Panorāma

Zemnieki gaida zemes likuma pieņemšanu

Panorāma

Pēc beices iedzeršanas pārstāda aknu

Soda punktiem 10 gadi!

Desmit gados 85% Latvijas autobraucēju tikuši pie soda punktiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Desmit tūkstoši jeb 12% Latvijas autobraucēju uz ceļa nav izraisījuši pārkāpumus ar soda punktiem. 85% autovadītāju soda punkti ir. Šādus datus apkopojis Ceļu satiksmes drošības dienests (CSDD), atskatoties uz soda punktu sistēmu Latvijā, kam tieši šajās dienās aprit desmitgade. Eksperti un paši šoferi atzīst, ka sistēma darbojas. Bailes no punktiem un sekojošā soda – īpašu kursu apmeklējuma vai pat atgriešanos autoskolas solā - motivē braukt prātīgāk.

Latvijā ir 845 320 autovadītāju un, kopš par lielākiem pārkāpumiem uz ceļa tiek piešķirti soda punkti, no tiem izvairīties izdevies tikai aptuveni katram desmitajam braucējam. Visiem pārējiem šie soda punkti ir, taču tie ir mazie soda punkti – no viens līdz septiņi, kas pakāpeniski dzēšas.

„2004.gadā, kad ieviesām šo sistēmu, bija dziļa bedre. Tāpēc varam teikt, ka sistēma tiešām strādā. Uz ceļiem bojā gājušo un negadījumu skaits ir pamatīgi samazinājies,” norāda CSDD valdes loceklis Jānis Golubevs.

Sasniedzot kritisko punktu skaitu - astoņus - vadītājam jādodas uz sestdienas skolu – īpašiem kursiem CSDD, kur viņam atgādina, kā jāuzvedas uz ielas teorētiski un praktiski. Jau kopš pirmās dienas lekcijas pārkāpējiem vada Oskars Irbītis, kura pamatdarbs ir smagu avāriju ekspertīze.

Kursus Oskars Irbītis sāk ar jautājumu, kādā krāsā ir ceļu satiksmes noteikumu grāmatiņa. Tie, kuri tiesības likuši 80. un 90.gados, atbild nepareizi, un nepareizi arī brauc. „Nospiedošā daudzumā vīrieši – tādi, kas savāc astoņus uzreiz, proti, par dzērumu un narkotikām. Tad otra grupa ir tie, kas pārkāpj luksoforu gaismas, un tad ir 4 punkti uzreiz. Un trešā, tie par ātrumu un, ja tā padomā – arī 8 reizes skrien un pēc tam – lūdzu, nāc mācīties, tas liek padomāt,” saka Irbītis.

100 vadītāji Latvijā ir tādi, kuri maksimālo punktu skaitu – 16 – ir saņēmuši atkārtoti. Un tas nozīmē, ka nākamos piecus gadus jākļūst par kājāmgājējiem.

Šīs sistēmas misija ir pieķert regulāros un agresīvos braucējus. Un tā tiešām darbojas,” uzskata CSDD valdes loceklis.

Arī visi aptaujātie eksperti saka – soda punktu sistēma ir sevi attaisnojusi. „Tie novērojumi ir tādi – dažiem, protams, nestrādā, bet 70 % gadījumus tiešām aizdomājas,” saka lekciju vadītājs Irbītis.

„Soda punktu sistēma ir sevi attaisnojusi. Tā ir tāda laba pedagoģiska rotaļa, kā cilvēkam iemānīt šo ideju. Nevis uzreiz cietumā, milzu sods, bet punkts pa punktiņam,” norāda auto žurnālists Pauls Timrots.

85% Latvijas autovadītāju ir no viena līdz septiņiem soda punktiem. CSDD desmit ballu sistēmā soda punktiem liek astoņas balles. Jo vēl ir, ko uzlabot. Jaunums – agresīvajiem autobraucējiem no 1.jūlija būs jāapmeklē īpašas korekcijas klases, kur ar viņiem strādās psihologs. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti