Sadaļas Sadaļas

Birokrātijas balva '20

Ziņo

4. studija

4. studija

4. studija

4. studija

Latvijas Sabiedriskie mediji Birokrātijas balvu pasniedz Veselības ministrijai

«Birokrātijas balva 2020» – Veselības ministrijai

Latvijas Sabiedriskie mediji – Latvijas Televīzija un Latvijas Radio – , kā arī LTV raidījums “4. studija” ik dienas atspoguļo situācijas, kuras varētu atrisināt daudz vienkāršāk, ja vien cilvēki neiekļūtu birokrātijas līkločos. Neloģismu valsts, pašvaldības iestāžu un uzņēmumu darbībā netrūkst. Lai apkopotu birokrātiskās nejēdzības, šogad pirmo reizi portāls LSM.lv un “4. studija” pasniedza “Birokrātijas balvu”. Tā gan nav iedibināta ar nolūku kādu kaunināt, bet gan ar norādi, ka var strādāt arī daudz labāk un efektīvāk. “Birokrātijas balvu 2020” saņēma Veselības ministrija par veselības aprūpes jomā pamanītajām birokrātiskajām procedūrām.

Šogad LSM.lv un “4. studija” aicināja iedzīvotājus ziņot un stāstīt par nozari, kurā visvairāk ir sastopami birokrātiski labirinti.  

“Birokrātijas balva 2020” bija aicinājums sabiedrībai pievērst uzmanību nejēdzīgām birokrātiskām procedūrām un ierēdņu prasībām, kas procesa gaitu padara bezjēdzīgu un pārāk sarežģītu. Interaktīvais projekts tapa ar mērķi – ietaupīt ne tikai iedzīvotāju, bet arī uzņēmēju, valsts iestāžu darbinieku laiku, kas, kā zināms, ir arī nauda.

“Mums šķita, ka kādam mazās, kādam lielās sadzīviskās, birokrātiskās problēmas, iespējams, ir lielas sāpes, un mēs tam vēlējāmies pievērst īpašu uzmanību. Mēs ik pa laikam bijām paši pamanījuši, ka ir kaut kādas problēmas, prasības, noteikumi, kas kaitina, kas paņem mūsu laiku, un domājām, ka diezgan daudziem iedzīvotājiem tādas ir, un tāpēc izlēmām radīt tādu projektu – “Birokrātijas balva 2020”. Bija iecere no citiem cilvēkiem savākt šīs idejas un mēģināt rast risinājumus,” skaidroja LSM.lv galvenā redaktore Marta Cerava.

Piemēram, diabēta pacienti norādīja, ka pēc receptēm diabēta pacienti uz Rīgu brauc no dažādām Latvijas vietām, bet “kādā jēga un lietderība, ja man vajag tikai un vienīgi receptes zālēm.” Bet, lai bērnu pie ārsta aizvestu nevis viens no vecākiem, bet, piemēram, vecmāmiņa, ir nepieciešams notariāls apliecinājums. “Kad tuvojās vizītes Rīgā, kuras jāgaida vairākus mēnešus, tad uznāk bišķiņ stress par to – ja es pati nevaru aizvest un šī pilnvara nav savlaicīgi sagatavota,” stāstīja kāda mamma.

Kopumā projektā iesniegti ziņojumi par vismaz 30 dzīves situācijām, kurās cilvēki bijuši spiesti samierināties ar birokrātiju – papīru kalniem un vairākkārtējiem iestāžu apmeklējumiem. Arī Covid-19 pandēmija atklāja situācijas, kurām ierēdņi nebija ne tuvu gatavi.

“Šis Covid-19 laiks, mūsuprāt, pievērsa konkrētu uzmanību vienai vienīgajai nozarei, tā bija veselības nozare, bet tās problēmas nebija tādas, kas saistītas tikai ar Covid-19. Ja valstī ir Covid-19, tas nenozīmē, ka nav citu problēmu šajā veselības nozarē. Iespējams, ka šie pārējie šķēršļi kļūst vēl sāpīgāki, jo tajā laikā gribas mazāku laiku kaut kur iet un stāvēt rindā, pierādīt, aizpildīt kaut kādas anketas,” norādīja Marta Cerava.

Piemēram, kāda sieviete stāstīja, ka viņai “periodiski ir nepieciešams iegādāties jaunu krūts protēzi, pēdējo trīs gadu laikā to iegādājos, izmantojot Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centru. Šogad apmeklēju centra mājaslapu, kurā konstatēju, ka nekas nav mainījies trīs gadu laikā. Un man atkal jāiet pie ģimenes ārsta, lai saņemtu atzinumu par protēzes nepieciešamību.”

“Tā veselības joma tiešām iezīmējās kā visjutīgākā, praktiski, līdz ko mēs iezīmējām kādu problēmu veselības jomā, tā mums pieteicās līdzīgi gadījumi – mums ir tas pats, mums ir tas pats!” stāstīja Cerava.

Un lietotāji balsojumā ir lēmuši, ka joma, kurā ir nepieciešami būtiski uzlabojumi, ir veselības aprūpe, un “Birokrātijas balva 2020” pienākas Veselības ministrijai.

“Tas mūsu balvas aicinājums nav tāds kauninājums šiem cilvēkiem, mēs sakām – ir vieta uzlabojumiem, ir vieta, ko mēs varam sakārtot un, iespējams, mums paliks vairāk laika gan iestādēm, ierēdņiem, darbiniekiem un kaut kam citam, un varēs izdarīt vairāk,” uzsvēra Cerava.

Tātad “Birokrātijas balvu” mēs šogad pasniedzam Veselības ministrijai.

Veselības ministrijas pārstāvis Oskars Šneiders atzina, ka, acīmredzot, ja iedzīvotāji ir atzinuši, ka “Veselības ministrija ir iestāde šīs balvas saņemšanai, tad mēs droši vien no savas puses nevaram noliegt, ka nākamajā gadā ir jācenšas vairāk, jācenšas lietas darīt labāk un noteikti arī skaidrot iedzīvotājiem pieņemtos lēmumus vēl labāk, [..] un nākamgad šo balvu, iespējams, saņemtu kāda cita iestāde”.

“Bet, ja nopietni, visiem cilvēkiem nākamajā gadā vēlam labu veselību, kas ir pats svarīgākais ne tikai šajos īpašajos apstākļos, bet arī parastā ikdienā, bet šobrīd – jo svarīgāk,” piebilda Šneiders.

Arī 2021. gadā noteikti netrūks problēmsituāciju, tāpēc mēs aicinām, ja esat iekļuvis birokrātiskos labirintos, par to var ziņot projektā “Birokrātijas balva” un arī vērsties LTV raidījumā “4. studija”.

Dalies ar savu pieredzi, piesaki nejēdzīgo procedūru “Birokrātijas balvai’20”!

Ziņo
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt