Panorāma

Izdod disku ar izlokšņu paraugiem

Panorāma

Ekonomikas izaugsmi var kavēt inženieru trūkums

Matemātika – grūta vai novecojusi?

Bērnu grūtības matemātikā - par maz stundu vai novecojis mācību saturs?

Izrādās, ka visvairāk privātskolotāju saviem bērniem vecāki algo tieši matemātikā. Tā var secināt pēc pētniecības centra „Re:Baltica” aptaujas, kurā skolēnu vecākus lūdza atklāt, kādu priekšmetu pedagogi tiek algoti papildus. Pašu matemātikas skolotāju domas par sava priekšmeta grūtumu dalās – vieni uzskata, ka stundu ir pārāk maz. Bet citi domā, ka tiek mācīta novecojusi matemātika un tikai satura revolūcija ļaus beidzot sasniegt labus rādītājus arī starptautiskās zināšanu pārbaudēs.

No 1.septembra matemātikas skolotāja Anna Gustava pasniegs arī privātstundas. Gribētāji jau stāv rindā, arī no slavenajām Rīgas centra skolām. Skolēnus viņa mācīs pie sevis mājās vai dosies pie viņiem. Par klases īri skola prasa septiņus eiro stundā un tieši tik daudz – septiņus eiro – viņa prasīs no skolēna par stundu. Sanāktu strādāt pa nullēm.

„Es gribu, lai mūsu tauta ir gudra. Mēs neesam tik bagāti, lai atmestu kaut vienu kā neveiksminieku. Vismaz jāsagatavo tā, lai to pamatskolu pabeidz un arodu dodas mācīties,” saka matemātikas skolotāja Anna Gustava.

Viņa pati skolā strādā jau sešdesmito gadu. Godīgi atzīst, ka sen varēja būt pensijā, bet ļoti mīl savu priekšmetu. Skolēni mīl arī viņu – šogad atzinuši par gada skolotāju. Šajā mācību gadā no četrām klasēm tikai vienam skolēnam izlikusi trijnieku.

„Matemātika ir grūta zinātne, ļoti precīza. Bet es sāku ar to, ka vispār mācu bērniem noticēt savām spējām. Es saņemu klasi un daru, lai viņi notic, ka nav muļķi! Man viņi saka – bet mamma teica, ka viņai arī negāja,” stāsta Anna Gustava.

Skolotāja ir strikta. Liek pildīt mājas darbus un visus arī izlabo. Viņa novērojusi – ja skolēns pats pilda, vielu saprot daudz labāk: „Kas špiko, tam vieninieciņš. Lai saņemas! Jo matemātika ir ļoti godīga. Matemātika nemelo.”

Matemātikas skolotāju apvienības vadītāja Rudīte Andersone spriež, ka godīgi mūsu skolēni nekad nebūs pirmajās vietās Eiropā, kamēr mācīsies to vielu, ko šobrīd skolās māca: „Mums ir ļoti formāls saturs. Ir jāattīsta prasmes, bet tas nav iespējams to vēsturiski svēto lietu dēļ, kas jau sen bija jāizmet.”

Tehnoloģiju attīstība esot tik liela, ka jau sen vairs nav jāmāca lietas, bez kurām savulaik strādāt nevarēja inženieri. Iedot pamatus – jā, bet tālāk jau daudz ko rēķina datorizēti.

„Mana mīļā trigonometrija, nu, nav jāmāca divus mēnešus, nav. Tai satura reformai vajadzētu nevis evolucionēt, bet revolucionēt,” saka Andersone.

Šo revolūciju Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sola nākamo trīs gadu laikā, kad beidzot tiks pārskatīti visi mācību priekšmetu standarti un matemātiku integrēs arī citos priekšmetos.

Bet jau tagad vecākiem ir tiesības ne tikai meklēt un algot privātskolotāju, bet pieprasīt skolas direktoram apmaksāt konsultācijas katram bērnam. „Tā ir arī darba organizācija skolās, kur domājot par skolotāju algu paaugstinājumu, nez kāpēc aizmirst iedot viņiem individuālās nodarbības, kurās tiešām bērns var iet un jautāt. Un tas ir tas, ko vecākiem jāprasa saviem direktoriem. Jo mēs to apmaksājam un paredzam,” saka IZM valsts sekretāre Evija Papule.

Tikmēr Artūrs, pabeidzis astoto klasi, pretī Ministru kabinetam tirgo saldējumu. Skolā matemātikas stundās iemācītais tiek likts lietā. „Reizēm noder. Īpaši tas reizrēķins!” saka Artūrs. Viņa klasē matemātiku pie privātskolotāja mācās divi skolēni. Viņš pats nē. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti