Atļauto pasažieru skaita samazināšana sabiedriskajā transportā sagādās raizes uzņēmumos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Atļauto pasažieru skaita samazināšana sabiedriskajā transportā lielas raizes sagādās tajos uzņēmumos, kur darbinieki spiesti strādāt klātienē. Maksimālā transportlīdzekļu ietilpības samazināšana ir daļa no valdības plāna cīņai ar Covid-19. Lielo ražotāju viedoklis par priekšlikumu ir dažāds, taču viens ir skaidrs – līdzšinējā darba organizācija, visticamāk, būtu jāmaina. Turklāt tiem, kas darbiniekiem transportu nodrošina paši, būs jāpalielina reisu skaits. 

Atļauto pasažieru skaita samazināšana sabiedriskajā transportā sagādās raizes uzņēmumos
00:00 / 03:27
Lejuplādēt

Lai samazinātu saslimstību ar Covid-19, atļauto pasažieru skaitu sabiedriskajā transportā paredzēts samazināt no 50% līdz 30%. Tas satrauc pasažieru pārvadātājus visā Latvijā, taču īpaši sarežģīti šis plāns ir realizējams Rīgā. 

"Mēs pārvadājam cilvēku, kurš brauc uz kaut kurieni ar kaut kādu konkrētu mērķi. Ja šī cilvēka mērķis ir apmeklēt, piemēram, ārstu pulksten astoņos vai deviņos, tad vai nu ir 30% vai nav tāda ierobežojuma – šim cilvēkam vienkārši tur ir jānokļūst," uzsvēra pašvaldības kapitālsabiedrības "Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa.

Līdzšinējo 50% piepildījumu pārsvarā izdevies īstenot, ar izņēmumiem sastrēgumstundās, pastāstīja Innusa. Viens no risinājumiem, lai pasažieru plūsmu izlīdzinātu, ir darba laiku maiņas un nobīdes. Liela daļa sabiedriskā transporta pasažieru ir dažādu lielo ražotņu darbinieki. Arī akciju sabiedrībā "Latvijas finieris". Darbinieku maiņa notiek divreiz dienā – septiņos no rīta un septiņos vakarā, pastāstīja uzņēmuma Drošības pārvaldības daļas vadītājs Mārtiņš Veidmanis.

"Ir grūti saprast, kā uzņēmumi savā starpā varētu regulēt maiņu grafiku, ņemot vērā, ka katra organizācija ir individuāla.

Ja mēs runājam par savu ražotni, tad, protams, kaut kādas iespējas maiņu grafiku samainīt būtu. Bet tas būtu jautājums "Rīgas satiksmei" – vai būtu atbalsts no viņiem, ja mēs izvēlētos maiņu sākumu nobīdīt uz citu laiku," norādīja Veidmanis.

Pagaidām vēl grūti spriest, vai atļauto pasažieru skaita samazināšana ietekmētu darbu uzņēmumā. Veidmanis uzsvēra, ka labāk, lai darbinieks ir vesels un darbu nokavē, – līdz ar to nav pret šādu valdības lēmumu.

Vairāk sarežģījumu lēmums radīs pārtikas ražotājam "Forevers". Tam Rīgā atrodas ražotne, kā arī liela daļa veikalu. Kopumā nodarbināti 660 darbinieki, daļa no viņiem izmanto sabiedrisko, bet daļa – uzņēmuma organizēto transportu.

"Uzņēmumam tas ir izmaksājis vidēji 16 000 eiro. Bet arī uz šo organizēto transportu attieksies jaunie noteikumi. Vai sanāk finansiāli izdevīgāk pielikt jaunu uzņēmuma apmaksātu transportu, vai pārbīdīt ļoti komplicētas loģistikas un darba organizācijas ķēdes – tur ir nepieciešama detalizēta analīze," stāstīja uzņēmuma pārstāve Inga Galkina.

Uzņēmums pandēmijas laikā jau veicis pārbīdes maiņu laikos, kā arī noteikts septiņu dienu nedēļā darba grafiks. Ja lēmumu pieņems, ražotājs cer gan uz pašvaldības, gan valsts atbalstu.

Arī zāļu ražotājs "Grindex" pandēmijas laikā savus darbiniekus uz ražotni ved ar pašu organizētu transportu. Ja atļauto pasažieru skaitu samazinās, tad uzņēmums ir gatavs palielināt transportlīdzekļu skaitu, skaidroja valdes priekšsēdētājs Juris Hmeļņickis.

"Protams, uzņēmumam arī jādomā, bet vajadzētu būt arī atbalstam no valsts. Uzņēmēji pielāgosies, bet vajag laiku.

Ja piektdienā pieņem lēmumu un prasa to no pirmdienas izpildīt, tad tas nav viegli izpildāms. Jebkuram uzņēmumam vajag pamainīt savus procesus," uzsvēra Hmeļņickis.

"Rīgas satiksmē" jau pieņemts lēmums no pirmdienas palielināt reisu skaitu vairākos pieprasītākajos maršrutos.

KONTEKSTS:

Lai samazinātu Covid-19 slimnieku skaitu laikā, kad izplatās Covid-19 lipīgākais paveids, valdība izskatīja vairākus scenārijus rīcībai, izvēloties mērenu ierobežojumu pieaugumu. Tajā priekšlikumos līdzās attālinātajam darbam paredzēts, ka bērnudārzu varētu apmeklēt tikai tie bērni, kuru vecāki nevar strādāt attālināti. Tāpat piedāvāts mazināt maksimāli pieļaujamo pasažieru skaitu līdz 30% no transporta ietilpības, kā arī rosināts atteikties no pašvaldību stāvvietu maksas privātam transportam.

Covid-19 uzliesmojuma laikā 2020. gada pavasarī Latvijā bija izsludināta ārkārtējā situācija jaunā koronavīrusa ierobežošanai. Situācija vasarā bija stabila, bet septembra beigās saslimstība strauji pieauga. Valdība novembrī atkārtoti noteica ārkārtējo situāciju, bet, tā kā saslimstība ar Covid-19 nemazinās, ārkārtējā situācija ir pagarināta līdz 6. aprīlim, ieskaitot arī Lieldienu brīvdienas. Epidemiologi jau iepriekš brīdinājuši, ka iespējams straujš saslimstības pieaugums un īpaši lipīgā Lielbritānijas vīrusa paveida izplatīšanās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti