Auto īpašniekam aizdomas par OCTA sistēmas „bonus-malus” slēptām izmaiņām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Ikvienam automobilim, kas piedalās satiksmē, ir nepieciešama obligātā civiltiesiskā apdrošināšana jeb OCTA. Katram transporta līdzekļa turētājam tās cena tiek aprēķināta individuāli, bet kā galveno komponenti, to aprēķinot, ņem tā saukto „bonus-malus” sistēmu. Tomēr kāds autovadītājs, kurš arī pats strādā apdrošināšanas jomā, saskatījis, viņaprāt, notikušas, plaši neizziņotas „bonus-malus” sistēmas izmaiņas, kas OCTA lietotājiem padarītu dārgāku, tomēr sistēmas ieviesēji jebkādas izmaiņas noraida.

Auto īpašniekam aizdomas par OCTA sistēmas „bonus-malus” slēptām izmaiņām
00:00 / 03:27
Lejuplādēt

"2018. gada nogalē es iekļuvu ceļu satiksmes negadījumā, kā rezultātā mani atzina par vainīgu negadījuma izraisīšanā. Uz to brīdi man bija 17. bonus klase, kas skaitās maksimālā klase. Protams, mani interesēja, kas notiks ar manu bonus klasi, tā kā biju vainīgs," stāsta autovadītājs Valdis.

Valdis, kura vārdu un balsi šajā ierakstā pēc viņa vēlēšanās esam mainījuši, pats strādā apdrošināšanas jomā un tādēļ skaidri zina, ka OCTA lietotājiem „bonus-malus” sistēma ir neizprotama. Tādēļ viņu bažīgu dara tas, ka patērētāju neorientēšanos šajā jomā sev par labu varētu izmantot apdrošinātāji.

Pēc iepriekš minētā negadījuma viņš sazinājās ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroju, lai skaidrotu situāciju. Tur viņš noskaidrojis vairākus jautājumus, kas radījuši neizpratni. Valdis apgalvo, ka „bonus-malus” sistēmā šādi noteikumi ir kas jauns un tie, viņaprāt, radīti, lai no OCTA polisēm iekasētu vairāk naudas. Tomēr Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja informācija tehnoloģiju (IT) daļas vadītājs un viens no „bonus-malus” sistēmas ieviesējiem Agris Daukste noliedz jebkādas izmaiņas sistēmā.

"Varu apstiprināt, ka izmaiņas „bonus-malus” sistēmā nav bijušas kopš 2009. gada. Bet, ja atceramies, – „bonus-malus” sistēma sākās 2006. gadā, un tad bija periods, kad „bonus-malus” klasi rēķināja uz konkrētu transporta līdzekli, bet 2009. gada septembrī tika pāriets uz „bonus-malus” klases aprēķinu transporta līdzekļu grupai, vienas kategorijas transporta līdzekļiem, vienam īpašniekam. Un kopš tā laika „bonus-malus” sistēma mainīta nav," teica Daukste.

Tomēr Valdis norāda uz vairākām, viņaprāt, netaisnībām "bonus malus" sistēmā. Piemēram – pieredzējis autovadītājs ar 17. klasi, pat ja tā ir tik augsta ilgu laiku, izraisot negadījumu, klases samazinājumu un līdz ar to arī OCTA cenas palielinājumu sajutīs krietni ilgāku periodu – 11 gadus. Bet jauns autovadītājs ar 6. klasi, izraisot negadījumu atpakaļ pie 6. klases tiks jau pēc trīs gadiem. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja pārstāvis Agris Daukste piekrīt, ka tā ir, tomēr to pamato ar „bonus-malus” sistēmas aprēķina mehānismu – arī tas neesot mainīts jau 10 gadus.

Daukste skaidroja, ka sistēma neparedz par negadījumiem klases samazināt par konkrētu skaitu, bet gan procentuāli, proti par vienu negadījumu gadā klase tiek samazināta par 30%, par diviem negadījumiem, par 50%. Trīs negadījumu dēļ klases samazinās par 80%, bet, ja gada laikā izraisīti četri un vairāk negadījumi, tad īpašniekam piemēro 1. „bonus-malus” klasi.

Tātad, autovadītājs ar 10. klasi, gada laikā izraisot divus negadījumus, saņems 50% samazinājumu un noslīdēs uz 5. klasi. Šī apdrošināšanas vēsture ietekmē „bonus-malus” klasi 11 gadu garumā, tādēļ sekas par izraisītiem negadījumiem jūtamas tik ilgu laiku.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti