Pededzes pamatskolu šajā mācību gadā apmeklē 84 izglītojamie. Samazinoties bērnu skaitam jau vairākus gadus, lauku skolas realitāte ir apvienotās klases. Tomēr skolēnu mācību rezultāti 9. klašu valsts pārbaudes darbos aizvien ir ļoti labi. Par to liecina arī pašvaldības sagatavotais ziņojums. Tāpēc skolēnu vecāki ir neizpratnē, vai tiešām Pededzes pamatskola būtu jāslēdz.
"Mēs atzīstam, ka laukos iedzīvotāji tagad tiešām ir par maz, bet tie, kuri šeit dzīvo, ir visizturīgākie. Mēs turamies pie savas zemes, pie savas saimniecības. Mēs gribam šeit dzīvot, strādāt, audzināt bērnus. Bet mums plāno skolu atņemt. Vai šajā gadījumā mūsu tiesības nebūs pārkāptas?" vaicāja skolas vecāku padomes priekšsēdētāja Natālija Irtiševa.
Pededzē atrodas viena no attālākajām Alūksnes novada pamatskolām. Ja mācību iestāde šeit vairs nebūs, lai nokļūtu uz mācībām Alūksnē skolēniem ik rītu nāksies mērot 30 kilometru.
Daudziem bērniem vēl vismaz 10 kilometrus, lai nokļūtu pagasta centrā. Vecāki uzskata, ka šādā situācijā bērni būs lielākie cietēji.
"Man ir trīs bērni. Tagad mēs ceļamies pusseptiņos no rīta, uz skolu dodamies 12 kilometrus ar mašīnu. Pati vadāju katru dienu. Ja uz pilsētu vajadzētu vadāt, tas dienā sanāktu 100 kilometrus vadāt," atzina trīs bērnu mamma Signija Biezā.
Alūksnes novada pašvaldības vadītājs Arturs Dukulis skaidro, ka ziņojums par novada skolu tīklu tapis, lai izvērtētu, vai mācību iestādes būs spējīgas īstenot jauno izglītības standartu un vai visiem novada bērniem ir nodrošinātas iespējas saņemt līdzvērtīgu izglītību. Dukulis uzsver, ka sagatavotajam ziņojumam nav juridiska spēka.
"Tas absolūti neparedz to, ka mēs šīs piecas skolas aizslēdzam. Te tika paziņots tas variants, kas var būt priekš mūsu novada visļaunākais," skaidroja Dukulis.
Pededzieši savus ierosinājumus par skolas attīstību novada pašvaldībai plāno iesniegt līdz 23. decembrim. Ja neizdosies rast kompromisu par skolas tālāko nākotni, vecāki un pedagogi meklēs palīdzību augstākās instancēs. Līdzīgi plāno rīkoties arī pārējo četru skolu kolektīvi.