Aktuāli

Saņemt bezdarbnieku pabalstus sezonas darba veicējiem laukos būs grūtāk

Aktuāli

Arodskolas cenšas lauzt novecojušus stereotipus par profesionālo izglītību

Bažas par jūgendstila arhitekta nama iekļaušanu graustu sarakstā Skanstes tramvaja dēļ

Bažas par jūgendstila arhitekta nama iekļaušanu graustu sarakstā Skanstes tramvaja dēļ

Rīgas domes Vidi degradējošo būvju sarakstā izskatīšanai iekļauta ēka Brīvības ielā 169 – jūgendstila arhitekta Alfrēda Ašenkampfa 1899.celts īres nams, kas atrodas līdzās nākotnē plānotajai Skanstes tramvaja līnijai. 

Pašvaldībā gan apgalvo, ka ēkas iekļaušanai potenciālo graustu sarakstā ar to nav nekādas saistības – vainīga esot vien drūpošā fasāde. Taču nama saimnieki bažījas, ka tas var būt tikai iegansts ēkas lētākai atsavināšanai nākotnē.

Piecstāvu nams Brīvības un Pērnavas ielas stūrī ar tumšsarkanu ķieģeļu parādes fasādi un grezniem balkoniem precīzi atbilst arhitektūras profesora Jāņa Krastiņa rakstītajam par Alfrēda Ašenkampfa rokrakstu, kurš savu celtņu fasādēs “parasti dažādas betonā atlietas vai apmetumā veidotas detaļas variējis ar neapmesta ķieģeļu mūra virsmu”. Viena no šīm detaļām 117 gadus pēc ēkas uzcelšanas kļuvusi par iemeslu, kādēļ nams nonācis potenciālo graustu listē.

Uz nespeciālista acij visnotaļ pieklājīgās fasādes izceļas viens trešā stāva balkons ar zaļu sietu apjoztu stūri. No tā pērn atdalījies kāds dekoratīvais fragments.

Ka pašvaldība ēku tagad pieskaitījusi potenciāliem graustiem, saimnieki uzzina no Latvijas Radio.

“Kā šāda māja, kur pirmā stāva veikalos notiek uzņēmējdarbība, kur visi dzīvokļi ir aizņemti, visas komunikācijas ir pieslēgtas, cilvēki dzīvo – kā tā var būt grausts?!” neizpratnē ir nama īpašnieces meita  Beata Berga-Ritenberga, kura ar ģimeni mantoto ēku apsaimnieko jau 20 gadu. Viņa stāsta, ka nama pamatus drebina pa Pērnavas ielu braucošās fūres, bet fasādei skādē pašas pašvaldības piestiprinātās trolejbusa vadu atsaites:

“Protams, varbūt arī mēs neesam šo jautājumu sakārtojuši. Pareizāk sakot, mums juristi ir ieteikuši skriet un to risināt, ka mums mājā bez saskaņošanas ir iedzīti tie āķi, kas tur visus šos vadus. Paskatieties, kāds te ir krustojums, kā te viss ir sazarots! Viņi ir iekārušies un tricina māju."

Beatas vīrs Alvils Ritenbergs stāsta, ka padomju gados nolaistajā namā saimnieki kopš tā atgūšanas ieguldījuši vairāk nekā 600 tūkstošus eiro.

“Tai skaitā ir veikta mājas pamatu rekonstrukcija, veikta visu komunikāciju nomaiņa, ir nomainīti gan kanalizācijas stāvvadi, gan ūdensvadi, modernizēta apkures sistēma, veikta pilna telekomunikāciju nomaiņa. Lielākajai daļai mājas ir nomainīti logi, šobrīd tiek remontētas kāpņutelpas. Vienīgais, kas ir atlicis, ir dekoratīvais elements – ēkas fasāde, ko pamazām ir plānots rekonstruēt un restaurēt,” nama sakārtošanā paveikto uzskaita pārvaldnieks.

Ritenbergi neizslēdz, ka nama iekļaušana graustu sarakstā var būt saistīta ar iecerēto Skanstes tramvaja līniju, ko plānots būvēt tieši blakus. Saimnieki jau saņēmuši vēstuli par pagalma vienas daļas atsavināšanu.

“Varbūt mūsu māja traucē... Un tas viens nelaimīgais akmentiņš, kas tur nokrita, acīmredzot ir kā tāda medusmaize, kur šiem spēkiem pieķerties un uz šī viena precedenta balstīt teoriju, ka šī māja varētu būt potenciāls grausts,” pieļauj Berga-Ritenberga.

“Sākotnējā projektā, kas eventuāli tika iezīmēts vienkārši sarkano līniju robežās, bija paredzēts, ka ēkai apmēram puse tiek nojaukta,” atklāj Ritenbergs.

Pašreizējais projekts gan ēkas jaukšanu vairs neparedzot. Rīgas domes Īpašuma departamenta direktors Oļegs Burovs kategoriski noliedz, ka Brīvības ielas nama iekļaušana iespējamo graustu listē būtu jelkā saistīta ar topošo Skanstes tramvaja līniju.  

 „Sarkanajās līnijās, kas skar Skanstes tramvaju, ir tā vienstāva apbūves daļa, kur ir daži nelieli autoservisi. Tas ir apjoms no „AutoRing” līdz „Nestei”. Tur daļa no šīm mājām ir paredzētas nojaukšanai. Bet tas ir vienīgais nekustamais īpašums, cik es atceros, ko ir paredzēts nojaukt,”  sacīja Burovs.

Vēlāk gan departaments precizēja, ka Brīvības ielas 169.nams tomēr daļēji atrodas ielas vēsturiskajās sarkanajās līnijās, kā tas redzams arī Rīgas ģeogrāfiskās informācijas sistēmā. Tās esot rezervētas jau 1963.gadā Senču ielas izbūvei.    

Pašreizējais projekts ēku neskaršot: „Jaunās tramvaja līnijas trasējumums jeb tramvaja projektā iezīmētās sarkanās līnijas neskar šo ēku. Projektā ir plānots tramvaja līniju izvietot jau izbūvētajā Senču ielas profilā, respektējot vēlmi maksimāli saglabāt esošās vēsturiskās vērtības,” norāda Burovs.

Vidi degradējošu būvju komisijā Brīvības ielas nams pagaidām nav skatīts, un Burovs pieļauj – ja īpašnieki pildīs solījumu sakārtot fasādi, par graustu to neatzīs.

„Tā ir standarta vēstule. Mēs, no vienas puses, rakstām un [brīdinām], un vienlaikus stāstām par mūsu programmu, par līdzfinansējumu, par nodokļu atvieglojumiem,” stāsta RDĪD priekšnieks. Viņš uzsver – ja cilvēkiem uz Rīgas galvenās ielas krīt virsū apmetuma fragmenti, pašvaldībai uz to ir jāreaģē. Pēc RDĪD datiem, šādā izvērtējamo ēku sarakstā ir iekļautas 467 Rīgas ēkas.

Domes opozicionāru Valdi Gavaru no “Vienotības” gan pārsteidz nama straujā iekļūšana potenciālo graustu sarakstā.

„Lai reāls grausts nonāktu līdz tam, ka tas tiek iekļauts tajā mājaslapā, paiet vairāki gadi. Es ar lielām mokām iekļāvu tur vienu rūpnīcas ēku, kura jau „entos” gadus stāv tukša un palikusi bez saimnieka. Tas prasīja trīs gadus,” saka Gavars.

“Man ir bažas – ja to māju vajadzēs tādam iemeslam, ka tur citādāk nevarēs izbūvēt tramvaju, tad, tā kā tā būs iekļauta ne visai laba stāvokļa māju sarakstā, tai arī vērtējums būs mazāks un īpašnieks saņems mazāku kompensāciju,” spriež Gavars.

Rīgas domes Satiksmes departaments izsūtījis vēstules 46 zemes īpašniekiem par teritoriju, kas atrodas ielu sarkanajās līnijās, atsavināšanu. Līdzās esošo Lielo kapu teritoriju dome solījusies neskart.

Jau ziņots, ka plānotais Skanstes tramvaju līnijas garums ir 3,6 kilometri, un pa to ik gadu būtu jāpārvadā 1,2 miljoni pasažieru. Pašlaik Skanstes apkaimē reģistrēti vien 1300 iedzīvotāji. Plānotajai tramvaju līnijai projekta kopējais attiecināmais finansējums ir nepilni 113 miljoni eiro. No šīs summas 96 miljoni eiro ir Kohēzijas fonda finansējums, savukārt pārējā daļa – vismaz nepilni 17 miljoni eiro - ir nacionālais finansējums, ieskaitot pašvaldību līdzekļus. Jaunā tramvaju līnija virzītos pa Sporta, Skanstes ielu, Zirņu ielu un Senču ielu, kur pārbūves rezultātā, iespējams, tiktu skarta arī Lielo kapu teritorija. Tālāk tramvajs virzītos pa Pērnavas ielu, līdz savienotos ar tramvaja līniju Barona un Pērnavas ielas krustojumā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti