Daudzi autovadītāji ignorē prasību palaist operatīvo transportu, pērn audzis avārijās iekļuvušo NMPD mašīnu skaits

Pagājušogad audzis operatīvo transporta līdzekļu avāriju skaits Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā, tostarp bijušas vairāk sadursmes ar citiem auto. Policijā skaidro – sodu skaits par operatīvo automobiļu nepalaišanu neatspoguļo situāciju, jo nereti sodu nav iespējams izrakstīt, steidzoties uz pamata izsaukumu.

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD) aizvadītais gads bijis sliktāks, nekā gads pirms tam, jo par apmēram 12% audzis nelaimes gadījumu skaits, kuros iesaistīti dienesta transporta līdzekļi.

Satiksme kļuvusi agresīvāka

Norakstīti divi transportlīdzekļi, bet tuvu šādam liktenim bijuši vēl vairāki auto. Kopējais negadījumu skaits bija 116, tātad vidēji, izdalot uz visu gadu, teju viens negadījums ik pēc trim dienām.

Pērn audzis avārijās iekļuvušo NMPD transportlīdzekļu skaits
00:00 / 03:16
Lejuplādēt

NMPD Transporta nodrošinājuma departamenta vadītājs Egils Lapiņš skaidro, ka negadījumi iedalāmi trīs kategorijās – sadursmes ar dzīvniekiem, nobraukšana no ceļa vai uzbraukšana šķēršļiem, kā arī sadursmes ar citiem transporta līdzekļiem.

Pērn samazinājies tikai sadursmju ar dzīvniekiem skaits. Sadursmju ar citiem auto skaita pieaugumu Lapiņš skaidro ar novērojumu, ka satiksme kļuvusi kopumā agresīvāka.

“Pēc 2020. gada mājsēdes es pieļauju domu, ka vispārējais noskaņojums arī iespaido ceļu satiksmi. Tas ir savā ziņā sabiedrības spogulis.

Cilvēkiem varbūt ir lielāka apātija, mazāka spēja noturēt uzmanību un beidzot ar to, ka pagājušajā gadā satiksmes intensitāte atkal pakāpeniski pieaugusi,” spriež Lapiņš.

Abi aizvadītajā gadā norakstītie auto šādu likteni piedzīvojuši pēc avārijas uz slideniem ceļiem. Savukārt vissmagāk cietuši, bet atjaunoti auto bijuši divās situācijās pēc sadursmes ar aļņiem un vienā gadījumā, Rīgā, kad auto apgāzies uz sāniem.

Sodīti daži desmiti autovadītāju

Lapiņš atgādina – dzirdot skaņas signālu vai redzot zilās bākugunis, pilnīgi visa uzmanība jāvelta ceļam. Tāpat vienmēr jāatceras, ka viens aiz otra vai pa dažādiem ceļiem var tuvoties arī vairāki operatīvie transporta līdzekļi.

Valsts policijas satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis informē, ka pērn sodu par operatīvā transporta līdzekļa nelaišanu saņēmuši 62 autovadītāji.

“Atbildība par gadījumiem, kad netiek dots ceļš operatīvajam transporta līdzeklim ar ieslēgtām zilas krāsas bākugunīm un skaņas signālu – par to paredzēts brīdinājums vai naudas sods 15 eiro apmērā. Savukārt tie gadījumi, kad brauc operatīvais transporta līdzeklis ar iedegtu sarkanu un zilu bākuguni, un papildus tam ir arī skaņas signāls, tad autovadītājiem ir jāapstājas ceļa malā. Par šo noteikumi neievērošanu draud sods 30–70 eiro apmērā.”

Tiesa gan, realitātē gadījumu, kad autovadītāji nerespektē operatīvā transporta līdzekļa tuvošanos, ir daudz vairāk, taču reālu sodu autovadītāji parasti saņem vien tad, ja notikusi sadursme ar šo operatīvā dienesta auto.

Šādās situācijās jārīkojas ātri

Jančevskis paskaidro – ja operatīvais transports steidzas uz izsaukumu, tam loģiski nav laika apstāties, lai sodītu katru autovadītāju, kurš to nepalaiž. Neraugoties uz to, reti, tomēr esot arī gadījumi, kad nepalaidējus soda policijas ekipāža, kura gadījusies blakus un situāciju redzējusi.

“Drošas braukšanas skolas” vadītājs un autovadīšanas eksperts Jānis Vanks autovadītāju iemaņas, uz ceļa redzot operatīvo transportu, nevērtē pārāk augstu.

“Ar to mums ir diezgan bēdīgi. Ir autovadītāji, kas tiešām ar lielu atbildību izturas pret šādām situācijām, bet daudzreiz ir redzēts, ka automašīnas vienkārši stāv, skatās viens uz otru un nesaprot, ko tagad darīt.

Tādos gadījumos skaidrs, ka izlēmīgiem autovadītājiem vajadzētu vismaz sākt kādas darbības ar savu auto, lai arī citi satiksmes dalībnieki pieņemtu šo lēmumu.”

Vanks skaidro, ka problēmai nav universāla risinājuma, jo katra situācija ir atšķirīga. Taču galvenais ir vai nu saspiesties vienā ceļa malā vai izbrīvēt vietu brauktuves vidū, bet rīkoties ātri, lai operatīvais transports tiktu cauri bez aizķeršanās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt