Amatierpilotus kontrolēs stingrāk

Trīs nelaimes gadījumi, pieci nopietni incidenti un trīs bojāgājušie – tādu statistiku šogad rāda Latvijas amatieru aviācija. Nozares uzraugi skaidro, ka šogad amatieru aviācijā veiktas būtiskas izmaiņas – būs stingrāka kontrole, sodi par pārkāpumiem, kā arī nopietnāka pieeja pilotu apmācībai.

Visticamāk, visās šogad notikušajās traģēdijās iemesli meklējami pašu pilotu prasmēs, turklāt līdz ar svētdienas negadījumu Saldus pusē divas no avārijām notikušas ar paštaisītiem lidaparātiem. Uzņēmēja Jūlija Kellera vadītā vienvietīgā lidmašīna svētdienas pēcpusdienā nokrita drīz pēc pacelšanās Saldus novada Novadnieku pagastā. Kellers notikuma vietā gāja bojā.

Viņa degvielas biznesā iesaistītās firmas «Draudzība» līdzīpašnieks Māris Behmanis Latvijas Radio sacīja – biznesa partneris ar lidošanu sācis aizrauties pirms četriem gadiem.

„Gadus četrus krāmējās.. Bērni uzdāvināja lidojumu ar instruktoru un aizgāja, iegādājas šo lidmašīnu, sastellēja un kā tikko bija laika apstākļi, tā viņš lidoja. Izmet riņķi un atgriežas,” sacīja Behmanis.

Viens deltaplāna pilots Behmanim stāstījis, ka laika apstākļi svētdien nebija piemēroti lidošanai, bija sarma, un lidmašīnai nevajadzētu celties gaisā.

Patlaban precīzi avārijas iemesli nav zināmi. Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja direktors Ivars Alfrēds Gaveika pieļauj, ka gaisā apstājies lidaparāta dzinējs. Tas gan bija nostrādājis tikai 54 stundas, kas nav daudz. Motors bija no automašīnas «Subaru», nevis speciāli ražots aviācijai. Tādēļ incidenta brīdī ir riski, jo nav rezerves darbību plāna, skaidro Gaveika.

Statistika liecina, ka šogad amatieru aviācijā notikuši jau pieci nelaimes gadījumi un trīs nopietni incidenti ar trim bojāgājušiem pilotiem. Maijā akrobātisku triku izpildes laikā nositās pilots Liepājā, bet jūnijā ar pašbūvētu gaisa kuģi Jelgavā avarēja kāds tukumnieks. Pērn bojā gāja viens pilots.

Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs uzsver, ka šogad veikta virkne izmaiņu normatīvos. Aviācijas likumā Valsts robežsardzei deleģēts pienākums lidotājus kontrolēt. Turklāt top arī soda sankcijas.

Šobrīd Saeimā notiek darbs pie Administratīvo pārkāpumu kodeksa, lai paredzētu dažādus sodus par dažādiem pārkāpumiem amatieru aviācijā, kas šobrīd ir „iztrūkstošs elements šajā ķēdē”, sacīja Gorodcovs.

Arī Eiropas Savienība sapratusi, ka amatieru aviācijā nepieciešama lielāka stingrība, tāpēc noteikts, ka par pilotu var kļūt tikai apstiprinātā mācību iestādē ar stingriem kvalitātes un drošības standartiem. Līdz šim pieticis vienkārši ar kursiem.

Saistītie raksti
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti