Cilvēkiem ar invaliditāti pielāgotu sabiedrisko autobusu vairs nevajadzēs pieteikt 3 dienas iepriekš

Cilvēkiem ar invaliditāti braukšanu pielāgotā autobusā vairs nevajadzēs pieteikt pārvadātājam trīs dienas iepriekš. Tādas izmaiņas plānotas Ministru kabineta noteikumos.

ĪSUMĀ:

  • Lai brauktu pielāgotā autobusā, cilvēkam riteņkrēslā tas bija jāpiesaka trīs dienas iepriekš.
  • Pārvadātāju konkursā nākamajiem 10 gadiem ir prasība to nodrošināt 24 stundu laikā.
  • Autotransporta direkcija: Neadekvāti prasīt plānot braucienu trīs dienas iepriekš.
  • Par iepirkumu saņemtas vairākas sūdzības, tās vērtēja Iepirkumu uzraudzības birojs.
  • Birojs lika labot prasību par autobusa pasūtīšanu diennakts laikā.
  • IUB saprot jaunu prasību, bet MK noteikumos ir paredzētas trīs dienas.
  • Direkcija laboja iepirkumu prasības, ierakstot, ka jāievēro MK noteikumi.
  • Tagad valdības noteikumos plāno mainīt pieteikšanu uz 24 stundām.
  • Izmaiņas Ministru kabineta noteikumos cer ieviest līdz martam.
  • “Apeirons”: Ja nevar nodrošināt pieejamus autobusus, pieteikt braucienu diennakti iepriekš ir pieņemami.
  • Par konkursu gan šobrīd saņemtas vēl sūdzības.
  • Tās Iepirkumu uzraudzības birojs skatīs 30. decembrī.


Iepriekš Iepirkumu uzraudzības birojs bez izmaiņām nolikumā liedza Autotransporta direkcijai turpināt iepirkuma procedūru un slēgt līgumu par reģionālajiem sabiedriskā autotransporta pakalpojumiem no 2021. līdz 2030. gadam. Viens no iemesliem bija arī prasība pretendentam nodrošināt iespēju cilvēkiem ar invaliditāti pasūtīt pielāgoto autobusu 24 stundas pirms brauciena.

Cilvēkiem ar invaliditāti pielāgotu sabiedrisko autobusu vairs nevajadzēs pieteikt 3 dienas iepriekšAnnija Petrova

    Lai brauktu pielāgotā autobusā, cilvēkam riteņkrēslā tas jāpiesaka trīs dienas iepriekš. Autotransporta direkcija konkursā par reģionālajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem nākamajiem desmit gadiem izvirzīja prasību pārvadātājiem – jānodrošina iespēja pasūtīt pielāgotu autobusu īsākā laikā – nevis 72 stundas iepriekš kā paredzēts Ministru kabineta noteikumos, bet 24 stundas pirms brauciena.

    Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone stāstīja, ka direkcijas ieskatā - “mūsdienu mobilitātes apstākļos ir nepieņemami, neadekvāti prasīt to, ka personai ir trīs dienas iepriekš jāplāno savs brauciens”.

    “Tieši tāpēc arī mēs iekļāvām iepirkuma dokumentācijā šo prasību, ka persona ar funkcionāliem traucējumiem var pieteikt pielāgotu transportu 24 stundas iepriekš,” skaidroja Plone.

    Autotransporta direkcijā uzskata, ka tā ir adekvāta prasība pārvadātājiem.

    „Īpaši būtiski tas ir arī tāpēc, ka jau šobrīd lielākā daļa pārvadātāju šo prasību spētu izpildīt, bet šis iepirkums ir nākamajiem 10 gadiem,” norādīja Plone.

    Tomēr par iepirkumu saņemtas vairākas sūdzības ar aptuveni 40 iebildumiem, ko vērtēja Iepirkumu uzraudzības birojs.

    Viens no trim punktiem, ko novembrī atzina par labojamu, saistīts tieši ar iespēju pasūtīt pielāgotu autobusu cilvēkiem ar invaliditāti diennakti iepriekš, nevis trīs dienas pirms, kā paredz noteikumi.

    Toreiz Iepirkumu uzraudzības biroja vadītājas vietniece Evija Mugina Latvijas Radio skaidroja, ka saprot Autotransporta direkcijas nodomus un vēlmi uzlabot pakalpojuma kvalitāti, tomēr jāveic labojumi.

    „Mūsu ieskatā, ja ir šādas stundas noteiktas Ministru kabineta noteikumos, nav pasūtītājam pamata likumdevēja izlemtu jautājumu pēkšņi noteikt savādāk,” skaidroja Mugina.

    Zane Plone no Autotransporta direkcijas stāstīja, ka pēc šī lēmuma iepirkumā veica tehniskus grozījumus - ierakstīja vienkārši: pārvadātājam jāievēro Ministru kabineta noteikumi.

    „Un mēs šobrīd strādājam pie Ministru kabineta noteikumiem, lai grozītu no 72 stundām uz 24 stundām. Tas nozīmē to, ka faktiski šī mūsu prasība, kas sākotnēji bija 24 stundas iepriekš no 2021. gada, tā tiks saglabāta,” skaidroja Plone.

    Cilvēkus ar invaliditāti pārstāvošā apvienība „Apeirons” iestājusies par to, lai cilvēkiem ar dažāda veida invaliditāti būtu iespējami mazāk apgrūtinājumu piedalīties satiksmē.

    “Apeirona” vadītājs Ivars Balodis uzskata - ja Latvijā nevar nodrošināt 100% pieejamus autobusus, pieteikt braucienu diennakti iepriekš ir pieņemami.

    “Lai tu izdomātu 72 stundas iepriekš: „Jā, es braukšu uz Jūrmalu,” vai „Jā, es braukšu uz Daugavpili”, bet lietus līst un tev viss atceļas. 72 stundas - tā ir nenormāla prasība, kas pēc būtības nevienā Eiropas Savienības regulā nav noteikta. (..) Nu, par tām 24 stundām mēs vēl sakām - jā, bet 72 stundas – tas ir pilnīgi neiespējami, tā nevajadzētu būt,” norādīja Balodis.

    Izmaiņas Ministru kabineta noteikumos cer ieviest līdz martam. Tās gan attiecas tikai uz autobusiem, uzsver “Apeironā”. Lai bez ilgas pieteikšanās piedalītos vilcienu satiksmē, vēl jāsagaida zemās grīdas vilcieni.

    Tikmēr Autotransporta direkcijā norāda, ka pēc konkursa prasībām turpmāk daļā maršrutu konkrētos laikos pastāvīgi kursēs pielāgots autobuss. Līdz ar to vismaz šajos maršrutos autobuss vairs nebūs jāpiesaka iepriekš.

    Tāpat šoferiem vajadzēs iziet apmācības par darbu ar cilvēkiem, kuriem ir invaliditāte.

    Par konkursu gan šobrīd saņemtas vēl sūdzības. Tās Iepirkumu uzraudzības birojs skatīs 30. decembrī.  

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti