Panorāma

Grib ārvalstu izglītību, bet prasa Latvijas pieredzi

Panorāma

Latvijas uzņēmēji mēģina iekarot Ķīnu

Apņemas stirpināt profesionālo izglītību

Apņemas stiprināt profesionālo izglītību

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Profesionālās izglītības kvalitātes jautājumi un atbilstība darba tirgus vajadzībām nav tikai Latvijas problēma. Visā Eiropā sastopas ar izglītības neatbilstošo piedāvājumu darba tirgus prasībām. Tāpēc pirmdien, 22.jūnijā, Rīgā Latvijas prezidentūras pasākumu ciklā notika starptautiska diskusija par to, kādai būtu jābūt profesionālajai izglītībai, lai augtu tās kvalitāte un prestižs.

Eiropā gandrīz pieci miljoni jauniešu ir bez darba. Tajā pašā laikā ir vairāki miljoni vakanču, kurām darba devēji nespēj atrast piemērotus darbiniekus ar vajadzīgajām prasmēm. Turklāt profesionālās izglītības zemās reputācijas dēļ lielai daļai jauniešu, domājot par mācībām, profesionālās skolas diploms nav pirmo izvēļu sarakstā.

Tāpēc Rīgā 22.jūnijā bija pulcējušies Eiropas Savienības dalībvalstu un kandidāvalstu ministri, uzņēmēji un šīs jomas Eirokomisāre, lai meklētu risinājumus un nospraustu mērķus, kas jāpaveic tuvāko piecu gadu laikā.

"Mēs koncentrēsimies uz darba vidē balstītu apmācību, kvalitātes uzlabošanu, kvalifikācijas pilnveidošanas iespēju paplašināšanu, kā arī valodas, matemātikas un digitālo prasmju palielināšanu," norādīja Eiropas Komisijas nodarbinātības un sociālo lietu komisāre Marianna Tīsena.

Latvija jau spērusi soļus profesionālās izglītības reformu virzienā. Arvien vairāk apmācībās tiek iesaistīti darba devēji, turklāt prakse reālā darba vietā tagad ir obligāta apmācību prasība. Tāpat mācību programmu izstrādē tiek iesaistīti uzņēmēji, turklāt viņu interese piedalīties arvien pieaugot.

"Līdz 2020.gadam tiecamies novērst disproporciju starp audzēkņiem profesionālajā izglītībā un vispārējā izglītībā, vēloties sasniegt proporciju 50 uz 50. Patlaban jau ir sasniegts progress - esam pie rādītāja 40 procenti profesionālajā izglītībā un 60 procenti - vispārējā," pastāstīja izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile.

22.jūnija diskusiju noslēgumā tika parakstīts dokuments ar nosaukumu "Rīgas secinājumi" - deklarācija, kas nosaka vidēja termiņa mērķus Eiropas profesionālās izglītības apmācībā līdz 2020.gadam. Deklarācija paredz investīcijas darba vidē balstītās mācībās, ciešāk iesaistot sociālos partnerus, uzņēmumus, profesionālās izglītības apmācības nodrošinātājus, kā arī stimulējot inovācijas un uzņēmējdarbības garu. Tāpat deklarācijā pausta apņēmība tālāk attīstīt kvalitātes nodrošināšanas mehānismus profesionālajā izglītībā, veicināt profesionālās izglītības apmācības un kvalifikāciju pieejamību, kā arī veikt citus pasākumus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti