ĪSUMĀ:
- Rīgā parādās koplietojamie elektroskūteri.
- Uzņēmēji, kas piedāvā pakalpojumu, nereti vēršas domē, lai gan noteikumi to neparedz.
- Rīgas domes Satiksmes departaments šos pārvietošanās līdzekļus vērtē atzinīgi.
- Departaments gan aicina: skūteri jānovieto tā, lai tie netraucētu.
- SM strādā pie elektroskūteru izmantošanas regulējuma; novietošanu neplāno reglamentēt.
- SM: Nomas skūteru novietošanu var kontrolēt pašvaldība.
- Uzņēmumi skaidro: Par novietošanas kārtību informēti un ir atbildīgi lietotāji.
- Rīgas dome: Ja ir sūdzības, jāinformē pašvaldības policija.
No Rietumeiropas nu jau arī Latvijā atceļojusi ideja par koplietojamiem elektroskūteriem. Uzņēmumi, kas šo pakalpojumu piedāvā, un arī paši elektroskūteri Rīgas ielās parādās arvien lielākā skaitā.
Satiksmes departamentā šādus pārvietošanās līdzekļus vērtē atzinīgi.
“Mūsu viedoklis, protams, ir atbalstošs, ka šāda iniciatīva nāk un šādi pārvietošanās līdzekļi tiek ieviesti Rīgas ielās. Taču mūsu lūgums bija ievērot ceļu satiksmes noteikumus. Tas nozīmē, ka tie [skūteri] ir jāatstāj tā, lai gājēji varētu droši pārvietoties pa ietvēm. Ja tie atstāti uz ietvēm, tad, lai droši var pārvietoties gājēji, māmiņas ar ratiem un cilvēki ar kustību traucējumiem.
Nevajadzētu tos nomest ietves vidū vai uz brauktuves,” norādīja departamenta pārstāve.
Dimante arī norādīja, ka, ņemot vērā šī jautājuma aktualitāti, šobrīd pašvaldība piedalās Satiksmes ministrijas darbā pie regulējuma, kas noteiks elektroskūteru izmantošanas noteikumus.
Ministrijas autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns skaidroja, ka noteikt īpašas prasības elektroskūteru novietošanai nav paredzēts, jo tie elektroskūteri, kas ir privātīpašumā, problēmas nerada, savukārt iznomājamo braucamrīku novietošanas kārtība jāregulē pakalpojuma sniedzējam.
“Tie, kuriem ir īpašumā skūteri, tie pret to ārkārtīgi atbildīgi izturas, un es domāju, arī izturēsies. Savukārt pret šiem [uzņēmumiem] attiecīgā pašvaldība vai kāds cits ceļa īpašnieks var rīkoties, nosakot sankcijas, ja šie transportlīdzekļi netiek novietoti saskaņotā vietā vai stāvvietā. Tos vienkārši var konfiscēt aizvedot, tādējādi ļoti vienkārši ietekmējot īpašnieku,” sacīja Vectirāns.
Viens no šī pakalpojuma piedāvātājiem ir „CityBee Latvija”. Uzņēmuma vadītāja Egija Gailuma skaidroja, ka lietotāji apliecina atbildību par skūteru atbilstošu novietošanu brīdī, kad reģistrējas sistēmā.
“Tas, ko mēs darām, ir vienkārši – cilvēku izglītošana. Cilvēkiem ir jāapstiprina noteikumos – noteikumos ir ierakstīts, ka nedrīkst traucēt nevienam gājējam, nevienam, kas pārvietojas pa šo zonu, kur tiek atstāts skūteris. Tie būtu jāatstāj pašā trotuāra malā vai pie divriteņu novietnēm,” skaidroja Gailuma.
Gailuma gan norādīja – ja saņemta sūdzība, tad uzņēmuma darbinieki cenšas stundas laikā apsekot skūteri un vajadzības gadījumā to pārvietot uz vietu, kur tas netraucē.
Liela elektroskūteru iznomātāja „Bolt” pārstāve Kristīne Šeiko uzvēra, ka klienti pirms brauciena ar skrejriteni tiek aicināti iepazīties ar lietošanas noteikumiem, kas ietver arī informāciju par skrejriteņu novietošanu pēc brauciena beigām.
Tikmēr Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Dimante uzsvēra, ka sūdzības no iedzīvotājiem par neatbilstoši atstātiem elektroskūteriem saņem reti, bet, ja šāda situācija izveidojas, viņa aicina informēt pašvaldības policiju.