Aktuāli

Jaunākais par Latvijas valdības veidošanu

Aktuāli

"EAPN-Latvia" valdes priekšsēdētāja Laila Balga par biedrības darbību 5 gadu garumā

Vecās riepas varēs nodot visu šo nedēļu

Ar veco riepu pieņemšanu bez maksas sevi piesaka jauna ražotāju atbildības sistēma

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Visu šo nedēļu desmit atkritumu pieņemšanas laukumos ikviens bez maksas var atbrīvoties no maināmām vecajām mašīnas riepām vai pat lielākiem to krājumiem. Ar tādu akciju sevi piesaka jauna ražotāju atbildības sistēma - uzņēmums "Latvijas Zaļais fonds".

Riepu ugunsgrēku dzēšana nu jau ir Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ikdiena. Ik pa laikam plašāk izskan kādas nelegālas glabātavas aizdegšanās, bet dienesta statistika rāda, ka mazākos apjomos riepas jādzēš katru nedēļu. Tomēr riepu apsaimniekošanas bezatbildība, visticamāk, nesākas ar pašiem mašīnu īpašniekiem. Piemēram, Rīgas lielākā namu apsaimniekotājuzņēmuma "Rīgas namu pārvaldnieks" pārstāvis Krists Leiškalns apgalvo, ka pie atkritumu konteineriem noliktas riepas ir retums.

"Mēs runājam par atsevišķiem gadījumiem, nevis par sistēmiskiem gadījumiem.

Pēdējos gados šī situācija ir krietni uzlabojusies. Protams, mēs mēģinām fiksēt gadījumus, kad kāds atstāj. Ja riepas tiek atstātas, mēs komunikācijā ar atkritumu uzņēmumiem veicam šo riepu izvešanu, bet pēc būtības šobrīd tā vairs nav problēma," saka Leiškalns.

Riepas gan ir problēma tām mājām, kuru tuvumā riepu pieņemšanas vai uzglabāšanas punktus izveidojuši nelegāli darboņi, kas par to saņem naudu, bet riepas iznīcināt vai pārstrādāt nedomā. Piemēram, augustā pēc riepu degšanas ugunsgrēka Ķengaragā, Rīgā, Valsts vides dienests devās pārbaudēs arī uz citām adresēm, kurās, pēc iedzīvotāju vai nozares asociācijas ziņotā, krājoties riepas. Tuvējās mājas iedzīvotājs Jānis Auns toreiz Latvijas Radio stāstīja, ka viņiem regulāri jāmaksā arī par citu cilvēku atkritumiem.

"Visi apkārtējie brauca šeit, brauca un meta atkritumus ārā. Mēs esam cīnījušies ar cilvēkiem, kas piebrauc ar privātām mašīnām, pat vecas gultas, krēslus, visu met ārā, un tagad kāds ir atbraucis un arī riepas izmetis ārā, un to pieskaita pie mājas iedzīvotāju rēķina," pastāstīja Auns.

Tādas problēmas risināt cer šogad izveidotais uzņēmums "Latvijas Zaļais fonds". Tā ir Latvijas uzņēmēju dibināta ražotāju atbildības sistēma, kas darbojas atkritumu apsaimniekošanas nozarē. Tajā iesaistījusies vairāk nekā puse Latvijas riepu nozarē strādājošo uzņēmumu. Visu šo nedēļu desmit punktos Pierīgā, Kurzemē un Zemgalē "Latvijas Zaļais fonds" rīko akciju, kurā laukumos riepas pieņem bez maksas. Trīs no tiem atrodas Jelgavā.

"Ir izveidoti trīs dalītie laukumi Ganību ielā 84, Salnas ielā 20 un Paula Lejiņa 6, un tur Jelgavas iedzīvotāju varēs nodot savas riepas. Par to mēs, protams, ņemam arī maksu. Par vienu riepu ar visu PVN ir no 1,90 eiro līdz 2,60 eiro, skatoties pēc diametra.

Būs tā, ka te varēs atvest un bez maksas nodot visos šajos trīs laukumos savas riepas. Noslēdzām līgumu ar "Latvijas Zaļo fondu", un viņi pēc tām atbrauks un bez maksas no malas viņas savāks un aizvedīs uz pārstrādi,"

situāciju skaidro pašvaldības uzņēmuma "Zemgales EKO" vadītājs Aleksejs Jankovskis.

Ik gadu Latvijā oficiāli tiek ievestas 15 tūkstoši tonnu riepu, bet valdības noteikumi liek savākt tikai 65 procentus no tirgū nonākušajām, bet pārstrādāt - tikai 80 procentus no savāktajām. Tādēļ uzņēmums "Latvijas Zaļais fonds" pirms riepu maiņas sezonas desmit laukumos tās vāc bez maksas, bet nākotnē plāno ilgtermiņa sadarbību ar servisiem un riepu tirgotājiem.

"Mēs sākām ar Pierīgu, lai testētu, kāda ir pašu fizisko, juridisko personu aktivitāte, spēja, ko viņi uztver par praktisku, par ērtu, tīru, lai nodotu šos atkritumus, kas rodas pie viņiem. Kāda, teiksim, ir problemātika, kas ir tie problēmjautājumi, kāpēc viņi nenodotu vai kādi citi jautājumi. To mēs varam tikai uzzināt tīri praktiski, sākot ar, teiksim, šādu akciju, kad mēs iekustinām sabiedrību parūpēties par šo pārstrādi," skaidro "Latvijas Zaļā fonda" izpilddirektore Solveiga Grīsle.

Riepu savākšanas akcija vairāk domāta ikdienas braucējiem viena vai pāris riepu komplektu nodošanai, nevis vēsturisko krājumu uzvarēšanai. "Latvijas Zaļais fonds" apgalvo, ka savāktās riepas tiks savlaicīgi un atbildīgi pārstrādātas.

"Mēs viņas nosūtīsim pārstrādei. Mēs jau šobrīd vācam... Aptuveni 100, 150 tonnas, pēdējās nedēļās gandrīz 200 tonnas. Tas ir diezgan liels apjoms, ko mēs nekur neuzglabājam.

Loģistikas cikls ir uzstādīts tā, ka viņas tiek savāktas un pa taisno jau nosūtītas pārstrādei. Mēs nosūtām pārstrādei gan Latvijā, gan Lietuvā. Tos apjomus ir iespējams palielināt. [..] Jautājums, cik lielos apjomos tā akcija iekustinās cilvēkus un cik liels riepu apjoms tiks nodots. Protams, mēs to uzmanīgi monitorēsim, bet mums nav plānu to uzkrāt, mums tas nav izdevīgi," skaidro Grīsle

Gan "Latvijas Zaļais fonds", gan pavasarī izveidotā Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija, kas apvieno citus riepu tirgotājus un atkritumu apsaimniekotājus, arī aicina vides sargus strādāt vēl efektīvāk, lai atklātu un sodītu riepu uzkrājējus.

Tāpat Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija plāno izveidot īpašu atpazīstamības zīmi, kas pircējiem ļautu atpazīt vietas, kur, pērkot riepas, nolietotās varēs nodot un būt drošiem, ka tās nenonāks mežā. Uzņēmēji memorandu par to plāno parakstīt oktobra beigās vai novembra sākumā, Latvijas Radio pastāstīja asociācijas vadītāja Tīna Lūse.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti