Rīta Panorāma

Nedēļas laika prognoze - būs silts. Skype saruna ar Tomu Brici

Rīta Panorāma

Rīgas 6. vidusskolai simtgade

Intervija ar CERT.LV vadītāju Baibu Kaškinu

«Cert.lv» uzsver darbinieku izglītošanas nozīmi cīņā ar kiberuzbrukumiem

Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija Latvijā “Cert.lv” ar  kampaņu "Kiberdrošība darbavietā" plāno aktualizēt drošus interneta lietošanas pamatprincipus ikviena cilvēka darbavietā, veicināt sabiedrības izpratni par kiberdrošību un iespējamiem riskiem, kā arī parūpēties par kritiskās domāšanas un uzticības saišu proporcionālu līdzsvaru internetā.

Paziņojumā medijiem “Cert.lv” vadītāja Baiba Kaškina skaidroja, ka labāka izpratne par savām darbībām interneta vidē ir visdrošākais vairogs pret kiberuzbrukumiem pašlaik, kad ikdienas neatņemama sastāvdaļa ir komunikācija viedierīcēs un attālināts darbs. “Lai sevi pasargātu no ļaundariem internetā, nav nepieciešams apgūt sarežģītu teoriju vai mācīties programmēšanu augstskolā. Mēs katrs varam sevi pasargāt, tāpēc šajā kampaņā eksperti un sabiedrībā populāri cilvēki dalīsies ar ieteikumiem, zināšanām un pieredzi, kā to labāk izdarīt,” norādīja Kaškina.

Kampaņas laikā radīti trīs jaunvārdi – "parolīze", "muļķerēšana" un "spaidonis", kas brīdina par iespējamajām sekām, ja nekādi drošības pasākumi netiek ievēroti.

Apkopotā informācija “Cert.lv” ikmēneša apskatos liecina, ka cilvēki un uzņēmumi ik gadu cieš materiālus zaudējumus, jo, neievērojot drošus paroļu izveides pamatprincipus, paralizē jeb "parolizē" darba vai savu personīgo kibervidi. Tāpat katru gadu turpina pieaugt pikšķerēšanas jeb sensitīvas informācijas izvilināšanas mēģinājumi, tāpēc svarīgi ir atpazīt "muļķerēšanu" un neiekrist izliktajās lamatās.

Interneta lietotāji joprojām uzķeras gan uz klasiskiem, gan arvien radošākiem informācijas izmānīšanas veidiem, aiz neuzmanības ļaundariem uzdāvinot savu bankas konta informāciju, savus personas datus un citu sensitīvu saturu. Piemēram, viedierīču lietotāji joprojām atsaucas uz saņemtajām īsziņām tālrunī un spiež uz saitēm, kas nemanāmi aizved uz viltus mājaslapām. Neapdomīgi klikšķinot uz saitēm, attēliem vai pielikumā pievienotiem dokumentiem, ikviens var kļūt par "spaidoni", tādējādi radot priekšrocības kibernoziedzniekiem.

Kampaņa ilgs četras nedēļas, uzrunājot sabiedrību ar īpašu video, reklāmas un rakstu palīdzību. Eksperti arī skaidros, kā veidot noturīgus un efektīvus kiberdrošības paradumus, kā vislabāk rūpēties par savu iekārtu drošību, kā veidot efektīvas paroles un atcerēties tās.

Lai nesaskartos ar “parolīzes” sekām, nekļūtu par “spaidoni” un neciestu no “muļķerēšanas”, kampaņas organizētāji aicina kritiski izvērtēt visu internetā sastopamo informāciju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti