Apkārtējie pieļauj nepilngadīgo un personu bez autovadītāja tiesībām sēšanos pie koplietošanas auto stūres

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Apkārtējie pieļauj, ka nepilngadīgie un personas bez autovadītāja tiesībām izmanto koplietošanas auto. Visbiežāk tie ir ģimenes locekļi un draugi, kas uztic savus lietotnes profilus. Koplietošanas auto kļūst arvien populārāki galvaspilsētā un nu jau arī ārpus tās, tādēļ uzņēmumi šādām situācijām pievērš īpašu uzmanību un plāno pārskatīt soda mērus.

Apkārtējie pieļauj, ka nepilngadīgie un personas bez autovadītāja tiesībām izmanto koplietošanas auto
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Cilvēki arvien vairāk priekšroku dod koplietošanas auto. Tas ir īslaicīgās nomas auto, kur izīrētājs maksā tikai par laiku, kad to lieto, neuztraucoties par uzturēšanas izmaksām, degvielu vai stāvvietas apmaksu. Šo pakalpojumu piedāvā vairāki uzņēmumi.

Koplietošanas transportlīdzekļu firmas „CityBee” vadītāja Egija Gailuma stāsta -

pēdējā laikā vērojams, ka palielinās to gadījumu skaits, kad pie stūres sēžas nepilngadīgie un personas bez šofera tiesībām.

"Mēs sākām pētīt sīkāk un pieķert, ka tie ir draugi, paziņas, kaimiņi, ģimenes locekļi, kuri labprātīgi iedod savu kontu ar derīgām tiesībām. Tad mēs sapratām, ka tā sāk kļūt varbūt ne par milzīgu problēmu, bet, ja tie ir kaut vai pāris gadījumi, piemēram, divi gadījumi pa mēnesi, tas jau ir pietiekami bīstami, lai par to sāktu runāt. Iepriekš tas bija viens [gadījums] pa visu ceturksni," skaidro Gailuma.

Iespējams, novērojumi saistīti ar skolas sākšanās laiku.

"Mēs zinām vienu konkrētu gadījumu – bija situācija, kur vecākiem bija vai nu slinkums, vai negribējās, vai nebija laika aizbraukt bērnam pakaļ uz treniņu vakarā: „Nu, re kur, paņem un atbrauc mājās",” turpina Gailuma.

Savukārt auto koplietošanas uzņēmuma „Carguru” vadītājs Vladimirs Reskājs trīs gadu laikā šādu gadījumu skaita palielināšanos nenovēro, taču uzsver, ka tā ir problēma, ar kuru nākas saskarties.

"Jā, mēs redzam, ka šad tad, protams, mēģina piereģistrēties tādi cilvēki, kas, visdrīzāk, nebūs tie braucēji, bet viņu reģistrācija domāta kādam citam," norāda Reskājs.

Abi uzņēmumi šādiem gadījumiem seko līdzi un mēģina tos novērst. Reskājs stāsta, ka, lai mazinātu varbūtību, ka pie mašīnas tiek persona, kurai dažādu iemeslu dēļ liegts braukt, uzņēmums reģistrācijā pievērš uzmanību trim punktiem. Pirmais – vecums un vadīšanas ilgums. Neapstiprina personas, kuras jaunākas par 20 gadiem un kuru automašīnas vadīšanas ilgums īsāks par diviem gadiem. Otrais – jaunu reģistrāciju neapstiprināšana no astoņiem vakarā līdz astoņiem rītā. Tādējādi samazinās iespējamība, ka kāds izdomā sēsties pie stūres, izejot vakarā no bāra. Un trešais – liegt braukt cilvēkiem, kuri, visticamāk, nebūs reālie lietotāji.

"Ja mums aizdomas ir, bet neesam pārliecināti, tad mēs darām ļoti vienkārši – mēs aicinām uz ofisu. Ir bijuši diezgan komiski gadījumi, kad uz ofisu atnāk jauns cilvēks kopā ar vectēvu vai mammu un vectēva vai mammas vietā stāsta, ka, jā, jā, vectēvs tā kā lietos, un viņš ir tas cilvēks, kurš reģistrēsies. Mēs jau redzam no savas puses, ka tā īsti nav. Man liekas, ka šī ir viena no tādām būtiskākajām problēmām kopumā, ka pieaugušie neapzinās, ko viņi dara," stāsta Reskājs.

Tikmēr „CityBee” atļauj cilvēkiem izmantot koplietošanas auto arī naktīs. Uzņēmums novērojis, ka tas tiešām ir laiks, kad nepilngadīgie visbiežāk izmanto pakalpojumu. Tādēļ patrulē kopā ar apsardzes dienestu. Ja novēro aizdomīgas gadījumus, tad autovadītājus aptur.

Auto žurnālists Normunds Avotiņš norāda, ka pakalpojums ir salīdzinoši jauns, tādēļ lietotājiem trūkst pieredzes un apzinīguma.

"Lai disciplinētu šos koplietošanas transportlīdzekļu bezatbildīgos lietotājus, būtu nepieciešams iestrādāt kaut kādu administratīvo soda mēru. Tad jau pietiktu ar diviem vai trim gadījumiem, un vēlme šādi izpildīties, visticamāk, arī pārietu," uzsver Avotiņš.

Pakalpojums ir pieprasīts un nozare attīstās, tādēļ uzņēmumi uzskata, ka papildus paškontrolei būtu jādomā par uzlabojumiem likumā, lai pasargātu sabiedrības intereses.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti