Panorāma

NEPLP locekļiem vajadzēs pielaidi valsts noslēpumam

Panorāma

Hodorkovskis: ASV un Krievijas attiecības neuzlabosies

Zolitūdes traģēdijas krimināllietā nopratina būvinženierus

Būveksperti tiesā: Pat bez bruģa uz jumta Zolitūdes «Maxima» ēka bija pārslogota

Turpinot skatīt Zolitūdes traģēdijas krimināllietu, tiesa ceturtdien, 17.novembrī, uzklausīja divus būvinženierus. Viņi bija veikuši ekspertīzes pēc traģēdijas un apstiprināja iepriekš izskanējušo informāciju par būtiskām nepilnībām ēkas projektā, iespējamu kompetences trūkumu un nepieļaujamu paviršību.

Tiesa bija izsaukusi uz sēdi Aldi Grasmani un Valteru Celmiņu. Viņi ir pieredzējuši būvinženieri, kas neilgi pēc traģēdijas bija uzaicināti veikt ekspertīzi.

Aldis Grasmanis drupas apsekojis otrajā dienā pēc lielveikala sabrukšanas. Viņš liecināja par būtiskām problēmām projekta dokumentācijā: “Ēkas sabrukuma iemesls ir būtiska kopnes savienojošā mezgla nestspējas nepietiekamība. Principā vairāk nekā trīs reizes nestspēja ir par mazu, nekā būtu nepieciešams.”

Savukārt būvinženieris Valters Celmiņš veicis ekspertīzi vienīgi projektam. No tā secinājis, ka lielveikala konstrukcijas bija pārslogotas pat bez ieplānotā bruģa, kokiem un zaļās zonas. Taču pat ar visu pārslodzi ēka, iespējams, nebūtu sabrukusi, ja uz jumta nesāktu apzaļumošanu. Būtiskas problēmas bija arī savienojošajos mezglos.

 “Ja nebūtu bultskrūves savienojums, ja kopne būtu vesela, tad tā tik un tā nebūtu izturējusi arhitektūras daļā paredzētās maksimālās slodzes.

Tā nebūtu sabrukusi, bet būtu ārpus pieļaujamām slodzēm, kā es teicu, tanī zonā, kurā mēs nedrīkstam līst iekšā,” atklāj Celmiņš.

Abi būvinženieri norādīja uz projekta izstrādātāju atbildību. “Varbūt netieši, bet liecina tomēr par paviršu vai nepietiekamu kompetenci.”

“To nolems tiesa, bet man kā būvinženierim ir viedoklis, ka vienīgais filtrs bija būvinženieris,” sacīja Celmiņš.

Tiesa abus būvinženierus iztaujāja vairākas stundas, visvairāk jautājumu uzdeva tieši apsūdzēto advokāti. Viena eksperta atzinumu apmaksājis būvuzņēmums “Re&Re”, otru ekspertīzi SIA “KUBS”. Advokāti norāda – tās nevar būt pilnīgi objektīvas.

“Jautājums – nav jau strīdu lietā par to, ka tās kopnes pārtrūka, te strīda nav. Jautājums ir par atbildīgajiem, tāda neliela deķīša vilkšana uz savu pusi ir vērojama. To es tā diezgan droši varētu teikt, no šodien nopratinātā eksperta puses, manuprāt, tas ir redzams,” sacīja advokāts.

Liecinieku iztaujāšana turpināsies trešdien, 23.novembrī. 

Tā dēvētā Zolitūdes traģēdija notika 2013.gada 21.novembrī, kad, iebrūkot lielveikala "Maxima" jumtam, dzīvību zaudēja 54 cilvēki un vēl vairāki desmiti cilvēku tika ievainoti.

Policija traģēdijas apjomīgās lietas izmeklēšanu pabeidza gandrīz pusotru gadu pēc notikuma, un prokuratūra kriminālvajāšanu sākusi pret astoņām personām. Tāpat šajā lietā pret piecām juridiskajām personām uzsākts piespiedu ietekmēšanas process un par aizdomās turētajām atzītas deviņas personas.

Savukārt lietas iztiesāšana notiek kopš 2015.gada decembra, un sākotnēji tajā uzklausīti cietušie un viņu pārstāvji, kā arī risināti procesuāli lēmumi.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti