Bezmaksas sabiedriskais transports kursēs vēl vismaz pusgadu

Pusgada laikā pieaudzis pasažieru skaits bezmaksas sabiedriskā transporta reisos, tie kursēs vēl vismaz pusgadu. Atvērts arī vēl viens bezmaksas maršruts Ludzas novadā.

ĪSUMĀ:

  • Ludzas novadā atvērts jauns bezmaksas sabiedriskā transporta reiss.
  • Aizvadītā pusgada laikā pieaudzis pārvadāto pasažieru skaits bezmaksas reisos.
  • ''Ludzas autotransporta uzņēmumā'' norāda, ka mazāk cilvēku izmanto maksas transportu.
  • Vismaz pusgadu turpinās pastāvēt bezmaksas sabiedriskais transports noteiktās vietās.

Ludzas novadā jauns bezmaksas reiss

Ap pusdienlaiku no Ludzas autoostas iedzīvotāji ar sabiedrisko transportu brauc uz dažādām novada vietām. Aptaujātie cilvēki atzīst, ka braukšana bez maksas daudziem ir iespēja ietaupīt un arī iespēja biežāk atbraukt uz pilsētu.

Bezmaksas sabiedriskais transports kursēs vēl vismaz pusgadu
00:00 / 04:52
Lejuplādēt

„Mēs brauksim uz Līdumniekiem, Krivandu, Ciblu. No rīta mums braukšana ir par brīvu, atpakaļ – par maksu. Tas ir labi. Protams. Mana paziņa brauc uz darbu, un no rīta brauciens viņai ir par velti,” pastāstīja vietējā pasažiere.

Pirmajā dienā, kad bez maksas var braukt arī no Ludzas uz Degļevu, nelielajā autobusiņā iekāpj vien pieci pasažieri. Maršruta garums ir nepilni 20 kilometri, puse no ceļa ir ar asfalta segumu, puse – grants ceļš. Visi pasažieri izkāpj kādreizējā Ciblas novada centrā – Blontos.

Pārējo ceļu no Blontiem līdz pat gala pieturai Degļevai autobuss brauc bez pasažieriem. Līdzīga situācija ir arī atpakaļceļā, tikai ar to starpību, ka uz Ludzu no Blontiem brauc viens pasažieris.

Pieaug braucēju skaits bezmaksas transportā; samazinās maksas reisos

Pērnā gada oktobrī sabiedriskā transporta 15 maršrutos un 60 reisos tika ieviests bezmaksas sabiedriskais transports, pie tam lielākā daļa tieši Latgales pierobežā. SIA "Ludzas autotransporta uzņēmums" valdes loceklis Guntars Losevičs uzsvēra, pasažieru bezmaksas reisos kļuvis vairāk, taču tajā pašā laikā sarucis braucēju skaits maksas reisos.

„Šobrīd mēs apkalpojam Ludzas novada maršrutus. Tie ir 18 maršruti – aptuveni 100 reisi – no kuriem 30% ir bezmaksas reisi.

Bezmaksas reisos būtiski ir pieaudzis pasažieru skaits.

Vienīgā negatīvā puse būtu, ka ļoti liela daļa pasažieru ir pārsēdušies no maksas reisiem uz bezmaksas reisiem. Līdz Zilupei pasažieri var aizbraukt gan ar maksas autobusu, gan ar bezmaksas. Nereti cilvēki, braucot ar bezmaksas autobusu, gatavi ceļā pavadīt vairāk kā stundu vai pat divas stundas, nekā aizbraukt par maksu līdz galapunktam 40–50 minūšu laikā,” stāstīja Losevičs.

Bezmaksas sabiedriskais transport būs vēl vismaz pusgadu

Arī Autotransporta direkcijas pārstāve Lilita Pelčere apliecināja – pusgada rezultāti liecina, ka, neskatoties uz kovida pandēmijas ieviestajiem ierobežojumiem, pasažieru skaits bezmaksas reisos un maršrutos ir pieaudzis.

„Bezmaksas sabiedriskais transports tika ieviests, lai mazapdzīvotos reģionos veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar sabiedrisko transportu un lai paaugstinātu transporta pieejamību. Apskatot rezultātus, redzam, ka ir panākumi, jo gandrīz visos reisos pasažieru skaits ir pieaudzis. Vislielākais pārvadāto pasažieru skaits bezmaksas maršrutos periodā no oktobra līdz aprīlim ir vērojams Istras, Nirzas un Valkas pagastā. Savukārt vismazāk pasažieru ir pārvadāts Sunākstes pagastā," pastāstīja Pelčere.

Viņa norādīja, ka bezmaksas reisi un maršruti ik pēc pusgada tiek pārskatīti.

„ Aprīlī apritēja seši mēneši, kopš tika ieviests bezmaksas sabiedriskais transports. Tāpēc 1. aprīļa Sabiedriskā transporta padomes sēdē tika skatīts jautājums par rezultātiem. Tika nolemts, ka vēl vismaz sešus mēnešus šiem reisiem būs jābūt bez maksas, un pēc tam tos pārskatīs vēlreiz. Tāpat balstoties uz kritērijiem, tika pieņemts lēmums ieviest bezmaksas transportu vēl vienā pagastā – Blontu pagastā maršrutā Ludza–Degļeva.”

Laika posmā no pērnā gada oktobra, kad Latvijā tika ieviests bezmaksas sabiedriskais transports, nu jau 68 bezmaksas reisos kopā ir pārvadāti nedaudz vairāk kā 20 tūkstoši pasažieru, kas ir par 26% vairāk nekā pirms bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanas.

KONTEKSTS:

Lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem, pērnā gada oktobrī 15 maršrutos un 60 reisos tika ieviests bezmaksas sabiedriskais transports. Pēdējā pusgada laikā visos bezmaksas reisos pasažieru skaits ir palielinājies – maršrutos, kur atsevišķi reisi tiek nodrošināti bez maksas, pasažieru skaits pieaudzis par 9%, bet maršrutos, kuros visi reisi ir bez maksas, – par 16%. 

Bezmaksas sabiedriskais transports tiek ieviests maršrutos, kas atbilst noteiktajiem rentabilitātes rādītājiem – valsts dotāciju īpatsvars maršruta uzturēšanai pārsniedz 85%, kā arī ieņēmumi no pārdotajām biļetēm ir mazāki par 15%. Nozīmīgs ir arī apdzīvotības blīvums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt