Arodbiedrība: Trūkstošo autobusu vadītāju dēļ šoferi spiesti strādāt pat līdz 300 stundām mēnesī

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Sabiedriskā autobusa vadītāju trūkst gan Rīgā, gan reģionos. "Rīgas satiksme" problēmu risina vairākus autobusu maršrutus aizstājot ar trolejbusiem. Savukārt sirgstošo "Liepājas autobusu parka" šoferu vietā daļu reisu veiks citi komersanti. Autotransporta direkcijā apgalvo, ka pārvadātājiem situācija ar autobusu vadītājiem ir dažāda. Turpretim šoferu arodbiedrībā uzskata, ka nozare ir "zem riteņa".

Arodbiedrība: Trūkstošo autobusu vadītāju dēļ šoferi spiesti strādāt pat līdz 300 stundām mēnesī
00:00 / 03:47
Lejuplādēt

Galvaspilsētas uzņēmums "Rīgas satiksme", kas ik mēnesi pārvadā daudzus miljonus pasažieru, no kuriem lielākā daļa izmanto autobusus, ir saskāries ar autobusu šoferu trūkumu. No apmēram 800 vadītāja vietu uzņēmumam tagad trūkstot 60 speciālistu. "Rīgas satiksmē" skaidro, ka būtisks iemesls ir zemais atalgojums, kas ir no 1400 līdz 1600 eiro "uz papīra". Savukārt trolejbusu šoferu ir pietiekami daudz, turklāt spēkratu daudzums esot liels, tāpēc uzņēmums nolēmis no septembra 1., 5., 14. un 59. autobusa maršrutus aizstāt attiecīgi ar 31., 35., 34. un 20. trolejbusa maršrutiem.

Uzņēmuma pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane skaidro: "Jā, autobusu vadītāju trūkums patlaban ir. Tam varētu būt divi veicinošie faktori – pēdējā laika izmaiņas, kas radīja papildus autobusu vadītāju nepieciešamību. Tās ir izmaiņas gan Brasas tilta dēļ, kur 11. tramvajs tika aizstāts ar autobusu, kā arī attiecībā uz 5. tramvaja izmaiņām, kur daļēji maršrutā kursē 5T autobuss. Otrs, protams, ir autobusu vadītāju iespējas konkurēt ar citiem pārvadātājiem – gan ar citiem sabiedriskā transporta, gan privātajiem, gan arī ar kravu pārvadātājiem. Līdz ar izmaiņām no 1. septembra šīs neaizpildītās vakances būs apmēram 19-20."

Ar autobusu vadītāju trūkumu saskaras arī citi komersanti. Piemēram, "Liepājas autobusu parks" vadītāju biežās slimošanas dēļ kopš jūlija Ogres un Aizkraukles reģionos nav veicis 430 reisus. Tie gan esot vien nepilni trīs procenti no plānoto reisu skaita, kas pietuvojas 15 tūkstošiem. Grūtības nodrošināt pakalpojumus ir arī Liepājā. Lai minētajos reģionos varētu nodrošināt 100% reisu izpildi, uz laiku daļu reisu, kas pārvadātājam jānodrošina Pierīgas maršrutos, izpildīs "Latvijas sabiedriskais autobuss" un "Nordeka". 

Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis informē: "Ļoti daudzi no pārvadātājiem atzīst, ka viņi šobrīd gan nav pie sliekšņa, ka kaut kādu reisu neizpildes būtu vērojamas vadītāju trūkuma dēļ. Daudzi atzīst, ka viņi ir uz tās robežas, ka tas resurss ir izsmelts. Pie kaut kādiem nosacījumiem varbūt lielākām slimošanām nav izslēgts, ka viņi ar šo situāciju varētu arī netikt galā, bet visi šobrīd apgalvo, ka viņi darīs visu iespējamo, lai tomēr tas tā nenotiktu."

"Nozare ir zem riteņiem. Problēma ir liela – autobusu vadītāju trūkst," teic Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrības LAKRS vadītājs Juris Kalniņš un norāda, ka pirms iepirkumiem nav ņemti vērā arodbiedrības priekšlikumi par minimālām sociālām garantijām un ka septiņos autobusu pārvadājumu reģionos iepirkums ilgst jau pāris gadus.

"Šobrīd [nav zināms], cik ilgi tie autobusu vadītāji strādās tās nenormālās virsstundas. Kā, piemēram, pēdējā informācija vakar skan, ka viens kolēģis pagājušajā mēnesī pie 300 stundām. Tas nav normāli. Tas pusotrkārtīgi vairāk iet. Un nopelna 1400, 1500 eiro. Visi teiks – redziet, cik daudz viņš nopelna. Bet par cik stundām; viņš māju neredz," sašutis ir Kalniņš.

Lai problēmu atrisinātu, Kalniņš uzskata, ka situācija ir jārisina visām pusēm kopā – valdībai, darbadevēju organizācijai un arodbiedrībai, lai noteiktu korektas minimālās sociālās garantijas. Taču pagaidām nekādas kustības no valdības neesot.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti