Dienas ziņas

Pieaudzis atklāto kontrabandas mēģinājumu skaits

Dienas ziņas

Covid-19 testus skolēniem varētu veikt reizi divās nedēļās

Dilemma ceļu būvē – termiņi vai kvalitāte

Dilemma ceļu būvē – termiņi vai darba kvalitāte; 10 autoceļu posmos būvdarbus nepabeigs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Ceļu būvnieki nereti nonāk dilemmas priekšā – ievērot termiņus un būvēt nepiemērotos laika apstākļos, riskējot ar kvalitāti, vai pārtraukt darbus, riskējot ar neizpildītām saistībām. Jau otro gadu termiņi un kvalitāte izrādījušies nesavienojami valsts autoceļu objektos, kuros paredzēta virsmas apstrādes tehnoloģija. Lai neriskētu ar kvalitāti, šogad Latvijā nolemts pārtraukt būvdarbus desmit autoceļu posmos.

Uz autoceļa Jēkabpils–Dignāja–Ilūkste SIA "Ošukalns" veic pēdējos būvdarbus pirms tehnoloģiskā pārtraukuma. Lai gan līgumā noteikts, ka darbi pilnībā jāpabeidz līdz šī gada beigām, virsmas apstrāde šovasar veikta tikai vienā ceļa posmā. Otrajā posmā to darīs nākamgad, lai neciestu ceļa kvalitāte, jo virsmas apstrādi rekomendē veikt līdz 15. augustam.

SIA "Ošukalns" ceļu būves nozares vadītājs Jānis Hauka pauda:

"Ja to salīdzina, piemēram, ar asfalta ieklāšanu, tad asfaltam ir tā, ka tu viņu ieklāj un pie šī brīža temperatūrām to var darīt, bet ar virsmu ir tā, ka šis klājums veidojas vēl apmēram mēneša garumā. Šādos brīžos uzņēmējs riskē, nezinot, kādi laika apstākļi būs pēc mēneša."

Līdzīga situācija ir uz vēl deviņiem citiem valsts autoceļiem. Turpināt darbus neļauj laika apstākļi, savukārt iesākt būvniecību ātrāk nebija iespējams vēlu izsludināto iepirkumu dēļ. Piemēram, par trīs ceļa posmu atjaunošanu Latgalē iepirkums tika izsludināts 29. aprīlī, bet līgums ar būvnieku noslēgts jūnija beigās.

SIA "Strabag" valdes loceklis Juris Dupurs sacīja: "Jūlijs bija karstākais novērojumu vēsturē, bet  augusts bija ļoti lietains, kas ir šai tehnoloģijai ļoti nepiemēroti laika apstākļi. Pēdējais brīdis būtu maijs, ja tas līgums būtu noslēgts, tad varētu iekļauties tajā termiņā, jo tur ir pietiekoši lieli šķembu darbi, kas pirms tam jāizdara, un grāvji arī ir jārok no jauna, nevis jātīra, kā bija paredzēts."

Iepirkumu ātrāk izsludināt nevarēja

Būvdarbu pasūtītājs ir "Latvijas Valsts ceļi". Uzņēmumā uzsvēra, ka iepirkumus nebija iespējams izsludināt ātrāk, jo finansējums šo autoceļu posmu atjaunošanai pārsvarā tiek piešķirts no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Gan šogad, gan pērn valdība par šo līdzekļu piešķiršanu lēma tikai pavasarī.

VSIA "Latvijas Valsts ceļi" Komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova teica: "Šie līdzekļi ir jāiegulda līdz gada beigām. Tas, pirmkārt, ierobežo tehnoloģiju izvēli, līdz ar to mēs pēdējos divus gadus veicam pārsvarā seguma atjaunošanu, ko var veikt vienas sezonas ietvarā. Otrkārt, ļoti būtiski ietekmē termiņus."

Par to, kāds ir rezultāts šādai kārtībai, varēja pārliecināties ziemā, kad 32 valsts autoceļu posmos, kur pagājušogad tika veikta virsmas apstrāde, tika konstatēti defekti. Šogad būvniekiem nācās veikt garantijas remontu – defektu labošanu. Tagad riskēt vairs nevēlas ne darbu izpildītāji, ne "Latvijas Valsts ceļi".

SIA "Strabag" valdes loceklis Dupurs uzsvēra: "Šogad pasūtītājs no savām kļūdām mācījās un vairs neuzspieda izpildītājam likt tos virsmas apstrādes darbus pēc rekomendētā termiņa."

Darbu pārcelšana uz nākamo gadu gan nozīmē, ka jaunajā būvsezonā vairs nebūs pieejama šogad neapgūtā finansējuma daļa, taču būvniecība tiks turpināta, izmantojot valsts budžeta finansējumu.

Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktora vietnieks Klāvs Grieze skaidroja: "Nevaram teikt, ka šī ir sistemātiska problēma mūsu pārraudzībā esošajos iepirkumos. Tā nevar teikt, tas nebūtu korekti."

Vienlaikus Satiksmes ministrijā atzina, ka nevar paredzēt, kāda situācija būs nākamgad, jo pagaidām neesot informācijas par potenciālajiem papildu līdzekļiem 2022. gadam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti