Atsāk pacientu pierakstīšanu uz plānveida veselības aprūpes pakalpojumiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Sākot ar 23. aprīli ir atjaunota pacientu pierakstīšanās uz visiem plānveida veselības aprūpes pakalpojumiem, tostarp uz tiem, kas šobrīd epidemioloģisko risku mazināšanas un Covid 19 infekcijas izplatīšanās ierobežošanas dēļ vēl nav pieejami un netiek sniegti, informēja Nacionālais veselības dienests (NVD).

Savukārt pierakstu uz pakalpojumiem, ko atļauts sniegt, ārstniecības iestādes iespēju robežās nodrošina prioritāri iedzīvotājiem, kuriem tie tika atcelti līdz ar noteiktajiem ierobežojumiem.

NVD skaidroja, ka no 23. aprīļa ārstniecības iestādēm ir jāatsāk pacientu pierakstīšana uz visiem plānveida veselības aprūpes pakalpojumiem. Sākot ar 20. aprīli paplašināts sniedzamo plānveida pakalpojumu apjoms. Uz šiem pakalpojumiem ārstniecības iestādes pierakstu nodrošina prioritāri, pierakstot uz pakalpojumu tos pacientus, kuriem pakalpojums tika atcelts vai pārcelts pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas.

Tas nozīmē, ka iedzīvotājiem šobrīd ir iespēja pieteikties un saņemt rīkojumā paredzētos valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus neatkarīgi no iepriekšējā pieraksta brīža un ārstniecības iestāde nosaka  konkrētu pakalpojuma saņemšanas datumu un laiku. Gadījumā, ja pieraksta laiku objektīvu iemeslu dēļ nevar noteikt, tad ārstniecības iestāde norāda aptuveno pakalpojuma saņemšanas datumu un aptuveni mēnesi pirms pakalpojuma saņemšanas laika informē par konkrētu datumu un laiku.

No šā gada 20. aprīļa ārstniecības iestādes papildus jau iepriekš noteiktajiem ārstniecības pakalpojumiem ir atsākušas sniegt šādus plānveida veselības aprūpes pakalpojumus:

  • valsts organizētā krūts vēža skrīninga izmeklējumus (mamogrāfiju);
  • ar ģimenes ārsta vai ārsta speciālista nosūtījumu ehokardiogrāfijas, ultrasonogrāfijas, rentgenoloģijas, datortomogrāfijas, doplerogrāfijas, kodolmagnētiskās rezonanses, elektrokardiogrāfijas (tai skaitā Holtera monitorēšanas), veloergometrijas un elektroencefalogrāfijas izmeklējumu veikšanu;
  • pirmreizējas endokrinologa, kardiologa, reimatologa, pneimonologa, oftalmologa un neirologa konsultācijas;
  • diabētiskās pēdas aprūpi;
  • zobārstniecībā uzsākto zobu slimību ārstēšanas procesa un iesākto protezēšanas darbu pabeigšanu un ortodontisko ārstēšanu.

Ar detalizētu ārstniecības pakalpojumu sarakstu iespējams iepazīties NVD mājaslapā.

NVD vērsa uzmanību, ka joprojām ir pakalpojumi, kas ārkārtējās situācijas laikā, ja pacienta veselības stāvoklis nav akūts, netiek sniegti. Uz šiem pakalpojumiem tiek veidota pacientu gaidīšanas rinda un brīdī, kad to sniegšana tiks atjaunota, iestādes pacientu informēs par pakalpojuma saņemšanas datumu un laiku.

NVD šajā nedēļā saņemtas jau vairākas iedzīvotāju sūdzības par iestādēm, kas nodrošina valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus un atsaka un/vai nepiedāvā pierakstu uz plānveida izmeklējumiem un speciālistu konsultācijām.

Tādēļ dienests līgumpartneriem šonedēļ izsūtījis skaidrojošu vēstuli par pacientu pieraksta nodrošināšanas kārtību ārkārtas situācijas laikā.

NVD atgādināka, ka ārstniecības iestādēs pacientu apkalpošanas temps šobrīd ir ievērojami lēnāks, nekā tas bijis iepriekš, jo līdz ar daļēju plānveida pakalpojumu sniegšanas atjaunošanu ieviesti arī vairāki drošības pasākumi - starp pacientu vizītēm tiek veikts vairāk dezinfekcijas pasākumu nekā pirms Covid-19 epidēmijas sākuma, pakalpojumi tiek sniegti tikai laikā  no plkst. 9 līdz plkst. 16, nodrošinot atsevišķu pacientu plūsmu, novēršot vairāku pacientu vienlaicīgu uzturēšanos ārstniecības iestādes telpās, kā arī nosakot precīzu ierašanās laiku pakalpojuma saņemšanai.

Vienlaikus, tāpat kā līdz šim, tiek nodrošināta neatliekamā medicīniskā un akūtā palīdzība, tostarp nepieciešamie izmeklējumi un konsultācijas. Arī ģimenes ārsta prakses turpina darbu. Tāpat tiek turpināts nodrošināt onkoloģiskās, dzīvību glābjošas, kā arī tādas operācijas, kuru atcelšanas rezultātā var iestāties invaliditāte. Nepieciešamo palīdzību saņem arī grūtnieces, "zaļā koridora" pacienti, HIV/AIDS un tuberkulozes un citi pacienti. Iespēju robežās konsultācijas tiek sniegtas attālināti.

NVD atgādina, ka joprojām ir spēkā kārtība, ka bez iepriekšējas pieteikšanās pie ārsta vai uz ārstniecības iestādi doties nedrīkst. Pirms nepieciešamā pakalpojuma saņemšanas ar ārstniecības personu, iestādi ir jāsazinās telefoniski vai elektroniski, un ierasties var tikai pēc tam, kad noteikts konkrēts ierašanās laiks un datums.

NVD aicina pacientus kopā ar ģimenes ārstu vai ārstējošo ārstu izvērtēt, kādus veselības aprūpes pakalpojumus šobrīd var atlikt. Īpaši būtiski tas ir personām, kuras vecākas par 60 gadiem, un personām ar novājinātu imunitāti.

Gadījumos, ja veselības stāvoklis pasliktinās, jāsazinās ar savu ģimenes vai ārstējošo ārstu, lai lemtu par turpmāko rīcību, savukārt dzīvībai kritiskā situācijā jāzvana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam pa tālruni 113.

Ja nav pieejams savs ģimenes ārsts vai veselības problēmas parādās ārpus ārsta darba laika, par savu veselība stāvokli un nepieciešamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem var konsultēties, zvanot uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, kas darbojas visu diennakti vai iepriekš piesakoties, apmeklēt dežūrārstu.

Lai noskaidrotu par pieejamajām ģimenes ārstu praksēm vai saņemtu precīzu informāciju par šobrīd pieejamajiem valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, NVD aicina informāciju meklēt vietnē rindapiearsta.lv. Vietnes  sadaļā ''Ģimenes ārsti'' pieejama visa informācija par valstī stradājošām ģimenes ārstu praksēm, kas sniedz valsts apmaksātos pakalpojumus, un to kontaktinformācija. Tāpat rindapiearsta.lv pieejama informācija par pieejamiem valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.

Gadījumos, ja ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes atsakās veikt pierakstu uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem, iedzīvotāji aicināti informēt NVD, zvanot uz bezmaksas klientu apkalpošanas tālruni 8000 1234. Pretenziju gadījumā par saņemtajiem ārstniecības pakalpojumiem vai ārstniecības personu atteikšanos sniegt veselības aprūpes pakalpojumus var vērsties Veselības inspekcijā.

KONTEKSTS:

Veselības ministrija nepilnas divas nedēļas pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas daļēji ierobežoja veselības aprūpes pakalpojumus gan valsts, gan privātajās ārstniecības iestādēs. Ierobežojumi noteikti, lai pasargātu pacientus un mediķus no iespējamas inficēšanās ar Covid-19, ņemot vērā epidemioloģisko situāciju valstī. No 20. aprīļa daļēji atjaunota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti