Nedzirdīgajiem

Tieša runa: «Kāds būs valdības atbalsts vīrusa krīzes skartajai ekonomikai?»

Nedzirdīgajiem

Dienas ziņas

IZM informē par attālinātu mācību procesa īstenošanu

Attālinātajās mācībās iesaka neatdarināt klātienes stundas

Valsts izglītības un satura centrs (VISC) neiesaka skolotājiem laikā, kad mācības notiks attālināti, atdarināt klātienes mācību stundas. Skolās jāizdomā, ko vislabāk varētu apgūt attālināti, nodrošināt mācību materiālus, kā arī atgriezenisko saiti par skolēna prasmēm, tiešsaistes preses konferencē stāstīja VISC vadītājs Guntars Catlaks.

ĪSUMĀ:

  • Mācības attālināti neiesaka organizēt tā, kā bijis līdz šim.
  • Skolām pašām jāizdomā plāns, kā vislabāk nodrošināt bērnu apmācību, un tam izstrādātas vadlīnijas.
  • Iesaka izmantot jau pieejamās mācību grāmatas, kā arī dažādus resursus internetā.
  • Saziņu ar vecākiem un skolēniem katrai skolai iesaka organizēt vienā platformā.
  • Skolotājiem jāsniedz bērniem atgriezeniskā saite par viņu prasmēm, arī vecākiem jāpalīdz bērnu darba organizēšanā.
  • Augstāko klašu skolēni varētu attālināto mācību laikā arī nodarboties ar projekta taisīšanu.
  • Atzīmes attālināto mācību laikā neliks.
  • Neiesaka vairāk kā diviem skolotājiem skolā taisīt videokonferences ar skolēniem.
  • Bērniem, kuriem nebija datoru, tie sadabūti.
  • Pašvaldībām iesaka palīdzēt skolām, ja tas nepieciešams, un uzmanīt, vai sociālā riska grupas bērniem nav vajadzīga palīdzība.

Izaicinājums mācības organizēt citādi

Mācības attālināti nozīmē, ka stundas nenotiks ierastajā veidā, kur skolotājs ir klases priekšā un stāsta mācību vielu. Skolēniem saturs būs jāapgūst pašiem.

Attālinātajās mācībās iesaka neatdarināt klātienes stundasMāra Rozenberga

    Anna un Miķelis Bērziņi ir brālis un māsa. Anna mācās 45. vidusskolas 6. klasē, Miķelis – Āgenskalna Valsts ģimnāzijas 10. klasē. Ko viņi darīs pirmdien no rīta, abiem ir puslīdz skaidrs.

    “Paskatīšos vispirms e-klasē, un, cerams, skolotāji nebūs aizmirsuši uzrakstīt, ja grib kaut ko uzdot,” saka Anna.

    “E-klasē saņēmu ziņu, ka tiks izmantots portāls “soma.lv”. Ar šo portālu esmu saskāries, bet īsti neesmu izmantojis, tā ka precīzi nezinu, kas un kā notiks. Bet visi materiāli un uzdevumi, cik saprotu, būs pieejami tur,” stāsta Miķelis.

    Uzdevumu portālus un saziņas rīkus ar skolēniem un vecākiem skolas var izvēlēties pašas, bet būtu svarīgi par tiem vienoties skolas iekšienē, uzsver VISC vadītājs Catlaks.

    “Tas ir īpaši svarīgi, lai šajā jau tā saspringtajā laikā cilvēkiem nebūtu jāstrādā ar ļoti daudziem un dažādiem rīkiem. Ir svarīgi vienoties arī par to, ka katrā skolā ir speciālists, kurš var palīdzēt kolēģiem un vecākiem neskaidrību gadījumā, kā labāk ar to rīkoties,” stāstīja Catlaks

    Viņš iesaka koncentrēties uz pašām svarīgākajām zināšanām un prasmēm, kas visvieglāk apgūstamas attālināti un ir kritiski svarīgākās atlikušajā mācību gadā. Tāpat svarīgi vienoties par uzdevumu plānu nedēļai. Taču skolēnam nebūs jāpavada visa diena pie datora kā skolas klasē, tādējādi datoru varēs dalīt arī starp vairākiem bērniem.

    VISC piedāvā, ka iespējams, skolēni var nevis apgūt jaunu vielu, bet atkārtot lietas, kas ir nozīmīgas, vai arī strādāt pie projektiem, kā tas notiek projektu nedēļā.

    VISC izstrādājis vadlīnijas, lai atvieglotu skolu darbu attālināto mācību plānošanai. Tajās aprakstīti gan principi, pie kuriem pieturēties, kā arī tehnoloģiskie risinājumi, kurus izmantot. Vadlīnijas pieejamas gan Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM), gan VISC mājaslapā. Catlaks arī ieteica “Skola2030” mājaslapu, kur pieejama informācija par attālināto mācīšanos, kā arī mācību resursi.

    VISC iesaka skolām veidot uzdevumu plānu nedēļai, kā arī nodrošināt saziņu ar vecākiem, kuri šajā laikā būs ļoti nozīmīgi palīgi bērniem gan mācību laika plānošanā, gan uzdevumu skaidrošanā. Vecākiem arī svarīgi nodrošināt, ka bērni pa dienu iziet ārā svaigā gaisā, ņemot vērā, ka sporta stundu viņiem nebūs.

    Atzīmes skolēniem neliks

    Sestklasniece Anna Bērziņa atklāj, ka no fizkultūras skolotājas jau saņemtas norādes, kā vingrot mājās:

    “Tur bija roku muskuļu vingrinājumi, presītes vingrinājumi... Laikam kopā kādi 20 vingrinājumi,” uzskaita Anna. Kā pierādīs, ka tiešām vingrojuši? Vai būs sevi jāfilmē? “Man liekas, ka varbūt jā. Būs jātaisa prezentācija.”

    Annas brālis domā, ka tālmācība varētu būt pat ērtāka par garo ceļu uz skolu. Un varēšot labāk kontrolēt savu laiku.

    “Varbūt sākumā būs grūtāk, jo vajag vairāk paškontroles. Bet es teiktu, ka tas pat ir labi, jo tas tev liek iemācīties un saprast, kā sevi kontrolēt. Ilgtermiņā tas ir ļoti noderīgi,” uzskata vidusskolnieks Miķelis.

    Anna gan spriež, ka drīz sāks ilgoties pēc agrāk nīstajiem rītiem agro celšanos un iešanu uz skolu: “Tagad, kad tev pasaka: mēnesi nebūs jāiet, sēdi mājās, sāk likties – varbūt es tomēr varu iet...?”

    Par visām neskaidrībām attālināto mācību organizēšanā vecākus aicina sazināties ar skolu vadību, audzinātājiem un attiecīgo priekšmetu skolotājiem. Aptaujājot vecākus secināts, ka vairums atzīst – saviem bērniem palīdzēt visērtāk varētu vakaros, pēc pulksten sešiem. Tas nozīmē, ka skolām nāksies daļu uzdevumu pārplānot tuvāk vakaram.

    Catlaks uzvēra, ka attālināto mācību laikā skolēniem atzīmes netiks liktas, bet skolotājiem jānodrošina atgriezeniskā saite par to, ko bērni paveikuši.

    Ieteikumi ir arī pašvaldībām, kuras var pārliecināties par iespējami labāko tehnoloģisko nodrošinājumu skolotājiem. Pašvaldībām nozīmīgi arī apzināt skolēnus no sociālā riska ģimenēm, kam vajadzīga palīdzība, kā arī nogādāt mācību materiālus, ja tas ir nepieciešams.

    Vai tehnoloģijas izturēs?

    IZM parlamentārais sekretārs Reinis Znotiņš (Jaunā konservatīvā partija (JKP)) atzina, ka attālinātajām mācībām liels risks ir interneta infrastruktūra. Ņemot vērā, ka interneta patēriņš strauji pieaugs, ministrija runājusi ar interneta nodrošinātājiem.

    Pašlaik ministrija iesaka saskaņot grafikus un nemēģināt visiem vienlaikus darīt tādas lietas, kas prasa daudz interneta jaudas. Piemēram, videokonferences vietā skolotājs var izmantot čatu. IZM iesaka, ka skolā ne vairāk kā divi skolotāji reizē taisa videokonferences.

    Risinājums rasts problēmai, ka daļai Latvijas bērnu mājās nav viedierīču. LMT un "Bite Latvija" nodrošinās Latvijas skolēniem 5000 viedierīču. Arī "Tele 2", "tet" izrādījuši interesi.

    Ogres 1.vidusskolas direktors Igors Grigorjevs konferencē ieteica veidot čata istabas arī pašiem bērniem, lai viņi varētu palīdzēt viens otram mācīties.

    IZM arī sola atbalstīt skolas mācībās attālināti. Izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (JKP) ceturtdien arī rīkoja video konferences īpaši pedagogiem un vecākiem, atbildot uz viņiem aktuālajiem jautājumiem.

     

    KONTEKSTS:

    Ar mērķi ierobežot infekcijas Covid-19 izplatīšanos Latvijā 12. martā nolemts izsludināt ārkārtējo situāciju, kas būs spēkā no 13. marta līdz 14. aprīlim un kuras laikā noteikta virkne ierobežojumu, tostarp mācībām skolās jānotiek attālināti.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti