Karšu izstrādātāji sola risinājumu sākot no nākamā gada.
Tatjana Tomsone ir mamma trīs dēliem. Tā kā ģimenes auto nesen salūzis, bet ģimene dzīvo Pierīgā, atlaide sabiedriskajam transportam ģimenei ir ļoti aktuāla. Katrs brauciens visiem kopā ļauj ietaupīt vairākus eiro. Taču jau pirmajā braucienā ģimene pārliecinājās, ka ik reizi visiem jāņem līdzi pabieza kaudzīte personu apliecinošu dokumentu.
“Pirmo reizi braucot, man pasi neienāca prātā ņemt, es padomāju, ka varētu būt skolēna apliecība, jo tur ir bērna bilde un personas kods, zīmogs – tas ir kā dokuments, un mums dzelzceļa stacijas kasē neļāva ņemt [biļeti ar atlaidi],” stāstīja Tomsone.
“Kopš tā laika mēs braukājam ar pasēm..” atzina trīs bērnu mamma.
Likums paredz, ka tikai no 15 gadu vecuma personas rīcībā jābūt pasei vai identifikācijas kartei. Taču daudzbērnu ģimenēm, lai saņemtu atlaides, šie dokumenti jānoformē krietni agrākā vecumā, pirms to prasa likums.
Atlaides saņemšanai starppilsētu sabiedriskajā transportā neder pat dzimšanas apliecība, kā tas derētu citās ikdienas situācijās.
Autotransporta direkcijā norāda – tas ir drošībai pret krāpšanos.
“Šoferim ir pienākums pārliecināties, vai tā persona ir tiesīga saņemt atlaidi sabiedriskajā transportā, un viņa pienākums ir prasīt personu apliecinošus dokumentus. [Daudzbērnu ģimeņu] kartē ir rakstīts, ka karte derīga kopā ar personu apliecinošu dokumentu,” sacīja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
“Sabiedrības integrācijas fonda” sekretariāta direktore Aija Bauere uzskata, ka šajā gadījumā būtu vajadzīga lielāka uzticība, “ne tik daudz domāt, ka krāpšana” iespējama.
“Bet šeit Autotransporta direkcija ne visai gribēja piekrist, jo skolēnu apliecību esot diezgan viegli viltot. Tāpēc mēs ar viņiem vēl diskutējam,” pastāstīja Bauere.
Lai atlaides saņemšanu atvieglotu, diskutēts daudz, un puses nonākušas pie līdzīgiem secinājumiem, taču nav skaidrs, vai ieceru ieviešanai pietiks finansējuma. No nākamā gada daudzbērnu ģimeņu kartes paredzēts piešķirt arī bērniem. Pašlaik, ja katrs brauc atsevišķi, atlaidi var saņemt maksimums divi no ģimenes locekļiem.
“Mēs uzskatām, ka varētu vispār iztikt bez personu apliecinošu dokumentu uzrādīšanas, ja ģimenes kartē ir fotogrāfija, ja ģimenes kartē ir derīguma termiņš, ja ģimenes kartē ir personas dzimšanas datums…” pauda Bauere.
Bauere gan norādīja, ka ir jāzina, cik tas izmaksās, jo tas uzreiz sadārdzina kartes izgatavošanu, jo būtu jāizgatavo aptuveni 40 000 karšu, un tas ir ļoti liels apjoms.
Daudzbērnu mamma Tatjana uzskata – būtu svarīgi, lai bērniem nebūtu jāvadā līdzi liels dokumentu daudzums.
“Tad jau tādu vienu plastikāta karti vieglāk nosargāt, nekā, ja līdzi ir pase, mana karte, ģimenes karte. Tad lielāks risks, jo vairāk dokumentu. Ja vienu pazaudē, vienu atjauno,” sprieda Tatjana Tomsone.
Kopš pirmā jūlija daudzbērnu ģimenēm piešķirtā 25% atlaide izmantota vairāk nekā 10 000 reižu. Šim nolūkam no valsts budžeta līdz gada beigām piešķirta 1,7 miljonu eiro dotācija.
Kartēm piesakās arvien vairāk gribētāju, un tās izgatavošanas ilgums dažiem ievilcies līdz 2 mēnešiem. Autotransporta direkcijā norāda, ka tuvākajā laikā Ministru kabinetā tiks skatīts arī jautājums par atlaižu piešķiršanu abonementa jeb mēnešbiļetēm, kas atlaidi padalītu vēl vērtīgāku.