Apstiprina dronu regulējumu; paaugstināta riska lidojumu vadītājiem būs jākārto eksāmens

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Par dronu tālvadības pilotu turpmāk varēs kļūt no 16 gadu vecuma, bet paaugstināta riska lidojumus atļaus no 18 gadu vecuma pēc speciāla eksāmena nokārtošanas, to paredz otrdien, 13. augustā, apstiprinātais Satiksmes ministrijas (SM) noteikumu projekts „Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un cita veida lidaparātu lidojumi”.

Noteikumi paredz, ka turpmāk par tālvadības pilotu varēs kļūt no 16 gadiem, izņemot lidojumus paaugstināta riska apstākļos, kurus varēs veikt no 18 gadu vecuma.

Paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģu lidojumiem būs jāsaņem Civilās aviācijas aģentūras (CAA) ilgtermiņa atļauja. Lai to saņemtu, tālvadības pilotam (no 18 gadu vecuma) būs jānokārto teorētisko un praktisko zināšanu pārbaude, jāveic lidojuma risku novērtējums un lidojumu uzskaite.

Tālvadības pilotu teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudi CAA veiks bez maksas.

Jaunā kārtība regulē arī droša attāluma ievērošanu, diferencējot to saistībā ar bezpilota gaisa kuģa masu un ātrumu.

Saņemot CAA atļauju, varēs veikt bezpilota gaisa kuģa lidojumus arī publiska pasākuma tuvumā.

Vienlaikus tiks atviegloti nosacījumi lidojumiem infrastruktūras objektu tuvumā vai virs tiem.

Tāpat iecerēts ieviest informatīvo zīmi par aizliegumu veikt bezpilota gaisa kuģa lidojumus.

Noteikumos ir atsevišķi definēti valsts un militārie bezpilota gaisa kuģi.

Noteikumi ir papildināti ar civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas minimālajiem atbildības limitiem. Turpmāk tā tiks attiecināta uz bezpilota gaisa kuģiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir no 250 gramiem, ja tiek veikti paaugstināta riska lidojumi.

Savukārt bezpilota gaisa kuģiem, kuru pacelšanās masa ir virs 1,5 kilogramiem, neatkarīgi no lidojuma riska pakāpes, būs nepieciešama civiltiesiskās atbildības apdrošināšana.

Noteikumi paredz stingrākas prasības bezpilota gaisa kuģa lidojumam lidlauku tuvumā vai citur, kur noteikti gaisa telpas izmantošanas ierobežojumi. Valsts akciju sabiedrībai „Latvijas gaisa satiksme” līdz 2020. gada 2. janvārim uzdots izstrādāt un tīmekļa vietnē http://ais.lgs.lv ievietot aeronavigācijas informāciju, kas nepieciešama bezpilota gaisa kuģu lidojumu veikšanai.

SM norāda, ka bezpilota gaisa kuģu nozare turpina strauji attīstīties, par ko liecina arvien pieaugošais bezpilota gaisa kuģu lietotāju īpatsvars. Līdz ar to būtiski palielinās arī riski civilās aviācijas drošībai un gaisa kuģu lidojumu drošumam, par ko liecina vairāki incidenti Latvijas gaisa telpā.

Tāpat līdz šim nepilnīgi regulēta un nesankcionēta bezpilota gaisa kuģu darbība saistāma arī ar riskiem un apdraudējumu cilvēka dzīvībai, veselībai, privātumam, mantai, videi, sabiedrībai kopumā, kā arī valsts nozīmes infrastruktūras objektiem. Daļa sabiedrības un bezpilota gaisa kuģu lietotāju nav informēti vai arī neapzinās riskus un draudus, ko var radīt bezpilota gaisa kuģi un to sistēmas.

Valdības noteikumi stāsies spēkā šogad vispārējā kārtībā pēc to apstiprināšanas, izņemot normas, kas attiecināmas uz apdrošināšanas nosacījumiem, brīdinājuma zīmju uzstādīšanu, lidmodeļu lidojumiem, kā arī uzdevumu valsts akciju sabiedrībai “Latvijas gaisa satiksme” izstrādāt aeronavigācijas informāciju bezpilota gaisa kuģu lidojumu veikšanai, kam paredzēts pārejas periods līdz 2020. gada 2. janvārim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti