Turpinot 2012.gadā veikto pētījumu par romu tautības bērnu problēmām izglītībā, plašāks pētījums veikts 49 mazākumtautību skolās visā Latvijā. Šoreiz lielā daļā skolu konstatētas virkne neatbilstību Izglītības likuma prasībās attiecībā uz skolotāju zināšanām.
„Lielā daļā skolu, diemžēl gan lielajās krievu skolās, ir liela daļa neatbilstības. Bija uzdots jautājums skolu direktoriem, skolotājiem un skolēniem, kādā veidā jānotiek attiecīgajam mācību priekšmetam – bilingvāli, valsts valodā, mazākumtautību valodā vai kā citādi. Tad bija konstatēts, ka tās atbildes ir atšķirīgas,” stāsta tiesībsargs Juris Janosns.
Tiesībsarga birojs arī esot konstatējos diskriminācijas elementus: „9.klašu skolēni, kas vēlas kārtot krievu valodā eksāmenus, viņi var to darīt savā dzimtajā valodā, bet pārējās mazākumtautības ir spiestas kārtot valsts valodā. Tad ir jautājums, vai mēs ejam tiesiskās vienlīdzības ceļu un nodrošinām visām mazākumtautībām vienādu attieksmi vai tad valsts valodā. Nevar būt, ka viena etniskā grupa izcelta pārāka par citām nacionālām minoritātēm,” norādīja tiesībsargs.