Runājot par izglītības sistēmas reformu, premjers norādīja, ka tā ietver ne tikai skolotāju algu jautājumu, bet arī kvalitatīvas izglītības nodrošināšanu un skolu tīkla optimizāciju. Saistībā ar skolu tīkla izmaiņām priekšā ir nepopulāri lēmumi.
Ministru prezidents atzīmēja, ka viņam un izglītības un zinātnes ministram Kārlim Šadurskim ("Vienotība") nav domstarpību par pedagogu atalgojuma jauno modeli. "Es paļaujos uz viņu," teica Kučinskis, norādot, ka arī citi politiķi norādījuši – virziens ir pareizs.
Pēc premjera sacītā, vairāk domstarpības esot ar pašvaldībām, tāpēc viņš Latvijas Pašvaldību savienības kongresā saistībā ar pedagogu atalgojuma jauno modeli aicinās vietvaras "skatīties uz valsti kopumā", ne tikai uz to, kā reforma ietekmē konkrētās pašvaldības darbu.
Premjers atzina, ka sarunā ar izglītības un zinātnes ministru panākta vienošanās pedagogu atalgojuma jauno modeli šajā nedēļā vēl nevirzīt izskatīšanai valsts sekretāru sanāksmē, kā tas bija plānots iepriekš, bet darīt to pēc nedēļas.
Līdz ar to būs vēl nedēļa, kad varēs diskutēt un risināt domstarpības par noteikumu projektu, par ko jaunnedēļ būs diskusijas arī koalīcijā. "Pielabojam, pasakam, kas nav. Tā jau nav reforma, kur visi būs pilnīgi apmierināti. Galvenais, lai var argumentēt un paskaidrot," teica Kučinskis.
Runājot par atalgojumu kultūrizglītības iestādēs strādājošajiem, premjers noteica, ka šo iestāžu pedagogiem būtu jānodrošina proporcionāls atalgojuma pieaugums.
Jau ziņots, ka Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) aprīlī prezentēja jaunu pedagogu atalgojuma modeli, informējot, ka skolotājiem par pilno darba slodzi ļaušot saņemt par 62% jeb 200 – 300 eiro vairāk. Pašlaik skolotāju minimālā likme par slodzi ir 420 eiro. Latvijas izglītības darbinieku arodbiedrība gan šos aprēķinus apšauba, norādot, ka 62% algu kāpums nebūs nevienam skolotājam.
Pilnam mācību gadam algu palielināšanai būs paredzēti 27 miljoni eiro.
Savukārt, lai nodrošinātu izglītības sistēmā paredzētās pedagogu algu reformas sekmīgu norisi, Izglītības ministrijai un valdībai nāksies meklēt vēl papildus finanšu resursus, jo ar šobrīd pieejamajiem līdzekļiem pietiek tikai vispārējai izglītībai un bērnudārzu piecgadīgo un sešgadīgo bērnu pedagogiem. Bet pārējiem bērnudārzu pedagogiem, profesionālajā izglītībā un augstākajā izglītībā strādājošiem algu pieaugumam naudas pagaidām nav.
Ja pedagogu arodbiedrība spēs vienoties par vienu kopēju piedāvājumu, IZM gatava pārrēķināt jaunajā atalgojuma modelī iekļauto skolēnu un skolotāju proporciju. Ar šādu paziņojumu pēc asām debatēm ar arodbiedrības pārstāvjiem trešdien, 18.maijā, nāca klajā izglītības ministrs Šadurskis.