Rīta Panorāma

Aicina neaizmirst par bērnu ceļošanas dokumentiem

Rīta Panorāma

Intervija ar VUGD priekšnieku, pulkvedi Oskaru Āboliņu par ugunsgrēku nelegālajā izgāztuvē Jūrmalā

Intervija ar Māri Gorodcovu par bezpilota lidaparātu izmantošanas noteikumiem

Civilās aviācijas aģentūra: Noteikumi par dronu izmantošanu Latvijā ir, specifisku sodu – nav

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Lai arī Latvijā ir noteikumi par dronu izmantošanu, tomēr nav specifisku sodu, kas vienmēr ļautu to īpašniekus sodīt par dažādiem pārkāpumiem, intervijā LTV raidījumā „Rīta Panorāma” otrdienas, 20.jūnija, rītā sacīja Civilās aviācijas aģentūras (CAA) vadītājs Māris Gorodcovs.

Viņš pastāstīja, ka, piemēram, sodīts kāds drona īpašnieks, kurš ar nemarķētu dronu avarēja un nodarīja kaitējumu citas personas īpašumam.

Savukārt grūtāk sodīt, ja drons traucējis civilajām lidmašīnām. Proti, sodi par drošības pārkāpumiem civilajā aviācijā attiecībā uz dronu īpašniekiem ir nesamērīgi. Tāpēc CAA nolēmusi radīt specifiskus sodus tieši dronu īpašniekiem un vadītājiem.

Viņš pastāstīja, ka reiz bijis gadījums, kad drons Rīgas lidostā bijis tikai mazliet virs lidmašīnas spārna.

Sadursmes gadījumā, dronam iekļūstot lidmašīnas dzinējā, notiktu katastrofa.

Tāpat ir bijis gadījums, kad drons bijis virs pūļa un tur palaists bez saskaņošanas un speciāla aprīkojuma.

Gorodcovs atgādināja, ka dronus arī nedrīkst vadīt virs daudziem militāriem objektiem un valsts iestādēm, ja vien nav speciālas atļaujas. Tāpat arī nepilngadīgie drīkst vadīt dronu, kas nav smagāks par puskilogramu un ne augstāk par 50 metriem.

Arī Saeimas komisijas sēdē CAA norādīja, ka regulējums pagaidām ir nepilnīgs, jo trūkst dronu vadītāju sertifikācijas noteikumu, kā arī samērīga sodīšanas kārtība. Tādēļ Civilās aviācijas aģentūra rosinājusi veidot darba grupu, lai izstrādātu kārtību, kā pārkāpējus sodīt.

Galvenais, kas jāatceras – maksimālais pieļaujamais lidojuma augstums ir 120 metri, taču kontrolētajā gaisa telpā Rīgas apvidū – ne augstāk par 50 metriem. Ap lidostām lidot ar dronu ir aizliegts, ja vien nav saņemta atļauja. Tas pats attiecas uz publiskiem pasākumiem, militāro infrastruktūru, cietumiem un citiem objektiem. Kamēr Eiropas Komisija (EK) kavējas ar kopīgiem dronu lietošanas noteikumiem visām dalībvalstīm, katra valsts strādā pie sava, pagaidu regulējuma.

Gorodcovs atzina, ka šobrīd pastāv vairākas nepilnības noteikumos, piemēram, nepastāv pilotu sertificēšana.

„Šis pilotu apmācības, sertificēšanas un licencēšanas jautājums ir viens no tiem, par kuriem mēs saņemam no lietotājiem visvairāk jautājumu un visvairāk kritikas,” norāda Gorodcovs. „Līdz ES regulai ir jāgaida vairāki gadi, līdz ar to šos noteikumus [par pilotu sertificēšanu] mēs, visticamāk, papildināsim un grozīsim prasībām obligātām apmācībai un kvalifikācijas pārbaudei un licencēšanai,” teica Gorodcovs.

Arī noteikumu pārkāpēju saukšana pie atbildības klibo. Pagaidām neviens reālu naudas sodu par pārkāpumiem, vadot dronu, nav saņēmis. Lai gan Civilās aviācijas aģentūra var piemērot administratīvo sodu, aģentūras pārstāve Aivita Ļubļina-Goldmane stāsta, ka soda apmēra ir pielāgoti lielajai aviācijai.

„Mēs esam konstatējuši, ka daudzos gadījumos šo sodu apmēru piemērošana nebūtu samērojama ar bezpilota gaisa kuģu vadīšanu. Zemāko robežu, ko varētu minēt ir 350 eiro, un tā varētu būt vairāk 1000,” teica Ļubļina-Goldmane.

Pārkāpumi ar droniem gan notiek.

CAA šobrīd sākusi pārbaudīt arī televīzijas sižetus, kas ar dronu palīdzību nedēļas nogalē filmēja ugunsgrēku Jūrmalā.

„Visvairāk uztrauc sižets, kur ir nofilmēts NBS helikopters, dzēšot ugunsgrēku no augšas. Tik liela mēroga ugunsgrēks rada lielus gaisa virpuļus un gaisa masu kustības. Tur helikopteram jau nav viegli. Tur augšā atrodas arī drons, un arī tam nav viegli noturēties gaisā. Tas ir neattaisnojami augsts risks,” sacīja Gorodcovs.

Lai pilnveidotu sodīšanas kārtību, Civilās aviācijas aģentūra rosinājusi izveidot darba grupu kopā ar citām iestādēm. Darba grupā plānots vienoties, kura iestāde kurā gadījumā drona vadītāju vai īpašnieku soda, kā arī cik lielam jābūt sodam. No nākamā gada droniem, kas ir smagāki par pusotru kilogramu, būs obligāti jābūt civiltiesiski apdrošinātiem. Vēl plānots ieviest arī dronu reģistru.

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti