Aizvien vairāk zog jaunas, ar bezatslēgas sistēmu aprīkotas mašīnas

Šogad manāmi palielinājies to nozagto mašīnu skaits, kuras aprīkotas ar bez-atslēgas jeb „Keyless Go” sistēmu. Policijā to sauc par jaunu tendenci, kas parādījusies šī gada pirmajā ceturksnī. Savukārt apdrošinātājs par zagtajiem auto, kas aprīkoti ar konkrēto sistēmu, šogad izmaksājis vairāk nekā trešdaļu miljona eiro. 

„Es vienkārši pieskaros, durvis atveras vaļā. Man ir atslēga kabatā,” stāsta Ingus Savickis, demonstrējot savu mašīnu, kura aprīkota ar bez-atslēgas jeb „Keyless Go” sistēmu.

„Iekāpju iekšā, nospiežu starta pogu un mašīna man strādā," rāda Savickis. Mašīnas atslēgu viņš pat neizvelk no kabatas.

„Es tāpat arī varu izslēgt, aiztaisīt durvis ciet un nospiest mazu podziņu šeit. Citām ir vienkārši kaut kā citādi. Viss. Līdz ar to, ja šāds kods man ir un tad man neko nevajag darīt, kā jūs redzējāt, es vienkārši pieskaros un durvis atslēdzas vaļā.”

Ingus Savickis ir apdrošināšanas sabiedrības „Balta” Atlīdzību direktors. Šī gada pirmajā ceturksnī no visām mašīnām, par kurām pieteica atlīdzības, ap 70% zagto auto bijušas aprīkotas ar šādu bez-atslēgas sistēmu. „Balta” dati liecina, ka atlīdzībās apdrošinātājs par tām izmaksājis ap 380 tūkstošiem eiro jeb trīs reizes vairāk nekā pērn šajā periodā.

Jaunu mašīnu (sākot no 2012. gada izlaiduma) zādzību skaits pieaudzis vairāk nekā divas reizes, salīdzinot ar pērno gadu, stāsta Ingus Savickis. Tās visas vieno bezatslēgu sistēma "Keyless Go".

Lai gan sistēma vadītājam ir ļoti ērta, arī noziedznieki neguļ.

„Ir iegūtas šīs tehnoloģijas, kuras spēj nolasīt šo kodu. Tas savukārt nozīmē, ka diezgan vienkāršotā veidā šo automašīnu var nozagt. Tas nozīmē, tiek nolasīts kods no jūsu atslēgas, vienalga, vai šī atslēga atrodas mājās. Arī šādas tehnoloģijas ir, kad jūs pieliekat nolasītāju pie mājas sienas un var nolasīt no visas mājas, vai tas ir garām ejot vai sabiedriskā vietā. Līdz ar to tiek ļoti vienkāršoti iegūta iespēja iekļūt automašīnā, iedarbināt to un aizbraukt.

Tur nevajag vairs būt profesionālim, zināšanām, kā uzlauzt automašīnu vai kā tajā iekļūt. Vienkārši jūs pienākat tikpat kā ar savu atslēgu, mašīna atslēdzas, iedarbinās un jūs braucat prom," viņš atklāj zagļu metodes.

Valsts policija arī satraukusies par jauno tendenci. Ar to esot jācīnās. Šī gada pirmajā ceturksnī kopumā reģistrētas 216 mašīnu zādzības, kas ir par 6 % vairāk nekā pērn tajā pašā periodā. Atsevišķas statistikas tieši par auto, kas aprīkoti ar bez-atslēgas sistēmu, nav.

Ingus Savickis saka – cilvēkiem pēc šādiem gadījumiem ir liels šoks.

„Mums te nesen bija viens gadījums, kad cilvēks atstāj pie mājas automašīnu, uzkāpj augšā, paskatās pa logu. Automašīnas nav. Noiet lejā, tiešām mašīnas nav. Šis zādzības mirklis ir vienkārši – jūs izkāpāt, cits iekāpa iekšā un aizbrauca.”

89 no vairāk nekā 200 mašīnām izdevies atgūt, liecina Valsts policijas dati.

Jaunas mašīnas, kas ir līdz desmit gadu vecas, zaguši ir par 9% vairāk nekā gadu iepriekš. Šīs ir mašīnas, kuras aprīkojot arī ar bez-atslēgas sistēmām. 

„Pa automašīnu markām ir skaidri redzams, ka [nozagto] automašīnu BMW skaits ir pieaudzis uz 100 %. Ja pagājušajā gadā bija aizdzītas 25 mašīnas trijos mēnešos gada sākumā, tad šogad tās jau ir 53. Savukārt automašīnu Audi [zādzības] ir kritušās tieši tādā pašā skaitā kā BMW ir palielinājušās. Uz 100 % krities aizdzīto Audi skaits," ainu iezīmē Kriminālizmeklēšanas pārvaldes 2. nodaļas priekšnieks Māris Priednieks.

Tas ir saistīts ar tirgus pieprasījumu un jaunu rīku pieejamību kodu nolasīšanai no atslēgas. Vēl pērn zagļus neinteresēja ļoti jaunas mašīnas. Policijā iesaka pasargāt savu spēkratu, aprīkojot to ar papildu signalizācijām.

„Papildus rūpnieciski uzstādītajām vēl ir pieejamas tirgū dažnedažādākais klāsts dažādu signalizāciju, kas ir dārgākas, kas ir lētākas. Tas ir atkarīgs no katra maciņa biezuma. Bet papildu signalizācijām, es uzskatu, jābūt noteikti uzstādītām mašīnā," saka Priednieks.

Var mēģināt pasargāt arī savas mašīnas atslēgu.

„Internetā ir pieejami tiešām tādi kā maciņi, kuri ir speciāli rūpnieciski izveidoti tā, lai tas kods nebūtu nolasāms, ja šī atslēga atrodas šajā maciņā,” viņš atklāj.

„Protams, ka, ja kāds gribēs nozagt ļoti un iekāros kādu automašīnu, tad visticamāk, ka to var izdarīt gandrīz vienmēr,” Priednieks piebilst.

Tomēr arī apdrošinātāja pārstāvis Ingus Savickis norāda, ka papildu drošības sistēma ir vajadzīga un tā palīdzēs pasargāt mašīnu. Pats gan atzīst, ka savs spēkrats ar papildu drošības sistēmām pagaidām nav aprīkots, taču par to domājot. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti