Viņš atzina, ka starptautiskā pretkorupcijas organizācija "Transparency International" un Eiropas Komisija (EK) ir vienojušās par jaunu instrumentu – pilsoniskās kontroles mehānismu ES naudas izlietojuma uzraudzībai. Šāds instruments tiks ieviests kopumā 11 ES dalībvalstīs, un Latvijā tas tiks ieviests vispirms pilotprojektā.
Latvijas Radio radījumā “Pēcpusdiena ”Volberts skaidroja, ka par dažādu projektu uzraudzīšanu “Delnas” mātes organizācija “Transparency Internationl” vienojās jau pagājušajā gadā, un sarunas ar Latvijas Finanšu ministriju sākās 2015.gadā.
Savukārt par to, ka “Delna” varētu uzraudzīt tieši Skanstes tramvaja līnijas izbūvi, kļuva zināms jau pagājušā gada nogalē, ar nosacījumu, ka projektu apstiprinās, atzina Volberts.
Organizācijai būs pilnvaras uzraudzīt iepirkumu procedūru Skanstes tramvaja līnijas projektā un projekta realizēšanu kopumā, lai preventīvi novērstu iespējamos pārkāpumus iepirkumos un ES līdzekļu izlietojumā.
"Būsim klāt visā projektu ieviešanas laikā – gan pie iepirkumu dokumentu izstrādes, gan dažādās sanāksmēs, gan būvlaukumā," teica Volberts,
norādot, ka iedzīvotāji varēs ziņot, ja redzēs kādas neatbilstības projekta ieviešanā.
Tiesa, līgums neparedz "Delnai" neierobežotas pilnvaras jebkurā projekta stadijā. "Tas attiecas tikai uz projekta finansējuma izlietojuma uzraudzību," sacīja Volberts. Par to "Delna" saņems aptuveni 300 000 eiro.
Latvijas Radio radījumā “Pēcpusdiena” Volberts skaidroja, ka nauda būs paredzēta četriem gadiem, “Delna” iesaistīsies iepirkumu dokumentācijas uzraudzībā, arī pašā būvniecības procesa uzraudzībā, varēs pieprasīt dokumentācijas no visiem, kas iesaistīti projektā. Turklāt finansējums paredzēts ne tikai “Delnai”, bet arī dažādiem ārpakalpojumiem, lai uzraudzība būtu neatkarīga un kvalitatīva.
Par šo naudu arī tiks algoti būvniecības eksperti, kam būs jāpārliecinās, vai Skanstes ielas tramvaja līnijas izbūves darbi tiek veikti kvalitatīvi un ir atbilstoši ES nosacījumiem. Tāpat neatkarīgi eksperti tiks piesaistīti tramvaju iegādes procesā.
"Lai pārliecinātos ka tie darbi, kas tiek veikti, ir tiešām nepieciešami, tie nodrošinās kvalitāti un tie maksās tik, cik tiem ir jāmaksā," sacīja Volberts.
Līgums par Skanstes tramvaja līnijas izbūves projekta uzraudzību noslēgts līdz 2019.gada septembra beigām, taču, iespējams, ka līgums no EK puses tiks pagarināts un projektu varēs uzraudzīt līdz tā noslēgumam.
Rīgas pilsētas mērs Nils Ušakovs ("Saskaņa") intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta Panorāma" teica, ka "Delna" par projekta uzraudzību saņems ap 350 000 eiro.
Aktīvistu grupas "Lielo kapu draugi" pārstāvis Andris Gobiņš savukārt radio raidījumā “Pēcpusdiena” pauda pārsteigumu par “Delnas” pozīciju šajā jautājumā. Gobiņš atzina, ka uzraudzība ir nepieciešamība, un sākumā par to aktīvisti bija priecīgi, taču bažas rada tas, ka “Delna” atbalsta pašu projektu, un var kļūt par “Rīgas satiksmes” PR kantori.
Sāk izskatīties, la visi apgūst ES naudu, arī “Delna” apgūst naudu, pauda Gobiņš.
Latvijas Radio Ziņu dienestam Gobiņš arī izteica bažas par uzraudzības projekta jēgu, jo tas ir novēlots.
“Rīgas satiksmes” pārstāvis Edmunds Zivtiņš skaidroja, ka sadarbība ar “Delnu” radīs projekta caurspīdīgumu.
“Projekta kopējās izmaksas ir 97,4 miljoni, no kuriem “Rīgas satiksmes” finansējums ir 27 miljoni eiro. Lai cilvēki saprastu kur paliek nauda, kur tā tiek izmantota, kādi no tā būs ieguvumi, tad šajā sadarbības projektā viss par Skanstes tramvaja projektu būs caurskatāms un, ja kādam kaut kas nebūs saprotams, tad varēs uzzināt kam jautāt un arī saņemt atbildes,” norādīja Zivtiņš.
“Delnai” būs pienākums arī ziņot tiesībsargājošajām iestādēm par pamanītajiem pārkāpumiem.
Jau ziņots, ka plānotais Skanstes tramvaju līnijas garums ir 3,6 kilometri, un pa to ik gadu būtu jāpārvadā 1,2 miljoni pasažieru. Pašlaik Skanstes apkaimē reģistrēti vien 1300 iedzīvotāji.
Plānotā tramvaju līnija Rīgā, Skanstes ielā, ir viens no tā sauktajiem lielajiem projektiem. Tā ietvaros paredzēts attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru, precīzāk, sliežu infrastruktūru trīs lielajās pilsētās – Rīgā, Liepājā un Daugavpilī.
Vērienīgā projekta kopējais attiecināmais finansējums ir nepilni 113 miljoni eiro. No šīs summas 96 miljoni eiro ir Kohēzijas fonda finansējums, savukārt pārējā daļa – vismaz nepilni 17 miljoni eiro - ir nacionālais finansējums, ieskaitot pašvaldību līdzekļus.
Šajā projekta stadijā vēl netiek runāts par konkrētu maršrutu, bet iecerētā, pašlaik iezīmētā līnija sākas Pētersalas ielā, kur jaunais tramvajs būtu savienots ar 9. un 5. tramvaja maršrutu. Jaunā tramvaju līnija virzītos pa Sporta, Skanstes ielu, Zirņu ielu un Senču ielu, kur pārbūves rezultātā, iespējams, tiktu skarta arī Lielo kapu teritorija. Tālāk tramvajs virzītos pa Pērnavas ielu, līdz savienotos ar tramvaja līniju Barona un Pērnavas ielas krustojumā.