Brīvības pieminekļa restaurācijai un apkopei valdība šovasar piešķīra 194 000 eiro no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Brīvības pieminekļa pēdējā apkope notika pirms vairāk nekā desmit gadiem, bet kopš restaurācijas pagājuši jau teju 20 gadi.
Rīgas pieminekļu aģentūras galvenais restaurācijas speciālists Ivo Graudums pastāstīja, ka apkope “nebūs tik daudz restaurācija, fundamentāli darbi, bet tieši uzturēšanas darbi”.
“Jo pēdējā reize, kad mēs augšā esam strādājuši, piemēram, ar Brīvības tēla skulptūru, bija 2001.gadā. Un no šī laika nekādi darbi nav notikuši, tāpēc ir nepieciešama pārklājuma atjaunošana. (..) Aprūpēts tiks viss – arī zvaigznes, obelisks, pelēkā granīta skulptūru josla, visa cokola daļa, bareljefi, terase, un ir paredzēti arī iekšdarbi,” stāstīja Graudmanis.
Brīvības pieminekļa apkopi veiks uzņēmums „Global Project”. Tā valdes priekšsēdētājs Haralds Rutkovskis atzina, ka darbu termiņš ir saspringts, jo darāmā ir daudz un jārēķinās ar laikapstākļu ietekmi.
„Darbu termiņš ir šā gada oktobra beigas. Protams, tas ir ļoti saspringti, jo ir liels darāmā darba apjoms, un mēs nekad nevaram paredzēt laikapstākļus. Ārējie restaurācijas darbi varētu ilgt provizoriski līdz septembra vidum, kad temperatūra vēl ir +10...+15 grādu. Pirmajās divās nedēļās ar sastatnēm tiksim līdz zvaigznēm, lai speciālisti var ar pilnu drošību sākt darbu pie Brīvības tēla statujas un obeliska. Tas varētu ilgt apmēram mēnesi. Pēc tam notiks daļēja sastatņu demontāža, lai tālāk darbotos pie pelēkā granīta un terases daļas. Septembra vidū varētu sākties iekšdarbi, kas turpinātos līdz oktobra vidum,” klāstīja Rutkovskis.
“Protams, uz visu restaurācijas laiku būs apkārt mobilais žogs, jo objektā sveši nedrīkst piekļūt,” viņš piebilda.
Jau vēstīts, ka Ministru kabinets otrdien, 20.jūnijā, nolēma novirzīt 193 636 eiro no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem Brīvības pieminekļa restaurācijai un apkopei.
Laika gaitā Brīvības pieminekli veidojošie materiāli cietuši no sala un lietus, kā arī no gaisa piesārņojuma. Lai arī brauktuve pie pieminekļa 1990. gadā tika slēgta, netālu no tā atrodas ielas ar dzīvu satiksmi. Pieminekļa apkaimē konstatēts liels gaisa piesārņojums ar slāpekļa dioksīdu un sēra dioksīdu, kas savienojumā ar ūdeni izraisa pieminekļa materiālu koroziju. Turklāt ūdens radījis pieminekļa dzelzsbetona karkasa plaisāšanu un tā tērauda armatūras un pieminekļa stiprinājumu rūsēšanu, kurus piedevām bojājušas arī satiksmes radītās vibrācijas.