4. studija

Ceturtā studija

4. studija

Kāpēc cilvēks ir spiests uzturēt bankas kontu, kuru izmanto vienreiz gadā?

Vai Rīgas 1.slimnīcas Īslaicīgās sociālās aprūpes nodaļā pacienti saņem pienācīgu aprūpi?

Ceļ trauksmi par aprūpi Rīgas 1. slimnīcā; inspekcija pārkāpumus neatrod

Vairāki aizsaulē aizgājušo tuvinieki ceļ trauksmi par Īslaicīgās sociālās aprūpes nodaļu Rīgas 1. slimnīcā. Veselības inspekcijā norāda, ka nevienā no lietām medicīnas darbinieku nolaidība nav tikusi saskatīta. 

Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija" jau vēstīja par Sabīni, kuras vectēvs nodaļā nomira – pēc nāves viņš izskatījies ļoti novārdzināts, tādēļ sieviete vērsās inspekcijā. Līdzības ar šo situāciju saskatīja arī Natālija, kura izlēma savu stāstu uzticēt raidījumam. Viņas tēvs šajā nodaļā nomira divu dienu laikā, kaut arī iepriekš staigāja.

Natālija stāstīja, ka ikdienā rūpējusies par savu tēvu – gatavojusi 85 gadus vecajam senioram pusdienas, kontrolējusi, lai tētis laikā iedzer nepieciešamās zāles. Privātu darīšanu dēļ sievietei uz pāris dienām tēvs bija jāatstāj viens, tamdēļ viņa meklēja palīgus, kas veco vīru varētu pieskatīt.

"Sociālais dienests ieteica šo nodaļu, 1. slimnīcas Īslaicīgās sociālās aprūpes nodaļu. Faktiski vienas dienas laikā mēs to visu noformējām, bet piektdien, 29. oktobrī, pagājušajā gadā tēvs tur bija ievietots no rīta, svētdien 8.00 no rīta es jau saņēmu zvanu, ka mums ir sliktas ziņas, – jūsu tēvs ir miris. Protams, šoks. Es uzreiz prasu viņa vārdu un uzvārdu, tāds un šitāds... Tiešām miris? Kā tas varēja notikt? Kas ir noticis?

Un mani gandrīz gribēja mierināt – bet viņš taču jums bija gulošs! Tad vēl vairāk jautājumu – kā gulošs? Viņš dzīvoja viens pats, viņš staigāja. Katru dienu trīs reizes gāja pastaigās. Bija aktīvs. Gulošs viņš tik tiešām nebija!" pastāstīja Natālija.

Arī vectēvu apglabājusī Sabīne iepriekš minēja, ka nodaļā par seniora veselības stāvokli automātiski tika paziņots – viņš taču ir gulošs. Vai šī ir standarta frāze, ko atbildēt uztrauktajiem tuviniekiem? Kāpēc dzīvespriecīgs cilvēks, kurš ikdienā pārvietojās bez palīglīdzekļiem, pēkšņi tiek saukts par gulošu un divu dienu laikā aizgāja no šīs dzīves?

Natālija stāstīja, ka nāves cēlonis bija norādīts Covid-19. "Centrālās laboratorijas anketā tēvam kā kontakttālrunis ir norādīts mans telefona numurs, es zinu, ka tas tests tika veikts neilgi pirms tēva nāves. Tas ir sestdien, ap deviņiem vakarā, un rezultāts bija gandrīz ap 11 vakarā. Bet nav man informācijas, vai vispār kaut kas tur tika veikts un kas tur vispār notika," stāstīja sieviete.

Natālija patlaban gaida Veselības inspekcijas padziļinātu lēmumu, vai tēva aprūpes gaitā nav konstatējami pārkāpumi.

"Man saka, ka redzēt es viņu nevaru, ka viņš ir divos maisos un ka bērēs arī es viņu neredzēšu. Es prasu – vai tiešām bija miris viņš? Kā es zināšu, ka tajos maisos ir viņš. Rakstīju iesniegumu Veselības inspekcijā, ar nolūku – izvērtēt nodaļas darbinieku rīcību, kuras faktiski bezdarbības rezultātā arī iestājās mana tēva nāve," norādīja sieviete.

Veselības inspekcijā “4. studijai” atzina – pēdējo trīs gadu laikā saņemtas trīs sūdzības par Īslaicīgās sociālās aprūpes nodaļā sniegto pakalpojumu. 

"Nevienā no šiem trīs gadījumiem nav konstatēts, ka būtu pārkāpumi ārstēšanas procesā," pastāstīja Veselības inspekcijas Ārstniecības iestāžu kontroles nodaļas vadītāja Baiba Daudze.

Veselības inspekcijā secināts – visbiežāk domstarpības radušās komunikācijas trūkuma dēļ. 

Par pagātnē notikušo inspekcija vērtē medicīnisko dokumentāciju. "Mēs lūdzam arī iesaistītajām personām – vai tie ir ārstējošie ārsti, vai aprūpes personas. Mēs prasām paskaidrojumus, bet mēs nevaram... mēs klāt jau neesam bijuši, un bieži vien tas viedoklis, ko sniedz, ļoti būtiski atšķiras vienai pusei un otrai," stāstīja Daudze.

Medicīniskajā dokumentācijā pārbaudīt un pārliecināties, vai pacienta aprūpes un ārstēšanas vēsture atspoguļota objektīvi, nav iespējams.

Slimnīcas pārstāvji no plašākiem komentāriem kameras priekšā atteicās, atsūtot vien atbildi rakstiski: "Atbilde uz klienta meitas iesniegumu un Veselības inspekcijas pieprasījumu tika sagatavota un iesniegta inspekcijā 2022. gada 18. janvārī, pievienojot pacienta medicīnisko dokumentāciju un aprūpes procesā iesaistīto ārstniecības personu paskaidrojumus. Pēc ekspertīzes veikšanas 2022. gada 28. februārī Veselības inspekcija secināja, ka Rīgas 1. slimnīcas Īslaicīgas sociālās aprūpes nodaļā klientam sniegtajā aprūpē pārkāpumi nav konstatēti."

Slimnīcā informēja, ka laikā no 2019. līdz 2021. gadam Īslaicīgās sociālās aprūpes nodaļā pakalpojums sniegts 4145 klientiem un saņemtas deviņas sūdzības. Par mirušo pacientu skaitu informācija netiek sniegta. 

Sižeta veidošanas laikā "4. studija" satika vairākus cilvēkus, kuri ar rūgtumu atceras savu tuvinieku uzturēšanos konkrētajā nodaļā, bet viņi Veselības inspekcijā nav vērsušies. 

Patlaban Īslaicīgās sociālās aprūpes nodaļā atrodas 117 klienti un viņus aprūpē 63 darbinieki.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt