Ārpus Rīgas

Laikraksta "Kurzemnieks" galvenā redaktore Daiga Bitiniece par tautas sapulcēm Kurzemē

Ārpus Rīgas

Liepājas pusē pieaudzis mājražotāju skaits

«Brūk ceļi, brūk dzīves» - slikto ceļu dēļ no Amatas aiziet uzņēmēji

«Brūk ceļi, brūk dzīves» - slikto ceļu dēļ no Amatas aiziet uzņēmēji

„Ceļš beidzies. Tālāk nebraukšu!” – šādu kategorisku zvanu no preču piegādātāja šomēnes saņēma Amatas novada lauku veikalu īpašniece Baiba Jukņēviča. Un šī uzņēmēja nav vienīgā, kuras saimniecisko darbību ietekmē brūkošie grants seguma ceļi - ar ceļu problēmām nākas saskarties vai ikvienam novada iedzīvotājam.

Lai aktualizētu ceļu kritisko stāvokli un protestētu pret valsts pasīvo politiku, atstājot novārtā lauku ceļus, Amatas novadā uzsākta akcija „Brūk ceļi, brūk dzīves”, aicinot iedzīvotājus fotografēt kritiskākos posmus un par to informēt interneta vietnēs.

Uzņēmējai Baibai Jukņēvičai Amatas novadā ir pieci lauku veikaliņi, līdz visiem tiem ved grants ceļi, un pavasarī problēmas rada preču piegāde:

''(..) Mums jau nav tie lielākie pasūtījumi – veikaliņi maziņi, ciemati maziņi. Viņam [piegādātājam] tādu nelielu pasūtījumu dēļ sasist savu mašīnu...

Bija tāds gadījums: atved preci, nevar attaisīt mašīnu, pa bedrēm kratoties kaut kas sabojājies, un viņš aizbrauca projām...''

Līdzīga situācija ir arī kooperatīvam „Zaļais grozs”. Tā centrs atrodas Nītaures pagasta „Lūšēnu” mājās, kur apkārtnes zemniekiem jānogādā sava saražotā prece, lai to tālāk vestu uz Rīgu. Kooperatīva valdes locekle Gaida Krūmiņa stāsta, ka tas nebūt nav viegls uzdevums.

''(..) Sāp sirds... Nu, ko var izdarīt, vien apraudāties... Esam veduši granti, ar lāpstām līdzinājuši grambas uz tuvējā ceļa,'' sāpi pauž Krūmiņa.

Amatas novada pašvaldības vadītāja Elita Eglīte vērtē, ka šobrīd novada uzņēmējdarbības vidē brūkošie ceļi sekas jau ir radījuši:

''Reāli pēdējo piecu gadu laikā esam jutuši smagus zaudējumus, piemēram, Ģikši zaudējuši divus kokapstrādes uzņēmumus, viņi teica – ceļu pēc.''

Protams, ceļi ir vajadzīgi ne tikai uzņēmējiem, arī ikvienam iedzīvotājam, kuram būtu jānokļūst darbā Cēsīs vai Līgatnē, un tie ir arī skolēnu pārvadājumi. Amatas novada pašvaldības izpilddirektors Māris Timermanis stāsta, ka vidēji piecos sešos gados skolēnu pārvadāšanas transports ir jānoraksta.

Šis nav pirmais gads, kad Amatas novads aktualizē ceļu stāvokli - no sarakstes ar dažādām institūcijām,šķiet, sanāktu vairāku sējumu grāmatas. Tāpēc tagad aicinājums arī iedzīvotājiem iesaistīties.

''To var darīt vairākos veidos,'' saka Timermanis. ''Es zinu, ka ļoti daudzi autobraucēji lieto aplikāciju ''Waze'', šeit var ievietot, ka ceļš ir sliktā stāvokli, ir bedre. Arī ar citām modernām iekārtām var informēt - gan pa e-pastu, gan zvanot ''Latvijas Valsts ceļiem'' uz informatīvo telefonu.''

''Esam uzsākuši šo akciju ''Brūk ceļi, brūk dzīves'', un cilvēku dzīves arī brūk – daļa no ģimenes locekļiem brauc projām uz ārzemēm vai citur strādāt. Tā nav normāla dzīve, ka ģimene dzīvo šķirti. Var uzskatīt, ka bērnus audzina tikai viens vecāks vai vecmāmiņa...

Ceļš ir viens no nosacījumiem dzīvei,'' norāda Elita Eglīte.

Amatas novadā arī uzskata, ka atrunas ar naudas trūkumu ceļu sakārtošanai ir tikai atrunas un risinājuma ceļus var atrast.

''Latvijā ir jāatjauno ceļu fonds, jo tad ir zināma caurskatāmība naudai, kas atnāk uz ceļiem. Ir jāpalielina ceļu fonda finansējums. Uzstādām sev mērķi – prasām un mainām akcīzes sadalījumu, lai ceļiem naudas ir vairāk,'' rosina Timermanis.

Arī uzņēmēji vērtē, ka pie tā nodokļu apjoma, kas tiek maksāts, vēlētos pretim atdevi.

''Mašīnas nodoklis, kas ir uzņēmējiem – kādi 400 eiro gadā, - summas īstenībā ļoti lielas. Es domāju, varbūt dotu mums kādas atlaides... ja tā ceļa nav, kāpēc mums maksāt? Mēs jau pat neprasām, lai tos ceļus noasfaltē – mēs prasām, lai sataisa tik daudz, lai mēs varam izbraukt,'' saka Baiba Jukņēviča. Un piebalso Gaida Krūmiņa:

''Pirmais – vajag, lai mēs ar produkciju tiekam ārā no mājām. Ja mēs te nedzīvotu, visi šie lauki būtu atmatas, tādas, kur, braucot garām, atliktu sērkociņu palaist...''

Novadā spriež - ja nekas ceļu labā netiks darīts, pēc gadiem četriem pieciem daudzu ceļu vienkārši vairs nebūs.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt