Pēcpusdiena

Petraviča piedāvā noteikt kvotas darbavietu cilvēkiem ar invaliditāti nodrošināšanai

Pēcpusdiena

Neatkarības atjaunošanas gadadiena vai Baltā galdauta svētki: ko svinēsim

Finanšu aģentūra lauž līgumu ar "Rīgas satiksmi" par Skanstes tramvaja projektu

Finanšu aģentūra lauž līgumu ar «Rīgas satiksmi» par Skanstes tramvaja projektu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) ir pieņēmusi lēmumu izbeigt līgumu ar uzņēmumu “Rīgas satiksme” par Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansētā Skanstes tramvaja projekta īstenošanu, liecina aģentūras paziņojums.  

ĪSUMĀ:

  • “Rīgas satiksme” plānoja izbūvēt Skanstes tramvaja līniju, kas izmaksātu 97,4 miljonus eiro.
  • Iecerei bija paredzēts ES fondu finansējums.
  • Taču ES fondu uzraugi pēc KNAB izmeklēšanas bija apturējuši finansējumu projektam un tagad paziņoja par līguma laušanu.
  • CFLA norāda uz korupcijas riskiem “Rīgas satiksmē”.
  • Tāpat min neiekļaušanos termiņos, “Rīgas satiksmes” finanšu kapacitāti, reputāciju un pārvaldību.
  • “Rīgas satiksmei” nāksies atmaksāt 451 304 eiro.
  • “Rīgas satiksme” pagaidām nekomentē, vai projekts tiks turpināts.
  • Skanstes apkaimes investori: neskaidrība ap projektu radīs ārvalstu investoru neuzticību Latvijai.

CFLA ir izvērtējusi uzņēmuma iesniegto informāciju un skaidrojumus, projekta aktualizēto rīcības plānu par projekta ieviešanas riskiem, CFLA rīcībā esošos auditorfirmas SIA “Ernst & Young Baltic” ziņojumus, kā arī citu pieejamo informāciju par uzņēmuma darbību. Balstoties uz šo analīzi, CFLA pieņēmusi lēmumu vienpusēji izbeigt līgumu.

“Pamatojumā savam lēmumam norādām uz nepieļaujami augstajiem riskiem, kas faktiski izslēdz iespēju realizēt projektu atbilstoši plānam un projekta izdevumus deklarēt Eiropas Komisijai (EK),” paziņojumā skaidroja CFLA direktors Mārtiņš Brencis.

“Pašreiz jau vairs nav iespējams nodrošināt visu projektā paredzēto darbību veikšanu – saskaņojumus, iepirkumus, būvdarbus, tramvaju iegādi utt., lai iekļautos paredzētajā termiņā un sasniegtu plānotos rezultātus. Turklāt uzņēmums joprojām cīnās ar problēmām darbības organizēšanā un projekta pārvaldībā, kā arī joprojām pastāv aizdomas par iespējamu krāpniecību iepirkumos. Atgādinu, ka pret krāpšanu un korupciju fondu projektos ir “nulles tolerance”. Rezumējot - viss apstākļu kopums pašreiz skaidri rāda, ka ES fondu rāmjos projekts nevar tikt īstenots,” skaidroja Brencis.

“Pamatā tātad korupcijas riski, kuru dēļ mēs apturējām maksājumus un kuru dēļ mēs nevaram finansēt šo projektu," LTV atzina CFLA direktors.

CFLA kā sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji izbeigt ES fondu līgumu gadījumā, ja līgums par projekta īstenošanu netiek pildīts, netiek  ievēroti projektā noteiktie termiņi vai iestājas citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa iznākuma un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.

CFLA konstatējusi nesamērīgus riskus, kas ir būtiski projekta mērķu sasniegšanā:

  • ieviešanas termiņa ievērošana un paredzēto rādītāju sasniegšana,
  • uzņēmuma finanšu kapacitāte, lai nodrošinātu pietiekamu un nepārtrauktu finansējumu projektā plānoto darbību ieviešanai,
  • uzņēmuma reputācija,
  • efektīva un labas pārvaldības principiem atbilstoša rīcība.

CFLA direktors Mārtiņš Brencis par Skanstes tramvaja projektu
00:00 / 00:53
Lejuplādēt

Neiekļaušanās termiņos gan esot tikai viens no iemesliem, kādēļ aģentūra nolēmusi lauzt līgumu par šā projekta finansēšanu no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļiem. “Gan “nanoūdens” lietā Konkurences padomes uzliktais 2,4 miljonu eiro sods, gan problēmas ar dotāciju saņemšanu par transporta pārvadājumiem, gan tīri paša uzņēmuma finanšu iespējas, gan tekošā naudas plūsma, gan arī informācija, kuru pati “Rīgas satiksme” sniegusi marta beigās saviem kreditoriem, “SEB bankas” paziņojums par līguma pārtraukšanu – tas viss raisa jautājumu, kā “Rīgas satiksme” var nofinansēt šo darījumu bez fondu naudas. Uz šo jautājumu mēs nesaņēmām tādu atbildi, no kuras varētu secināt, ka Rīgas dome un “Rīgas satiksme” varētu turpināt šo projektu," Latvijas Radio sacīja Brencis.

Tāpat CFLA direktors uzsvēra uzņēmuma pārvaldības jautājumus un reputācijas riskus: “Uzņēmumam nav izveidota padome, un padome nav izvēlējusies valdi atbilstoši OECD kritērijiem un principiem, un profesionālas valdes un pārvaldības jautājumi joprojām ir aktuāli.”

Projekta beigu termiņš bija plānots 2023. gada 31. augustā, līdz kuram uzņēmumam būtu  jānodrošina jaunuzbūvētu vai uzlabotu tramvaja līniju kopējais garums 6,6 kilometri, kā arī jāiegādājas 12 jauni zemās grīdas tramvaji.

Līdz šim projekta ietvaros par veiktajām darbībām CFLA ir uzņēmumam izmaksājusi 451 304 eiro, un šī summa “Rīgas satiksmei” ir jāatmaksā.

Termiņš atmaksas veikšanai - 2019. gada 3. augusts. Naudas atmaksu gan ir iespējams sadalīt posmos. “Rīgas satiksmes” pārstāvis Viktors Zaķis gan intervijā Latvijas Radio pauda, ka Rīga rēķinājusies ar dažādiem izdevumiem šajā projektā.

Dokuments, kurā pamatots lēmums lauzt līgumu ar “Rīgas satiksmi”, uzņēmumam nosūtīts ceturtdien, 2.maijā. “Rīgas satiksme” vēlas ar to iepazīties un tad sniegšot plašākus komentārus. Pagaidām uzņēmumā nemāk teikt, vai Skanstes tramvaja līnija, kas dēvēta arī par “kapu tramvaju”, būs. “Šobrīd es tiešām neko nevarēšu pateikt vairāk šajā lietainajā brīdī, kā vien to, ko viņi saka,” LTV sacīja Zaķis.

Tikmēr Satiksmes ministrijai būs iespēja piedāvāt kādu citu projektu, kas sasniegtu finansējuma mērķus.

Skanstes apkaimes investori jau norādījuši, ka neskaidrība ap tramvaja projekta nākotni varot radīt plašāku ārvalstu investoru neuzticību Latvijai.

KONTEKSTS:

Centrālā finanšu un līgumu aģentūra jau decembrī apturēja Eiropas Savienības fondu līdzfinansējuma maksājumus šim projektam saistībā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sāktajiem kriminālprocesiem par „Rīgas satiksmes” iepirkumiem. Pēc tam projekta īstenošana arī tika atlikta vismaz uz gadu. Projektā tika noslēgts tikai viens līgums - par projektēšanu, tramvaju iepirkums pārtraukts.

Projekta kopējās izmaksas lēstas ap 97,4 miljoniem eiro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums - 65,66 miljoni eiro, "Rīgas satiksmes" līdzfinansējums - 27,40 miljoni eiro un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai esot 4,33 miljoni eiro.

Projekta mērķis bija veicināt ilgtspējīgu sabiedriskā transporta izmantošanu Rīgā, sabiedriskā transporta tīklā iekļaujot mazāk savienotas pilsētas attīstības apkaimes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti