Dienas ziņas

Ventspils tiesa izskata "Ķīlnieku lietu"

Dienas ziņas

Preiļu "dzeltenās kaites" izraisītāji joprojām brīvībā

Skolās trūkst vienotas informācijas par autortiesībām

Dažādās skolās krietni atšķiras pieeja autortiesībām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Madonā dažādas izglītības iestādēs vērojama atšķirīga izpratne un pieeja autortiesību jautājumiem. Dažviet mūzikas izmantošanu skolas sarīkojumos uzskata par nekomerciālu praksi, bet citviet par autoru darbu izmantošanu norēķinās ar autorus pārstāvošām organizācijām.

Vai izglītības iestādēm ir jāmaksā par autortiesībām skolas rīkotajos pasākumos? Kā vērtējama mūzikas izmantošana mācību procesā? Un pēc kādiem principiem tiek noteikts maksājamās atlīdzības lielums? Lai viestu skaidrību uz šiem un citiem ar autortiesību atlīdzību saistītiem jautājumiem, Madonas novada skolu vadītāji tikās ar autoratlīdzību aģentūru pārstāvjiem.

To, ka neskaidrību izglītības iestādēs joprojām ir daudz, apliecina dažāda autortiesību likuma interpretācija pat vienas pašvaldības ietvaros. Madonas Valsts ģimnāzija regulāri rīko koncertus, uzvedumus, balles un uzskata, ka skolas sarīkojumi ir izglītības procesa nekomerciāli pasākumi, kas no autoratlīdzības maksas ir atbrīvojami. „Jebkurš pasākums ir izglītojošs pasākums skolā. Ja mācību priekšmetiem ir mācību programmas, tad audzināšanas darbam ir audzināšanas programma, kas ir katrā skolā," skaidro Madonas Valsts ģimnāzijas direktores vietniece Iveta Vabule.

Savukārt netālu esošais bērnu un jauniešu centrs maksā autoratlīdzību gan par teātra uzvedumiem, gan citiem pasākumiem. „Autortiesības ir jāmaksā, un to mēs esam darījuši, organizējot teātra izrādes. Ja teātra pulciņš sagatavo izrādi un iet uz skatēm, mēs noteikti maksājam. Tie ir kādi desmit lati par izrādi," norāda Madonas bērnu un jauniešu centra direktore Gunita Kļaviņa.

AKKA/LAA atzīst, ka situācija daudzviet ļoti atšķiras. „Situācija ir ļoti dažāda. Dažādas pašvaldības šo jautājumu ir risinājušas atšķirīgi. Ir pašvaldības, kas šo jautājumu cenšas risināt centralizēti, respektīvi, pašvaldība saņem licenci muzikālo darbu izmantošanai visās savās mācību iestādēs, visās skolās. Un ir pašvaldības, kur katra mācību iestāde šo jautājumu risina individuāli," stāsta AKKA/LAA muzikālo darbu nodaļas vadītāja Ināra Dombrovska.

Lai saprastu, kā rīkoties, skolu vadītāji pauž vēlmi uzzināt aktualitātes no pašām autortiesību aģentūrām. „Ideja nākotnē veidot ciešāku komunikāciju tieši ar jauno paaudzi. Protams, ka, ejot līdzi tehnoloģijām, mēs esam domājuši par dažādām modernām aplikācijām, kurās varētu skaidrot, kas tad ir autortiesības," norāda LaIPA izpilddirektore Liena Grīna.

Pedagogi nenoliedz, ka autoriem pienākas atlīdzība par savu darbu, taču viņi iebilst tam, ka izglītības iestādes ar jau tā ierobežoto finansējumu būtu jāpielīdzina kultūras namiem un citiem masu pasākumu rīkotājiem.

Un arī autoru pārstāvji piekrīt, ka šis jautājums nav viennozīmīgs. „Jā, tas ir diskutējams jautājums, un arī tas ir mūsu mērķis, kāpēc mēs šobrīd braucam un skaidrojam reģionos, lai tiešām būtu skaidra izpratne, par kuriem gadījumiem un kad ir vai nav jāmaksā," sacīja Grīna.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti