Desmit gados e-talona sistēmas uzturēšana Rīgai izmaksājusi ap 200 miljoniem eiro; plāno modernizēt biļešu sistēmu

Kamēr esošajam Rīgas e-talona sistēmas uzturētājam “Rīgas karte” Valsts ieņēmumu dienests (VID) bloķējis kontus, tikmēr Rīgas dome iecerējusi īstenot e-talona sistēmas pārmaiņas, kuras sabiedriskā transporta pasažieri izjutīs pēc gada vai diviem. Iecerēts, ka biļešu sistēma kļūs viedāka jeb modernām tehnoloģijām atbilstošāka un vienkāršāka. Pasažieri varēs norēķināties ar dažādiem līdzekļiem – bankas karti, viedierīcēm. Turklāt biļešu sistēma būs salāgota ar vilcienu un reģionālo autobusu tīklu. 

Desmit gados e-talona sistēmas uzturēšana Rīgai izmaksājusi ap 200 miljoniem eiroLinda Zalāne

Lai gan "Rīgas satiksmei" neizdevīgais 13 gadu līgums par e-talona biļešu sistēmas uzturēšanu ir beidzies, "Rīgas karte" turpina sistēmu apkalpot pārejas periodā. "Rīgas satiksme" uzsver, ka šogad izmaksas ir samazinājušās aptuveni uz pusi. Savukārt Rīgas dome drīzumā plāno lemt par "Rīgas kartes" nākotni, un vicemērs Vilnis Ķirsis ("Jaunā Vienotība") pieļauj uzņēmuma likvidāciju. Viņš akcentēja, ka VID lēmums bloķēt Rīgas kartes kontus neizbrīna. Tomēr labi, ka tas nenotika pirms gada, kad “Rīgas satiksmes” atkarība no “Rīgas kartes” bija ievērojami lielāka.

“''Rīgas karte'' jau no paša sākuma tika izveidota nevis ar mērķi sniegt pakalpojumu, jo to varbūt varēja sniegt arī pati “Rīgas satiksme”, bet dažādu apšaubāmu motīvu vadīta. To mēs redzam, ka tā ir apvīta ar dažādiem skandāliem un auditi parāda milzīgas summas, kas caur turieni ir aizpludinātas. Tāpēc mani neizbrīna, ka VID auditā no 2016. līdz 2018. gadam, kad vēl visi Bemheni un Brandavi, un Ušakovs kā kapitāldaļu turētājs... Pa to laiku konstatēti dažādi nesmukumi,  kā dēļ VID ir arestējis šos kontus,” sacīja Ķirsis. 

Tieši tādēļ bija uzdevums pēc iespējas ātrāk e-talona sistēmas uzturēšanu novirzīt “Rīgas satiksmes” pārziņā, lai sistēma spētu darboties neatkarīgi.

Deputāts skaidroja: “Uzskatu, ka nevajag savas saistības ar “Rīgas karti” palielināt. Tieši otrādi – iet prom, jo tur vēl ir daudzi zemūdens akmeņi, kurus mēs šobrīd neredzam un kas ik pa brīdim parādās.”

Ķirsis norādīja, ka aplēses par to, cik Rīgas budžetam pēdējos 13 gadus izmaksāja “Rīgas kartes” darbības, ir iespaidīgas. 

Pirms 13 gadiem noslēgtais līgums paredzēja, ka ik gadus domes pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme” maksā “Rīgas kartei” apmēram 27 miljonus eiro. Līguma noteikumi paredzēja arī to, ka, pirms laika laužot vienošanos, summa par visu periodu jāsamaksā tik un tā.

“Ja mēs pareizinām to ar 10 gadiem, tad tie ir apmēram 200 miljoni eiro. Man pēdējā laikā ir bijušas sarunas, piemēram, ar Tallinas e-talona sistēmas uzturētājiem, un viņu aplēses, ka Rīgā šādas sistēmas uzturēšana gadā varētu izmaksāt 2 miljonus eiro. Pēc būtības mēs esam pārmaksājuši vājprātīgu naudu. Es teiktu, ka saikne ir pārgriezta pēdējā gada laikā mērķtiecīgas darbības rezultātā. ''Rīgas satiksmes'' esošā valde cīnījusies, aizdomīgus līgumus lauzusi un mazinājusi ietekmi. Bez cīņas neviens šo kumosu nav gribējis atdot,” atzīmēja Ķirsis. 

“Rīgas satiksmes” līgums ar “Rīgas karti” beidzās šī gada sākumā, līdz ar to ir darīts viss, lai samazinātu e-talona sistēmas uzturēšanas izmaksas, uzsvēra “Rīgas satiksmes” valdes loceklis Gints Zeltiņš.

“Ir plānots, ka līdz gada beigām šī pārņemšana faktiski varētu notikt pilnībā, proti, ka ''Rīgas satiksme'' ar saviem resursiem varēs apkalpot biļešu sistēmu. Noteikti mēs to varēsim darīt ar mazākām izmaksām.

Un šogad, 2021. gadā, izmaksas ir vairāk nekā divas reizes mazākas nekā 2020. gadā.

Ja pagājušā gadā kopīgās izmaksas saistībā ar ''Rīgas karti'' bija virs 20 miljoniem eiro, tad šī gada pirmajā pusgadā bija 4,5 miljoni eiro,” skaidroja Zeltiņš.

Ieceres par jauno biļešu sistēmu

Iecerēts, ka jaunā sabiedriskā transporta biļešu sistēma varētu sākt darboties pēc gada vai diviem gadiem. Tā būs pilnīgi jauna sistēma, kurai nebūs nekā kopīga ar esošo e-talonu sistēmu. Rīgas domes vicemērs Ķirsis atklāja, ka pasažieri varēs norēķināties ar dažādiem līdzekļiem – bankas karti, viedierīcēm. Turklāt biļešu sistēma būs salāgota ar vilcienu un reģionālo autobusu tīklu.

“Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa informēja, ka patlaban ir sagatavota jaunās sistēmas koncepcija, tāpēc tuvāko nedēļu laikā tiks uzsākta atklāta tirgus izpēte, kuras ietvaros uzņēmums noskaidrot potenciālo interesentu tehniskos risinājumus, piedāvātos termiņus, kā arī citus jautājumus, kas palīdzēs sagatavot dokumentāciju iepirkumu procedūrai. Uzņēmumā uzsver, ka iepirkuma procedūra būs atklāta un caurspīdīga.

Jaunajā sistēmā Rīgas sabiedriskā transporta klientiem sola vienotu vidi braucienu plānošanai, biļešu iegādei un pakalpojumu pārvaldībai gan telefonos, gan datorā; tūlītējas biļešu iegādes iespējas; elastīgus braukšanas maksas tarifus; iespēju par biļeti maksāt ar bankas karti, kā arī integrētu ID kartes identifikāciju un automatizētu atlaižu statusa noformēšanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt