De Facto

"Rīgas kartes" audits: "e-talons" ļāvis baroties šauram pietuvināto lokam

De Facto

Krievijas pašvaldības paliek parādā pašvaldībām Latvijā

"Rīgas Satiksme" par "e-talonu" sistēmu pārmaksā vairākkārt

Audits: Par «e-talona» sistēmas uzstādīšanu maksāja 195 eiro stundā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

“Rīgas satiksmes” meitas uzņēmumā “Rīgas karte” atrodami nepamatoti uzcenojumi, tehnikas dīkstāve un astronomiskas stundas likmes, kas padsmit reizes pārsniedz nozarē pieņemtās. Pie šādiem secinājumiem nonācis “Rīgas kartes” audits, ziņo Latvijas Televīzijas (LTV) traidījums “De facto”. 

LTV ziņo, ka pērn pārskaitījumi “Rīgas kartei” bija lielākā “Rīgas satiksmes” izdevumu pozīcija -  gandrīz 28 miljoni eiro. Salīdzinājumam, degviela “Rīgas satiksmei” izmaksāja divreiz lētāk. 

Auditā secināts – “Rīgas karte” ir tikai starpnieks starp “Rīgas satiksmi” un apakšuzņēmējiem, bet par savu darbu no “Rīgas satiksmes” paņem uzcenojumu.  Pērn tas bija bija 26%. “Rīgas kartes” audita autori ir aprēķinājuši, ka tas septiņas reizes pārsniedz tirgus līmeni. No audita var secināt, ka, ja nepamatotā uzcenojuma nebūtu, “Rīgas satiksme” pērn varētu būt ietaupījusi piecus miljonus eiro. 

No audita secināms, ka saviem apakšuzņēmējiem, iespējams, pārmaksā arī pati “Rīgas karte”. Piemēram, par papīra “e-taloniem” gadā uzņēmums iztērē ap trīs miljoniem eiro. Kartītes iepērk no firmas “Burlat”, un katra šāda biļete maksā 45 centus. Taču LTV pārliecinājās, ka internetā līdzīgas kartītes jebkurš interesents var nopirkt vismaz divreiz lētāk. 

“Rīgas kartes” auditori bija aprēķinājuši arī aptuveno stundas likmi par elektroniskās biļešu sistēmas uzstādīšanu un uzturēšanu. Izrādījās, ka tā ir ap 195 eiro stundā. Tas ir padsmit reizes vairāk nekā vidēji industrijā.

Dokuments atklāj arī vienkāršus nesaimnieciskuma piemērus – pirms diviem gadiem “Rīgas karte” iegādājās 22 biļešu pārdošanas automātus zemās grīdas tramvajiem, kopā samaksājot 880 000 eiro. Taču tramvaji, kuros bija plānots šos automātus uzstādīt, joprojām nav piegādāti. 

“Rīgas satiksmes” līgums ar “Rīgas karti” beidzas 2020. gada beigās. “Rīgas kartes” auditori secina – “Rīgas satiksme” varētu pati pārņemt “e-talonu” sistēmu. Par “Rīgas satiksmi” atbildīgais vicemērs Vadims Baraņņiks intervijā “De facto” skaidro – viņš zina, ka audits ir pabeigts, bet par tā secinājumiem “Rīgas satiksmes” valde viņu pagaidām neesot informējusi. 

“Rīgas satiksmes” pagaidu valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis intervijā raidījumam skaidroja – uzņēmumā izveidota darba grupa un tā līdz šā gada beigām lemšot, ko darīt ar “e-talonu” sistēmu. Saulītis uzsvēra, ka par šo jautājumu būs jāspriež jaunajai, pastāvīgajai valdei: “Man diez vai par šo sanāks lemt. Nav plānots tik ilgi šeit atrasties. Es atnācu uz trijiem mēnešiem sakārtot un nostabilizēt uzņēmumu, nevis atrasties šeit pusgadu”. 

Raidījums skaidro – pat ja pēc gada no “e-talona” sistēmu apsaimniekos kāds cits uzņēmums vai pat pati “Rīgas satiksme”, “Rīgas karte” no horizonta nepazudīs – līgums ar šo uzņēmumu par autostāvvietu automātu apkalpošanu būs spēkā līdz pat 2025. gadam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti