Autoveikali laukos: drīzāk sociālais darbs, nevis peļņa

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Līdz ar mazo lauku veikalu aizvēršanos nerentabilitātes dēļ autoveikali daudzviet laukos kļuva par vienīgo iespēju tuvāk mājām iegādāties pirmās nepieciešamības preces, tostarp, pārtiku. Taču arī autoveikalu īpašnieki jau aizdomājas par sava biznesa aizvēršanu - pircēju laukos kļūst aizvien mazāk, bet izdevumi gan par degvielu, gan transporta līdzekļa uzturēšanu, sevišķi slikto un nereti neizbraucamo lauku ceļu dēļ, aug.

Autoveikali laukos: drīzāk sociālais darbs, nevis peļņa
00:00 / 02:14
Lejuplādēt

Aug arī prasības, piemēram, par jaunu kases aparātu iegādi, kas arī prasa papildu izdevumus autoveikalu īpašniekiem. Tas liek aizdomāties par šī rūpala turpmāko pastāvēšanu, saka paši autoveikalu turētāji.

Daugavpils novada Naujenes pagasta Vasargaišķu apkaimē savulaik bija savs neliels lauku veikaliņš, par to šobrīd liecina vien pussabrukusi baltu ķieģeļu ēka, tāpēc autoveikals ir gaidīts viesis nedaudzo apkaimes māju iedzīvotājiem. Lidijas kundze ar kaimiņieni šim autoveikalam ir vienīgās pircējas šajā vietā.

“Šeit cilvēku pavisam maz. Es atnāku un vēl viņa. Vasarā vēl vasarnieki, bet ziemā jau visi brauc prom. Autoveikals piebrauc pilns, viss ir, vajag tikai naudu,” saka Lidija.

Uz Naujenes pusi dodas autoveikals "AUTO V", maršruts plašs, brauc piecas dienas nedēļā, tie ir vairāki apkaimes pagasti, un preces ir pieprasītas, stāsta pārdevēja Olga. “Pērk visu - maizi, piena, gaļas izstrādājumus, cepumus, konfektes, kafiju, cukuru, sāli un cenas pat lētākas nekā lielajos veikalu tīklos,” norāda Olga.

Kopumā Daugavpils novadā, kas ar 19 pagastiem ir viens no teritorijas ziņā lielākajiem valstī, ar autoveikalu pakalpojumiem nodarbojas 6 uzņēmumi, un šis piedāvājums laukos ir ļoti nepieciešams, atzīt Daugavpils novada Attīstības nodaļas komercdarbības konsultants Jāzeps Krukovskis, taču šajā pasākumā ir arī savas problēmas.

“Autoveikali pie mums brauc pa visu novada teritoriju, protams, vairāk to ir piepilsētas tuvumā, kur arī apdzīvotības blīvums ir lielāks, bet pierobežā šo autoveikalu ir mazāk. No vienas puses mēs esam priecīgi, ka lauku cilvēkiem ir iespēja iegādāties pirmās nepieciešamības preces, taču nereti autoveikali piestāj pie mazajiem lauku veikaliem, kuru pakalpojumi ir pieejami katru dienu un kas arī cīnās ar izdzīvošanu, un vēlas tirgot tur. Tāpēc mums nākas risināt šīs domstarpības, lai paši iedzīvotāji būtu ieguvēji, lai saglabātu gan lauku veikalu eksistenci, gan lai preces varētu no autoveikaliem iegādāties iedzīvotāji arī no attālākiem nostūriem,” saka Krukovskis.

Autoveikaliem izdzīvot nenākas viegli, pircējus skaits laukos gadu no gada mazinās, bet finansiālais slogs pieaug, tā piemēram SIA “DialsA” saimniece Irina Nahaja, kurai ir divi autoveikali, un kura apkalpo iedzīvotājus kopš 2004. gada no pārdesmit Daugavpils novada pagastiem, šogad domā par biznesa slēgšanu, pirmajās šī gada dienās izbraukumā devās tikai viena no mašīnām, iespējams arī tā vairs nekursēs.

"Drīz nebūs neviena autoveikala. Laukos vienkārši kļuva mazāk cilvēku, nav kas pērk, un aug arī nodokļu slogs.

Es vienkārši neizdzīvoju, divus pēdējos gadus es vilku tikai to lauku cilvēku dēļ, kas man pašiem gadiem kļuvuši tuvi, žēl viņu. Es viņiem savulaik pat pensijas vedu, ja vajadzēja, arī medikamentus, pati špricēju, biju viss šiem cilvēkiem.. pati pārdevēja un sanitāre. Taču tagad man ir ļoti smagi, šobrīd, piemēram, vajag jaunu kases aparātu. Piedāvā tādus, kas strādā tikai līdz mīnus 15 grādu salam, iepriekšējie mitrumā vispār nestrādāja, bet maksā ap 300 eiro. Nu un protams ceļi- tikai pērn, lai izietu tehnisko apskati un remontos nācās iztērēt ap 700 eiro. Plus vēl maksājam 30 eiro mēnesī par to, ka izmantojam pagasta ceļus, tad vēl nodokļi, tāpēc tā ir.. darbs sanāk kā hobijs," atzīst Nahaja.

Lai palīdzētu autoveikaliem un attiecīgi saviem nomalēs dzīvojošajiem cilvēkiem, vienīgais, ko var darīt vietējās pašvaldības, ir uzlabot ceļu stāvokli, izprotot situāciju, atzīst Daugavpils novada domes priekšsēdētājs Arvīds Kucins.

“Autoveikali jau lielākoties brauc un tirgo ne jau uz asfaltētajiem ceļiem, bet grants un arī zemes ceļiem. Ceļu tīkls gadu no gada uzlabojas, taču ir ceļi, kas arī noveco,” saka Kucins.

Jo mazāk kļūs cilvēku laukos, un tendences uz to norāda, jo vairāk novecos un pat izzudīs mazie lauku ceļi un līdz ar tiem zudīs arī mazo autoveikaliņu pakalpojumu nepieciešamība.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti