Pirms 15 gadiem mākslinieku rezidenču centrā “Serde” tika aizsākts darbs pie lauku pētījumiem, dodoties ekspedīcijās un izzinot vecākās paaudzes atminās par dažādām sadzīviskām tēmām, nozīmīgiem notikumiem. Gadu gaitā iegūtais materiāls apkopots “Serdes” izdotajās tradīciju burtnīcās. Šobrīd klajā nācis jau divdesmit otrais izdevums, kas veltīts Aizputes ebrejiem un kurā apkopotas līdzcilvēku atmiņas , fotogrāfijas, arī uzskatāmas vēsturiskās liecības.
"Nedrīkstam tikai domāt, cik tas bija smagi, tomēr mums ir daudz skaistu atmiņu un vajag tās saglabāt, to nevajag zaudēt," teica aizputniece Olga Utkina.
Nākamās, divdesmit trešās “Serdes” tradīciju burtnīcas veidotāji būs pirmās novadpētniecības skolas dalībnieki. Tie ir divdesmit interesenti no dažādām Latvijas vietām, kuri gan klausās lekcijas, gan dodas intervēt pilsētas iedzīvotājus par izzūdošajām amatprasmēm.
"Es pati esmu deju skolotāja un kad gatavoju deju programmas, man jāzina par visādiem darbiem un amatiem. Esmu pētījusi Piebalgas materiālus un bija ļoti interesanti atbraukt uz Aizputi un papētīt Kurzemi," skaidroja Novadpētniecības skolas dalībniece (Jaunpiebalga) Lāsma Skutāne.
Parasti cilvēki sākumā saka, ka neko nezina, nevarēs izstāstīt, tad jau sarunas gaitā atklājas, ka viņiem pašiem rodas interese atcerēties , kā tad bija bērnībā. Tad saruna veidojas un tiek iegūts vērtīgs materiāls, atzina Novadpētniecības skolas dalībniece (Barkava) Zane Dukaļska. Ideja par novadpētniecības skolu ir senas tradīcijas turpinājums, ko savulaik Aizputē aizsākusi skolotāja Mirdza Birzniece. Kā uzskata organizatori, tad šobrīd ir īstais laiks, lai to iedzīvinātu no jauna.
"Ir cilvēki, kas pēta dzimtu vēstures, kas pēta par savu novadu, pagastu, mājas vietu un ir vajadzīgas šīs te vietas, kur satikties, kur klausīties profesionāļu ieteikumus, kā darbs būtu labāk veicams un kā ar šo materiālu strādāt, kā to apstrādāt," tā Tradicionālās kultūras pētniece Signe Pucena.
Pēc organizatoru aplēsēm Novadpētniecības skola rezidenču centrā “Serde” varētu kļūt par ikgadēju pasākumu.