''Mēs šobrīd stāvam pie ēkas, kāda celta jau 60. gadu beigās pagājušajā gadsimtā, un šobrīd jauni laiki pienākuši arī šai ēkai.'' - Amatas novada domes priekšsēdētāja Elita Eglīte pie Drabešu internātskolas ēkas projektā rāda, kādas pārvērtības padomju laika ēka piedzīvos vēl šovasar:
''Šeit jau notiek bērnudārza telpu remonts, te būs stikla sienas līdz grīdai, te būs jauns jumts, jaunas izbūves, un šajā skolā vienlaikus būs arī pirmsskolas grupas.''
Tā kā no Drabešiem netālu esošajās Cēsīs mājvietu rod arvien vairāk jauno ģimeņu ar bērniem, kuriem ir vajadzīgs bērnudārzs, bet pilsēta ne vienmēr spēj šajā ziņā palīdzēt, tad te būs telpas arī tam. Meklēt risinājumu, ko darīt ar internātskolas ēku kompleksu, protams, lika tas, ka no nākamā gada valsts finansējuma vairs nebūs.
''Esošā Izglītības ministrijas nostādne, kuras internātskolas saglabājas, kurām ir grūti saglabāties, jo viņas tāpat pēc jaunā gada pārņem pašvaldība, - nu tad mums ir jāmeklē šie jaunie ceļi,'' secina Eglīte.
Saprotot, ka skolēnu skaits samazinās valstī kopumā un
veidojot Drabešu jaunās pamatskolas mācību programmas koncepciju, ir domāts, lai te varētu piedāvāt ko jaunu, kas būtu aktuāls arī vēl pēc gadiem.
''Skolas mērķis ir radīt šeit apstākļus veiksmīgai personības attīstībai,'' tā jaunās skolas galveno mērķi raksturo novada apvienotās izglītības pārvaldes metodiķe Diāna Briede. ''Šīs skolas darbība būs balstīta jaunākajos pētījumos pedagoģijā, psiholoģijā un citās zinātnēs, piemēram, jau šobrīd mēs respektējam faktu, ka 50 % no visiem bērniem mūsdienās ir kinestētiķi. Tas nozīmē, ka, lai bērni iemācītos ko jaunu, viņiem ir jādarbojas, un jau šobrīd mēs mācību programmu savā skolā gatavojam iesaistīt maksimāli tādas metodes, kurās bērniem būs maksimāli jādarbojas. Tā mūsu rozīne ir tā, ka mums jau šobrīd ir resursi, ko varam izmantot bērnu personības attīstībai caur seno amatu apgūšanu.''
Un šo iespēju var sniegt tas, ka
blakus skolas ēkai ir Amatu māja, kur šobrīd veiksmīgi darbojas dažādu nozaru amatu meistari, un arī skolniekiem būs iespēja apgūt dažādas prasmes.
Amatu mājas kokļu meistars Andris Roze, vērtējot šo iecerēto sadarbību, ir lakonisks:
''Es jau domāju, ka pirkstu kustināšana kustina arī smadzenes, lai tik nāk šurp, iemācīsim visu. Tātad mums te ir keramika, mums ir aušana, āda, filcēšana, pagājušogad sākām tekstilmozaīku, meitenes te šuj visādas gleznas no auduma gabaliņiem. Un tad mums ir tas, ko gribam saukt par kokļu studiju, kur ir kokļu būve un ne tikai būve, arī kokļu spēlēšana.''
Protams, lai to visu īstenotu, arī lai veiktu pārbūves darbus, ir vajadzīgs finansējums. Novada pašvaldības vadītāja Elita Eglīte stāsta, ka šim nolūkam ņemts kredīts:
''Es negribētu, ka mēs veicam reformu tā, ka šeit aizslēdzam durvis un tad domājam, ko darīt; mēs gribam darīt, kamēr durvis ir vēl atvērtas. Resursi – nu, pašvaldībai tas nav viegls solis, bet šobrīd mēs zinām, ka vecāki ļoti mērķtiecīgi izvēlas izglītības iestādes un lielu uzmanību pievērš saturam, un, no otras puses, mēs sastopamies ar problēmu , ka tehnoloģiju laikmetā bērniem ir jādod pretim tikpat daudz darba terapijas un amatu prasmes.''
Šobrīd ir izsludināts konkurss uz skolas direktora amatu. Direktoram būs jābūt gatavam izaicinājumam veidot skolu, kurā būtu daudz jauna mācību darbā un kurā varētu apgūt ne tikai vispārējo izglītību.