Pērnā gada martā AS ‘’Daugavpils satiksme’’ parakstīja līgumu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta “Videi draudzīga sabiedriskā transporta attīstība Daugavpils pilsētā” īstenošanu. Projekts paredz turpināt Daugavpils pilsētas tramvaju infrastruktūras attīstību, veicot ieguldījumus gan esošo tramvaju sliežu pārbūvē, gan jauna posma izbūvē, un iegādājoties astoņus jaunus tramvaju vagonus. Projektu plānots noslēgt līdz 2019.gada 31. decembrim, un tā kopējās izmaksas ir gandrīz 16 miljoni eiro. Taču projekts ir iestrēdzis.
“Problēmas būtība ir apstāklī, ka joprojām nav saņemts viena zemes īpašnieka saskaņojums ģenerālplānā. Pašlaik ir risinājums iegādāties šo zemes gabalu AS “Daugavpils satiksme” īpašumā. Tiklīdz šis jautājums būs atrisināts un saņemsim pozitīvu domes deputātu lēmumu, mēs varēsim sākt projekta būvdarbus,” skaidro “Daugavpils satiksmes” valdes loceklis Romans Savickis.
Būvdarbu sākšana ievilkusies uz pieciem mēnešiem, tas var apdraudēt šī projekta realizāciju un Eiropas fondu apguvi.
“Riski pastāv, jo te var būt gan soda sankcijas, jo līgums ar būvuzņēmēju ir noslēgts, gan var būt ieviestas Eiropas fondu korekcijas. Taču mēs darām visu, lai to nepieļautu,” tā Romans Savickis.
Tāpēc uzņēmums gatavs pat divreiz pārmaksāt par viena zemes gabala iegādi, kurš projektētāju kļūdas dēļ nebija sākotnēji saskaņots ar zemes īpašnieku, lai tikai šo projektu neievilktu un nesadārdzinātu vēl vairāk.
“Tie ir 0,7 hektāri, un īpašnieces piedāvā cena ir 70 tūkstoši eiro, uz pusi vairāk nekā tirgus cena. Taču pagaidām tas ir vienīgais risinājums. Var mēģināt atsavināt šo zemi Saeimas līmenī, kad atņem šo zemi no saimnieka. Taču to lemj ne Daugavpils pilsētas, bet Saeimas līmenī, un tas var ieilgt pat uz diviem gadiem. Pārprojektēšana būs ļoti dārga un tas būs vēl sāpīgāk.”
AS “Daugavpils satiksme’’ īstenotajā projektā “Videi draudzīga sabiedriskā transporta attīstība Daugavpils pilsētā” jau kopumā ie sadārdzinājums par 2 miljoniem eiro, un ir sadaļas, kur deputātiem rodas virkne jautājumu par saimniecisko līdzekļu izlietojumu, secina Pilsētas saimniecības komitejas vadītājs, “Latgales partijas” pārstāvis Jānis Lāčplēsis:
“Starpība starp būvniecības tāmi un noslēgto līgumu par jaunās tramvaja kīnijas būvniecību ir aptuveni 2 miljoni. Papildus tam ir tādi brīnumi, ka būvuzraudzība ir uz pusi dārgāka nekā paša tehniskā projekta izstrāde.”
Ja projektēšanas izmaksas bija virs 103 tūkstošiem eiro, tad līgums par šī projekta būvuzraudzību noslēgts par teju 200 tūkstošiem eiro. AS ‘’Daugavpils satiksme’’ kā dotējams uzņēmums prasa no budžeta prāvus līdzekļus, to uzsver arī opozīcijas deputāts no “Saskaņas” partijas Valērijas Kononovs:
“Pašvaldība jau šī gada budžetā AS ‘’Daugavpils satiksme’’ ir ielikusi vairāk nekā 5,3 miljoni eiro, un tā atlikuma daļa, ko nopelna pats uzņēmums, ir aptuveni 1 miljons eiro. Tas nozīmē, ja pašvaldība piešķirtu vēl miljonu, brauciens pilsētas sabiedriskajā transportā vispār varētu būtu par brīvu.”
Jāpiebilst, ka brauciens “Daugavpils satiksmes” transportā ir lētākais valstī, biļete tramvajā un pilsētas autobusā maksā 43 centus, turklāt svētdienās tas ir vēl uz pusi lētāk, bet skolēni un pensionāri vispār brauc par brīvu. Vai būs korekcijas biļešu cenā, ja tramvaju modernizācijas projekts sadārdzināsies, - domes deputāti atbild noraidoši.
“Es domāju, izeja būs ņemt aizņēmumu, prasot galvojumu pašvaldībai, bet tā ir normāla parādība, jo projekts ir jāīsteno. Tas jau tā ievilcies par pieciem mēnešiem,” saka Valērijs Kononovs.
“Varianti ir tikai divi - vai nu būs par to jāsamaksā pasažieriem, vai arī visiem pilsētniekiem no pilsētas budžeta kabatas. Brīnumi nenotiek, “Daugavpils satiksme’’ naudu nedrukā. Taču
es ceru, ka šī projekta realizācija nenovedīs pie biļešu cenas paaugstināšanas,” piebilst Jānis Lāčplēsis.
Lēmums par to, kā AS “Daugavpils satiksme” risinās uzsāktā projekta problēmas un kur radīs līdzekļus tā īstenošanai, būs jāpieņem Daugavpils domei.