Panorāma

Šodien komponistam Z.Liepiņam- 65!

Panorāma

EM pārbaudīs aptuveni 400 spēkstaciju licences

Neredzīgie gājēji Rīgas ielās

Autobraucēji Rīgas ielās lielākoties ignorē balto spieķi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Neredzīgam gājējam ar augstu paceltu baltu spieķi lielākā daļa autovadītāju brauc garām. Šāds bēdīgs secinājums ir pēc biedrības “Redzi mani” rīkotās akcijas, kuras laikā cilvēki ar redzes traucējumiem centās šķērsot ielu.

Atzīmējot starptautisko Baltā spieķa dienu, par vājredzīgo izaicinājumiem svētdien runā visā pasaulē, un eksperiments Rīgas ielās pierādīja, ka autobraucēji vēl jāizglīto.

Gājēju, kurš pārvietojas ar balto spieķi autovadītājiem būtu jālaiž pāri ceļam ne tikai uz gājēju pārejām, bet arī citos ceļu posmos, tāds ir satiksmes noteikums, kuram vajadzētu atvieglot neredzīgo un vājredzīgo pārvietošanos pa pilsētu.

Tomēr pēc Rīgas centrā un arī Pārdaugavā īstenotā eksperimenta Valsts policija secinājusi, ka praktiski neviens šo noteikumu punktu nav pat dzirdējis un neievēro.

Ne baltais spieķis, ne vājredzīgo četrkājainais pavadonis nepiesaistīja vadītāju vairuma uzmanību, un lielākoties pagāja krietns brīdis, līdz eksperimenta dalībniekiem no biedrības “Redzi mani” izdevās šķērsot ielu.

“Vietās, kur vājredzīgais pats ietu pāri brauktuvei, bīstami būtu, te jau mēs stāvējām vestēs krustojumā, un tāpat nelaiž, televīzijas kameras - un tāpat nelaiž. Ja viņš viens pats ietu, diez vai viņu kāds palaistu,” secināja Valsts policijas inspektors Ingmārs Rengards.

Lai arī vājredzīgajiem šķērsot ielu jebkurā vietā ļauj ceļu satiksmes noteikumi, viņi paši atzīst, ka cenšas izmantot tikai regulētas gājēju pārejas. 

“Tā ir pēdējā izvēle, ko darīt. Jo vienmēr cilvēks grib izvēlēties to, kas viņam ir drošāk, un, protams, neregulētā satiksme ir pēdējais solis,” atzina biedrības “Redzi mani” valdes priekšsēdētājs Līga Ķikute.

Baidoties no autovadītāju nevērības, daudzi vājredzīgie vispār nedodas ielās bez pavadoņa.

“Viennozīmīgi, ja būtu aktīvāki un darbīgāki, vairāk mūs redzētu un vairāk reaģētu, bet esam tik reti [ielās], tāpēc arī tāda īpatnība, ka par mums vairāk brīnās, nevis izprotoši reaģē,” sacīja vājredzīgais Andris, piebilstot, ka viņš pats gan ikdienā iet ielās.

Uz to, ka balto spieķi ielas malā bieži negadās redzēt, norāda arī policijas apturētie autovadītāji.

Šīs akcijas mērķis gan bija izglītot autovadītājus, tāpēc lielākoties saruna ar policiju beidzās ar brīdinājumu. Tomēr vadītājs, kurš arī pēc atkārtotiem policijas skaidrojumiem savu vainu neatzina, tomēr pamanījās nopelnīt divus soda punktus un 40 eiro naudas sodu, kas pienākas par ceļa nedošanu gājējam.    

Pasaulē ir aptuveni 285 miljoni cilvēku ar redzes traucējumiem, bet Latvijā – aptuveni 10 tūkstoši. Lai atgādinātu un pievērstu sabiedrības uzmanību cilvēkiem ar redzes problēmām, svētdien, 15.oktobrī visā pasaulē  atzīmē Baltā spieķa dienu.

Baltā spieķa pirmsākumi meklējami 1921.gadā Lielbritānijā, kad mākslinieks Džeims Bigs cieta negadījumā un zaudēja redzi. Apzinoties satiksmes bīstamību, viņš savu pastaigu spieķi nokrāsoja baltu, lai būtu vieglāk pamanāms. Savukārt desmit gadus vēlāk Francijas avīzē tika ievietota publikācija ar ierosinājumu neredzīgajiem lietot tikai baltas krāsas spieķus, kas kalpotu par brīdinājuma zīmi transportlīdzekļu vadītājiem. Amerikas Savienoto Valstu Kongress 1964. gadā apstiprināja ideju katra gada 15.oktobri pasludināt par Baltā spieķa dienu.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti