4. studija

4. studija

4. studija

Bioloģiskais pulkstenis

Cik drošas ir Rīgas ietves neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem?

Eksperiments: K.Barona ielas jaunais bruģis – nepiemērots vājredzīgam cilvēkam

Remontējot Rīgas ielas, liela nozīme pievērsta tam, lai pa tām droši varētu pārvietoties arī vājredzīgie un neredzīgie. Taču, kā eksperimentā pārliecinājās LTV raidījums "4. studija", nesen izremontētajā K. Barona ielā izvēlētais bruģis īsti nav piemērots tam, lai pa to pārvietotos vājredzīgi un neredzīgi cilvēki.

Baiba Briģe un Aleksejs Volkovs ikdienā palīdz vājredzīgajiem un neredzīgajiem apgūt iemaņas, kā pārvietoties pa pilsētas ielām. Būtiski, ka arī pats Aleksejs ir gandrīz neredzīgs un ikdienā pārvietojas pa Rīgas ielām.

"Rīgā ielas ir ļoti dažādas. Protams, ka centrs tiek savests arvien vairāk kārtībā, kas arī ir labi, bet ir ļoti daudzas perifērās ielas, kuras nebūt nav tik labā stāvoklī," atzina Neredzīgo rehabilitācijas centra sociālā rehabitoloģe Baiba Briģe.

Par ideālām nevar saukt arī nupat kā izremontētās ielas.

Kā norāda eksperti, bruģakmens, kas izmantots uz Barona ielas, lai veidotu vadlīnijas pa kurām vājredzīgajiem un neredzīgajiem pārvietoties, nav uzskatāms par veiksmīgi izvēlētu, jo rada diskomfortu.

"Man nepatīkami iet tāpēc, ka vibrē visu laiku. Un var just, ka man locītava jau bišķiņ nogurst un sāk sāpēt arī pirksts, ja ilgi iet," atzina Aleksejs.

Lai baltā spieķa izmantošana būtu efektīvāka, mūsdienās to gali ir rotējoši – tādējādi ir gan vieglāk pārvietoties, gan sajust izmaiņas uz ceļa virsmas.

Izrādās, ka plānojot ietves, kuras esot īpaši pielāgotas redzes invalīdiem, pašu neredzīgo viedoklis nemaz nav prasīts.

"Nebija jau saskaņots. Nebija saskaņots ar Neredzīgo biedrību (..). Mēs tikām jau pie konkrēta pasākuma, mums ir gala rezultāts, kurš vēsta par to, ka tas nav labākais risinājums," atzina Briģe.

Viena no būtiskākajām kļūdām, ko novērojam: Rīgā nav vienotas sistēmas, proti, bruģis, kas izmantots vadlīnijām, nereti tiek izmantots arī vienkārši dekoratīviem nolūkiem, tādējādi maldinot un pat apdraudot neredzīgos.

Citā ielā ir bruģis ar punktotu reljefu, kas darbojas kā brīdinājums – Aleksejs to uzreiz atpazīst un arī atrod norādi, kur un kādā virzienā šķērsojama iela. "Šeit ir brīdinājuma punkti, šādas vadlīnijas ir ļoti patīkamas. Patīkamākas nekā tās, kas bija uz K.Barona ielas."

Tā kā Rīgā luksofori ar skaņas signālu ir retums, Aleksejs ir iemanījies šķērsot ielas un noteikt satiksmes kustību pēc skaņas. Aleksejs atzīst, ka kopumā pārvietošanās iespējas Rīgā ir uzlabojušās. "Tas ir ļoti patīkami, ka taisa priekš neredzīgiem cilvēkiem vadlīnijas."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti