastu sev vislabāko risinājumu,” skaidro Šmitiņa.

    Bet situācijās, kad klients pats uz banku aiziet nespēj un ir notariāli pilnvarojis kādu citu to darīt viņa vietā, ar šo pilnvaru no 22.augusta varēs doties uz kādu no 20 „PNB bankas” filiālēm un atvērt jaunu kontu klienta vārdā.

    KONTEKSTS:

    15. augustā lemts apturēt "PNB bankas" (iepriekš "Norvik banka") darbību. Bankai bija pilnībā jāpārtrauc finanšu pakalpojumu sniegšana, ieskaitot klientu maksājumu izpildi. Tādējādi no 15. augusta vakara "PNB bankas" karšu, internetbankas maksājumu un bankomātu darbība ir apturēta.

    Tas saistīts ar ECB lēmumu "PNB banku" atzīt par finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Bankas kapitāla pietiekamības rādītājs 2018. gada beigās bija 12,48%, bet regulatora minimālā prasība ir 14%. Bankā kopš 2017. gada beigām konstatēti kapitāla prasību pārkāpumi.

    Klientiem kopumā būs jāizmaksā 297 miljoni eiro. No Noguldījumu garantiju fonda garantētās atlīdzībās varēs saņemt līdz 100 000 eiro, un  tas attiecas uz 99,2% "PNB bankas" klientu.

    Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) 17. augustā pieņēmusi lēmumu par garantēto atlīdzību izmaksu kārtību "PNB bankas" klientiem, sākot ar 22. augustu, uzticot garantēto atlīdzību izmaksu veikt bankai "Citadele".

    Šogad jūlija beigās bankas pārstāvji informēja, ka "PNB bankai" ir teju 500 darbinieku un apmēram 100 tūkstoši klientu, no kuriem aptuveni divas trešdaļas ir seniori.

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti