Bauskas novada domes deputāti pirmdien, 6.martā, vienbalsīgi atbalstīja iedzīvotāju ierosinājumu valdībai izsludināt ārkārtas situāciju novadā brūkošo grants ceļu dēļ. Brunavas pagasta zemnieki un ražotāji uzskata, ka situācija ir nokaitēta līdz baltkvēlei. Viņi kā nodokļu maksātāji nekādu atdevi no valsts nejūt, toties nemitīgi uztur vietējo autoservisu biznesu.
Izdangātie ceļi "drebina" biznesu
Uzņēmumā "Jaunkrasts" pašu audzētās bietes pārstrādā līdz pat gatavai produkcijai. Izdangātie ceļi "drebina" arī visu viņu uzņēmējdarbību. 10 tonnu ierobežojums ceļam nozīmē, ka, piemēram, koka paletes nevar atvest vienā kravā, jāņem divas. Arī gatavo produkciju var aizvest pa daļām.
Daudzi strādnieki kavē darbu, jo rītos kavējas skolas autobuss, ar kuru uz bērnudārzu brauc paši mazākie.
Uz Brunavu var aizbraukt pa četriem ceļiem, un neviens no tiem savā mūžā nav redzējis asfaltu. Par to "Kāpostnīcas" īpašniecei Ivetai Ļekūnei ir kauns no lietuviešu sadarbības partneriem. Gadā viņas uzņēmums pārstrādā 300 tonnu kāpostu, liela daļa skābēto kāpostu nonāk lietuviešu šķīvjos. Tikko atkal samaksājusi 300 eiro par atsperes maiņu vienam no uzņēmuma kravas mikroautobusiem.
"Tagad ne uz Bausku pie notāra, ne uz Valsts ieņēmumu dienestu aizbraukt! Deklarāciju laiks taču! Tas, kas notiek ar ceļiem šogad, tā nav bijis 20 gadus," uzskata Ļekūne.
Brunavas ļaudis gatavi radikālai rīcībai
Vietējie un uzņēmēji, kopā 679 iedzīvotāji, parakstījuši rezolūciju, aicinot izsludināt ārkārtas situāciju grants ceļu stāvokļa dēļ. Novada dome to pirmdien vienprātīgi atbalstīja.
Bauskas novada domē atzīst, ka arī pašvaldības ceļi nav ideāli, bet tie vismaz ir apsaimniekoti un ir daudz labākā stāvoklī nekā valsts ceļi.
Šogad grants ceļiem valsts budžetā iedalīti papildu līdzekļi, bet arī vairāk nekā 10 miljoni eiro nav pietiekama summa, ja šo naudu sadala uz 11 000 kilometru - tāds ir Latvijā esošo grants ceļu kopējais garums.
Brunavas ļaudis ir gatavi radikālai rīcībai. Proti, ja valdība nereaģēs uz šo aicinājumu, vietējie bloķēs autoceļa A7 posmu pirms Lietuvas pierobežas un pilnīgi visi auto, tostarp kravas auto, būs spiesti izbraukt to ikdienas maršrutu Mežgaļi – Kukuči – Grenctāles pienotava.
Jau ziņots, ka uzņēmējdarbības „dzīvības artērija” laukos ir ceļi, un Bauskas novadā situācija kļuvusi dramatiska. Gadiem nelabotie grants ceļi ne vien lauž automašīnas, bet arī apdraud uzņēmējdarbību, jo sadarbības partneri pieprasa produkciju izvest līdz šosejai.
Nespēdami samierināties ar teritoriālo regresu, Bauskas novada Uzņēmējdarbības konsultatīvās padomes sēdes dalībnieki pieņēma rezolūciju, kurā aicina Saeimu un valdību steidzami veidot valstisku mehānismu grants ceļu glābšanai un atjaunošanai.