EK pētījums: Latvija transporta nozarē naski ievieš direktīvas, bet drošības uzlabošana nesokas

Eiropas Komisija (EK) ir nākusi klajā ar apjomīgu pētījumu par transporta politikas attīstību Eiropas Savienības dalībvalstīs, vērtējot gan transporta infrastruktūras kvalitāti, gan investīcijas nozarē, gan arī to, cik ērta un droša patērētājiem ir katras dalībvalsts transporta sistēma. Dati liecina, ka Latvija transporta nozarē priekšzīmīgi ievieš Eiropas Savienības direktīvas, bet ir krietni atpalikusi aktivitātēs, kas saistītas ar drošību un ietekmes uz vidi samazināšanu.

Latvija Eiropas Savienības transporta nozares vairāku rādītāju salīdzinājumā ierindojas devītajā vietā, nedaudz atpaliekot no Igaunijas, kura ierindojusies septītajā vietā, un pamatīgi apsteidzot Lietuvu, kura atrodas astoņpadsmitajā vietā.

Kopumā Eiropas Savienībā, salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir gūti labi panākumi, piemēram, infrastruktūras kvalitātes un dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgu atvēršanas jomā, bet vājāk veicies ar jaunu darba vietu radīšanu nozarē. Tiesa, kā uzsver Eiropas Komisijas pārstāvis Jakubs Adamovičs, par vienu no prioritārajiem rādītājiem dalībvalstu reitinga tabulās tiek uzskatīta drošība:

''Šī tabula ir konstruktīvs instruments, lai salīdzinātu Eiropas Savienības dalībvalstu īstenotos transporta politikas elementus. Viens no galvenajiem elementiem, protams, ir satiksmes drošība, un tieši satiksmes drošības uzlabošanas jomā mēs ļoti cieši strādājam kopā ar visām dalībvalstīm. Un tas ir viens no mūsu galvenajiem mērķiem – uzlabot satiksmes drošības rādītājus visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.''

Tieši drošības rādītāji ir galvenais apstāklis, kas ietekmē to, cik augstu vietu reitingā ieņem katra dalībvalsts, tomēr vērā tiek ņemtas arī investīcijas nozarē un uzsāktie pasākumi, uzsver Jakubs Adamovičs:

''Jā, patiešām, ceļu satiksmes drošības sasniegumi ir vieni no galvenajiem valstu rezultātus ietekmējošajiem rādītājiem, jo ikviens, arī viens upuris uz ceļa ir par daudz. Tomēr šajā tabulā mēs vērtējam arī citus rādītājus, piemēram, ilgtermiņa investīcijas transporta un enerģētikas infrastruktūrā, mēs tāpat arī vērtējam transporta politikas ieviešanu. Tomēr ir jāsaprot, ka tas ir momentuzņēmums, kas nav domāts kā negatīvs vēstījums. Gluži otrādi, tabulas mērķis ir motivēt un iedrošināt pievēršanos visām ar transporta nozari saistītajām politikas jomām.''

Latvijas transporta nozare labākos rezultātus uzrāda Eiropas Savienības direktīvu ieviešanas jomā, un pēc nozarē nodarbināto sieviešu īpatsvara, savukārt pēc tādiem rādītājiem kā satiksmes sastrēgumi un pasažieru apmierinātība Latvijas rādītāji ir vidēji. Savukārt sliktākais rādītājs sasniegts autoceļu drošības jomā, kur aktīvākus pasākumus, piemēram, ieviešot fotoradarus, Latvija uzsākusi šobrīd.

Tiesa, Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis vēl nesen prognozēja, ka šobrīd uzsākto pasākumu rezultātus nav pamata gaidīt ļoti drīz.

''Es domāju, ka šādā īsā laika periodā tādus secinājumus un rezultātus mēs nevaram redzēt. Bet, ja mēs atgriežamies vēsturē, kad bija iepriekšējais fotoradaru projekts, kurš diemžēl neveiksmīgi beidzās, tad mēs viennozīmīgi varam apgalvot, ka tas ir pareizais virziens un pareizais ceļš. To apstiprina ne tikai mūsu pieredze, bet arī visas pasaules pieredze, ka šiem tehniskajiem līdzekļiem ir jābūt, lai uzlabotu satiksmes drošību,'' sacīja Krapsis.

Eiropas Savienības dalībvalstu transporta nozares reitinga tabulā šogad augstāko vietu ieņem Nīderlande, tai seko Zviedrija, Somija, Apvienotā Karaliste un Dānija.

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti