Ceļu būvētāji prasa premjeram novirzīt ceļu uzturēšanai 60% no degvielas akcīzes nodokļa

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem.

Premjers Valdis Dombrovskis pieprasīs pārskatīt ceļu būves finansējumu nākamajam gadam un izstrādāt vairākus finansējuma modeļus atkarībā no tā, kā veiksies ar Eiropas Savienības (ES) līdzekļu piešķiršanu nozarēm. Līdz ar premjera solījumu mainījies arī ceļu būvnieku kareivīgais tonis, un vairs netiek draudēts ar protesta akcijām.

Tas, vai Latvija ceļu nozarei nākamgad saņems Eiropas naudu, būs skaidrs jau šajā nedēļas nogalē. Tad Briselē spriedīs par Kohēzijas fonda līdzekļu sadali. Ceļu būvnieki ir nobažījušies - ja Eiropas nauda netiks piešķirta, ceļu nozare piedzīvos krahu, jo patlaban izteiktu daļu no finansējuma veido tieši Eiropas Savienības atbalsts.

Par spīti tam, ka iedzīvotāji pagājušajā gadā akcīzes un transporta nodokļos samaksājuši gandrīz 327 miljonus latu, situācija uz ceļiem ir katastrofāla. Žurnālists un reizē arī Motokluba asociācijas sekretārs Arnis Blodons iepriekš teica, ka asociācija nosūtījusi vēstuli tiesībsargam Jurim Jansonam izvērtēt, kur paliek ikviena autovadītāja maksātais transporta nodoklis.

Gandrīz 70% procentu Latvijas ceļu 21 gada laikā ne reizi neesot remontēti, iepriekš norādīja ceļu būves uzņēmuma SIA "Strabag" direktors Māris Paiders. Bet SIA "Saldus ceļinieks" izpilddirektors Gints Karols šodien norādīja, ka problemātiskākie esot tieši reģionālie ceļi, jo ES tiem līdzekļus nepiešķir un tie jāfinansē no vietējiem līdzekļiem. SIA „Binders” pārstāvis Normunds Luste pēc tikšanās ar premjeru Valdi Dombrovski sacīja, ka beidzot ceļinieki ir uzklausīti valstiskā līmenī: „Mēs jau neprasām autoceļu fonda atjaunošanu, mums ir vienalga, kā sauc šo finansējuma josliņu vai rindiņu budžetā. Mums ir svarīgi, lai šī nauda nonāk tiem mērķiem, kam tā paredzēta. Par protesta akcijām – mēs noteikti nebrauksim ielās, kā to dara zemnieki, prasot papildu subsīdijas, bet

mēs noteikti aicināsim procesā iesaistīties visu sabiedrību, jo tā nav tikai 20 ceļu būves uzņēmumu problēma. Tā ir mūsu visu problēma, ikviena, kurš brauc ikdienā un lieto ceļus.”

Binders arī minēja Satiksmes ministrijas aprēķinus, ka ik gadu Latvijas iedzīvotāji zaudē 185 miljonus latu slikto ceļu dēļ. Būvnieki arī norādīja, ka Satiksmes ministrija viņus esot uzsēdinājusi uz Eiropas Savienības naudas adatas, jo tikai 7% esot vietējie līdzekļi.

Arī Satiksmes ministrija sacīja, ka situācija ir kritiska, tomēr naudas ceļu uzlabošanai neesot. Ministrijas pārstāvis Māris Pēkalis: „Arī Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie pilnīgi jauna finansēšanas modeļa, kas kādreiz jau bija iestrādāts likumā par autoceļiem, - tātad piesaistīt autoceļu finansēšanu autoceļu lietotāju maksājumiem. Šo jautājumu valdība skatīs 2014.gada budžeta izstrādes stadijā.”

Tagad Satiksmes ministrijai priekšā lielāks darbs, jo Valdis Dombrovskis ministrijas valsts sekretāram Anrijam Matīsam pieprasīs pārskatīt ceļu būves finansējumu nākamajam gadam un izstrādāt vairākus finansējuma modeļus atkarībā no tā, kā veiksies Eiropas Padomes sanāksmē.

Pagaidām ceļu nozarē tiek ieguldīti vien 19% no degvielas akcīzes un transportlīdzekļu nodokļiem. Ceļu būvētāji vēlas, lai nākamā gada budžetā tiktu paredzēts nozarē ieguldīt vismaz 60% no ceļu lietotāju maksājumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti